LeSage Schreef:
——————————————————-
> Wie wil een uitleg geven van onderstaande passage
> uit Math 21?
>
> De gelijkenis van de twee zonen
>
> 28 Wat dunkt u? Iemand had twee kinderen. Hij ging
> naar de eerste en zeide: Kind, ga en werk vandaag
> in de wijngaard. 29 En hij antwoordde en zeide:
> Ja, heer, maar hij ging niet. 30 Hij ging naar de
> tweede en sprak evenzo. En deze antwoordde en
> zeide: Ik wil niet, maar later kreeg hij berouw en
> ging toch. 31 Wie van de twee heeft de wil van
> zijn vader gedaan? Zij zeiden: De laatste. Jezus
> zeide tot hen: Voorwaar, Ik zeg u, de tollenaars
> en de hoeren gaan u voor in het Koninkrijk Gods.
> 32 Want Johannes heeft u de weg der gerechtigheid
> gewezen en gij hebt hem niet geloofd. De
> tollenaars en de hoeren echter hebben hem geloofd,
> doch hoewel gij dat zaagt, hebt gij later geen
> berouw gekregen en ook in hem geloofd.
Ik denk dat iedereen het misschien anders uitlegt, maar naar mijn mening hebben allebei de zonen niet de wil van de vader gedaan. (vers 31 Wie van de twee heeft de wil van zijn vader gedaan)
Aangezien het een gelijkenis is, vertaal ik het even naar God, dus: Wie heeft de Wil van de Vader gedaan.
Zoon 1 zegt “ja”, maar hij doet het niet. Zoon 1 zegt wel ja tegen de Vader (God) maar doet verder niet wat God van hem verlangt. Zoon 1 kan je dus scharen onder de “lippendienstchristenen”. Of zoals in de bijbel staat:
Niet ieder die Heer! Heer! tegen Mij zegt, zal het koninkrijk der hemelen binnengaan, maar alleen hij die de wil doet van mijn Vader in de hemel.
Zoon 2 doet op dat moment ook niet de Wil van de Vader, want hij zegt “nee” tegen de Vader (God). Die heeft geen zin het land te bewerken en dus geen zin om de wil van de vader te doen. Je kan zoon 2 dus scharen onder bv de atheisten. Hij doet op dat moment niet de Wil van de Vader, maar later (hoeveel jaar? ) bekeert hij zich toch tot God.
En dan de tollenaars en de hoeren. Iedereen kijkt op hen neer om wat zij bv doen, maar als diezelfde vader (uit vers 31) hen zou vragen in de wijngaard te gaan werken, is de kans groot dat zij wel ja zeggen en het ook doen. Ongeacht hun “beroep” en minderwaardige blikken van anderen, zullen zij de 2 zonen voorgaan in het Koninkrijk. Omdat zij wel de Wil van God doen.
Dit is mijn bescheiden mening.