Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Modernisme in de theologie

• Sfred+

Jack Sparrow Schreef:

——————————————————-

> *Sietse 45* Schreef:

> ————————————————–

> —–

> > BOAZ Schreef:

> >

> ————————————————–

>

> > —–

> > > Theo-loochenie dus, voedingsbodem voor de

> > > Theo-loochenaars:S

> > >

> > > Boaz.

> >

> > Je lijkt wel last te hebben van een theofobie,

> > zou maar oppassen met je geestelijke

> gesteldheid.

> > Niet dat ik het erg zou vinden hoor dat je hier

> > zou verdwijnen.

>

>

> Aan deze reactie wordt veel waarde gehegt.

Das een fijt:)

• Sfred+

Weet je PS:S

Ik heb jouw topic goed begrepen, ik begrijp datie hier niet hoort. Evenmin jij PS, dat snap je toch wel heiden?

• Sfred+

toeter Schreef:

——————————————————-

> ik ben volledig de kluts kwijt

Dat weet ik. Ik denk een ander mens met gezond verstand ook;)

Miranda

• Richard II

Jij bent toch met vakantie?

• Sfred+

Richard II Schreef:

——————————————————-

> Jij bent toch met vakantie?

Erg jammer, en een beetje laf. Maar ik accepteer het

• BOAZ

Douce Schreef:

——————————————————-

> Zou jij de boodschap anders kunnen brengen Boaz?

> Minder negatief op de “man” gespeeld?

> Dit is volgens mij helemaal niet nodig en schaadt

> jouzelf meer dan de ander.

> Voor de kwaliteit van het prikbord is het ook niet

> je van het om maar te blijven etteren.

Ik speel niet op de man en ben niet aan het etteren, Douce.

Een lang artikel beknopt weergeven, Modernisme is eigentijdse Theologie= Theo-loochenie door Theo-loochenaars:S

Boaz.

>

> Douce

• Sfred+

Dat andersdenkende mens durft niet in de spiegel te kijken BOAZ, das haar andersdenkende probleem, niet het jouwe..

• bart.klinton

reagerend op de theologische geschiedenis door Frederik D. geplaatst werd inderdaad goed duidelijk dat de mens in al zijn denken nooit iets zal begrijpen van de ware relatie met de schepper. Hoewel de leer (de oorspronkelijke leer van Buddha en van Jezus nadien) helder is, is ze weinig begrepen, en zeker misvormt.

Het stukje dat bij me oplichtte in de hele lap dwaling piekerende mensen want dat laat het stuk dat Frederik gepost had duidelijk zien (met name door professoren…en ..“xx-ologen”) was de immer terug kerende waarheid dat door menselijke denkconcepten ,de bomen niet meer gevonden kunnen worden.

Toch stond er een alinia in die de moeite waard was, waar we wel wat aan hebben n.l deze;

"onder de modernen weer ont­waakt het besef van 's menschen afhankelijkheid en ellendigheid, de overtuiging van de ernst der zonde, de behoefte aan een Verlosser, de noodzakelijkheid van verzoening en wederge­boorte, het geloof aan het mysterie der wereld, de dorst naar gemeenschap met de levenden God. Leerstukken, die allang als verouderd waren beschouwd, zoals dat van de val, van het wonder, van de Christus, van de wedergeboorte, van hemel en hel, kwamen opnieuw in bespre­king"

De kerken zijn leeggelopen omdat er geen Geestelijke boodschap te horen was, d.w.z. dat Geest niet sprak maar theologie gepredikt werd.

De mens voelde zich echt niet thuis op een gegeven moment en bleef thuis.

Jezus sprak ook niet over een gemeente zoals dat door de kerken is uitgelegd, niet over het kruis zoals dat door de kerken is uitgelegd, over de doop…zoals dat door de kerken is uitgelegd, over de erfzonde…zoals dat door de kerken is uitgelegd, over de verlossing…zoals dat door de kerken is uitgelegd, over het brood en de wijn..zoals dat door de kerken is uitgelegd etc etc.

Kortom, de kerken liepen leeg wat de reden ook was.

In potentie heeft de mens zoals in de vetgedrukte alinea in deze tijd de kans WEL te vinden wat de essentie van de boodschap was.

Er is een ding dat TUSSEN God en de mens staat… en dat is het menselijk denken.

Daarover kan het best een andere posting gestart worden, als er belangstelling voor is.

Bart

• bart.klinton

leuk filmpje Perihelium! het is niet zo ingewikkeld, maar het vraagt innerlijke ommekeer van de mens dat wel!

Thxs

Bart

• Ellen-Josee

In potentie heeft de mens zoals in de vetgedrukte alinea in deze tijd de kans WEL te vinden wat de essentie van de boodschap was.

Er is een ding dat TUSSEN God en de mens staat… en dat is het menselijk denken.

Daarover kan het best een andere posting gestart worden, als er belangstelling voor is.

Aldus Bart

Ik ben er wel in geinteresseerd…

Ellen