Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Voor Theo

• LeSage

Nu nog even uitvogelen wat waarheid is :)

• Stefan

Dat is waar men innerlijk weet van heeft.

En is wat zal ‘resoneren’ met het geloof.

Tja..:D

• LeSage

De bankrover die innerlijk weet dat het onrechtvaardig is als de kapitalist veel geld bezit, en op grond van die waarheid de bank een miljoen euries lichter maakt, handelt volgens zijn innerlijke waarheid.

• Gonnie

Mensen die echte misdaden plegen die straffen zich zelf, niemand kan mij wijs maken dat zij door hun geweten en zelfrespect niet te gronde gaat, tenzij het een zieke geest is, de totale gewetenlozen.

En de mensheid moeten beschermt worden tegen de gewetenlozen, en horen niet in de samenleving vrij te zijn.

• theo

Het heeft er wel wat van.

Zijn christenen wereldvreemden dan? Of zijn boeddhisten of Hindoes wereldvreemden??

Ieder mens heeft toch te maken met leed en pijn en onrecht en kwaad en ieder mens en iedere geloofsrichting zoekt daar toch antwoorden op ?

Boaz schijnt op alle vragen adequate antwoorden te hebben, ik niet, ik geef slechts visie's , mijn geloofs visie en mijn bijbelse visie en/of ik geef doodgewoon zaken weer hoe ze werken in de praktijk van alle dag.

EEN praktijk van alle dag is b.v. dat kwaad vroeg of laat zichzelf straft.

• Stefan

Ik bedoel de innerlijk werken van Hem, voor Hem; dat proces door het bekeren en duurt tot en met het uiteindelijk opstaan.

2 Tim.2 ..alweer..

18 Die van de waarheid zijn afgeweken, zeggende, dat de opstanding reeds geschied is, en keren het geloof van sommigen om.

19 Evenwel het vaste fundament Gods staat, hebbende dit zegel: De Heere kent degenen, die de Zijnen zijn; en: Een ieder, die de Naam van Christus noemt, sta af van ongerechtigheid.

20 Doch in een groot huis zijn niet alleen gouden en zilveren vaten, maar ook houten en aarden vaten; en sommige ter ere, maar sommige ter onere.

21 Indien dan iemand zichzelf van deze reinigt, die zal een vat zijn ter ere, geheiligd en bekwaam tot gebruik des Heeren, tot alle goed werk toebereid.

• LeSage

Daar had ik het ook over Thomas.

Ik bedoel maar duidelijk te maken hoe subjectief dat hele innerlijke weten is. Dubieuze figuren als bv Al. Crowley en anderen hebben er velen door te gronde gericht.

Bovendien rijst de vraag bij het hele ‘innerlijk weten’ idee of het wel zo goed/gezond is om gezag/autoriteit uitsluitend in jezelf te zoeken.

Ik pleit voor een evenwichtige zienswijze hierin

• LeSage

theo Schreef:

——————————————————-

>

> EEN praktijk van alle dag is b.v. dat kwaad vroeg

> of laat zichzelf straft.

Werkelijk?

Maar hoe komt het dan dat zoveel heersers tussen satijnen lakens geboren zijn, in hun leven vervolgens voor de dood van ontelbaren verantwoordelijk raakten en tussen soortgelijke lakens weer stierven?

Bovendien: is het niet zo dat eerder kwaad vaak leidt tot niiew kwaad? Denk bv aan het slachtoffer-daderverhaal

• Stefan

Het voorbeeld dat je aanhaalde over de bankrover heeft m.i. weinig te maken met innerlijk weten.Is dit een evenwichtige zienswijze over de bankrover?

Het innerlijk weten ontstaat door en vanuit het geloof; dat wat het Woord, de Geest, koestert.

Vele teksten geven hier dan ook blijk van, omdat het innerlijk weten de Geest is.

• theo

Dan straft het kwaad zich niet vroeg.