Mooi Douce.
Wat mij opeens duidelijk werd in de tekst, en waarom ik ook vroeg naar je visie op de Hoeksteen, is de driehoek inderdaad. Maar dan als aanzicht van een zijde van een piramide.
20 Gebouwd op het fundament der apostelen en profeten, waarvan Jezus Christus is de uiterste Hoeksteen;
21 Op Welke het gehele gebouw, bekwamelijk samengevoegd zijnde, opwast tot een heilige tempel in de Heere;
22 Op Welke ook gij mede gebouwd wordt tot een woonstede Gods in de Geest.
De uiterste Hoeksteen is de top-steen, of deksteen.
Zoals Johannes de hoogste van de apostelen wordt genoemd, maar minder dan de minste in Zijn Koninkrijk, is het bouwwerk zonder Jezus Christus niet Koninkrijk waardig. En dan moet ik denken aan de tekst; al heeft men alles, maar de Liefde niet, men ware niets.
Het is Christus die geboren of ontvangen moet worden in het bouwwerk, als laatste ontvangen, (maak recht de wegen des Heere) maar daarmee als eerste om het -gehele gebouw- samen te voegen (de laatsten zullen de eersten zijn).
Het gehele gebouw samenvoegen, betekent dat door Christus, het Licht, in de mens, de Weg wordt afgelegd en daarmee de inwoning van de Geest, die de Vader is. Wie de Geest heeft, heeft zowel de Vader als de Zoon.
En zoals de driehoek ‘'beneden’' voltooid wordt door Hem, zal de Driehoek van ‘'boven’', door de middelaar Christus samengevoegd opwassen tot een heilige tempel in de Heere.
Daarin zie ik de symboliek van de 8 waarin de vorm van de vis in de verbinding van de 2 nullen; de Ichtus, als Middelaar, net als de 2 in elkaar ‘'gedaalde’' driehoeken in elkaar van de Davidster, waarin het hart van de Nieuwe Mens, niets anders dan Licht is.