David Schreef:
——————————————————-
> perihelium Schreef:
> >
> > Je had het toch ooit over een plan om de
> > drie-eenheid te ontkennen binnen je gemeente?
> >
>
> Klopt . Het is namelijk helemaal volgens de leer
> van de Zevenda dags adventisten om alle heidense
> invloeden die de kerk zijn binnengebracht door
> Constantijn buiten de kerk te houden.
>
> Voor een deel is dat al gebeurd door de hervormers
> maar er is veel overgebleven.
> Voorbeelden hiervan zijn het vieren van de
> heidense feestdagen )kerst , pasen) ipv de
> bijbelse feestdagen inclusief de sabbat die door
> de heidense zondag is vervangen en nog steeds in
> de protestanse kerken wordt gevierd.
>
> Maar ook de drie-eenheid die precies in het
> plaatje van de Maria en kind Jezus verering past
> of de Baalverering. Baal - Astarte- Tammuz
>
> Geloof me je bent met je drie-eenheids aanbidding
> niet anders dan Baal Astarte en Tamuz aan het
> aanbidden.
>
> Die drie-eenheidsleer is ook pas begin vorige eeuw
> onze kerk ingebracht om onzuivere reden en die
> hoort er niet thuis.
> Mijn visie is de oorpronkelijke zuivere leer van
> de adventkerk.
> Ik zal die heidense leer dus ook blijven
> weerleggen in onze kerk.Een stukje Babylon die
> onze kerk uit moet.
> Maar wel met tact.
>
>
>
> David 
William Miller was de grondlegger van de Zevende-Dag Adventisten, hoewel de persoon die het meest vereenzelvigd is met de beweging is Ellen G. White.
In 1818 voorspelde Miller, een boer uit New England, dat Christus terug zou komen op 21 maart 1843. (Deze datum was bedacht door het interpreteren van de 2300 dagen van de profetie in Daniël 8:14 als jaren en het toevoegen van 2300 jaar tot 457 voor Christus). Christus keerde niet terug in dat jaar en de datum werd veranderd in 24 oktober 1844.
Miller was bitter teleurgesteld toen dat niet gebeurde. Voor zijn dood in 1849 zei hij zelfs: "We hadden verwacht dat de persoonlijke komst van Christus in die tijd zou zijn, en nu beweren dat we ons niet vergissen is oneerlijk. We moeten ons nooit schamen om eerlijk onze fouten te bekennen en ik heb geen vertrouwen in de nieuwe theorieën die is gegroeid uit deze beweging… ' *
Echter, velen die Miller volgden begonnen met hun eigen groepen, en een van hen werd het fundament van de moderne Zevendedags Adventisme, Ellen G. White. Zij was een van de leiders van deze groep. In plaats van de fout in de berekening die Miller had gedaan toe te geven, drong deze groep erop aan dat Christus terug was gekomen in 1844.
* “We expected the personal coming of Christ at that time; and now to contend that we were not mistaken is dishonest. We should never be ashamed frankly to confess our errors. I have no confidence in any of the new theories that grew out of the movement . . .” (Good News Broadcaster, June, 1964).
http://www.freegraceresources.org/pe16.html