Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

De zorg om wat verloren is

• theo

Oftewel: En dat terwijl ik altijd godsdienstig ben geweest en zeer nauwgezet Gods ge/verboden heb opgevolgd, ik ben altijd in uw wijngaard bezig geweest en heb mijn beste krachten aan u gegeven.

En nu, die zoon van u( hij spreekt niet eens meer van zijn eigen broer maar ; die zoon van u) terugkomt, diezelfde die naar de hoeren is geweest( maar er staat nergens dattie dat werkelijk heeft gedaan) terugkomt geeft u die halve zool ook nog een feest !!.

• Richard II

> Wel er is ook nog een andere zeer plausibele

> uitleg:

>

> De oudste zoon staat voor het volk Israel en de

> jongste voor de heidenen rondom.

Hoezo dat?

Jezus was meestal niet erg pro-heidenen.

• Richard II

Zeg nou zelf, Theo, het is toch niet éérlijk?

• Sfred+

Doofstom____________________;)

me oplichter theo, je kon niet meer tegen de waarheid he;)

Later

• theo

Wat is niet eerlijk?

Dat de jongste weer wordt opgenomen in de familie en er en feest wordt gegeven?

Dat de oudste vol wrok en jaloezie gevangen zit in zijn eigen denken?

God is barmhartig voor de zoon die de hort op ging.

God geeft de arbeider die maar een uurtje heeft gewerkt evenveel als diegene die de gehel dag heeft moeten zwoegen.

God geeft Richard evenveel als Florin en Boaz en theo en de paus en Perihelium.

Dat pikken wij harde werkers of Abrahams kinderen of wedergeboren christenen natuurlijk niet van God.

God mag dan wel een genadig God zijn maar HZij moet natuurlijk niet overdrijven.

Zoiets????

• kees

Theo hou nu eens aub op met dat “HZij”.

• theo

Waarom?

God is toch Geest?

Doe gewoon mee met deze/een discussie, is best leuk hoor.

Geef je mening met argumenten, begin een nieuwe posting met bijbels onderbouwde argumenten dat God mannelijk is.

• kees

Dat hoeft niet Theo, maar oke hoe preek jij op de kansel naar je onderdanen ook met hzij?

Eerlijk en kort antwoord graag.

• Richard II

Mijn reactie was een beetje plagerig bedoeld.

Het is een van de betere gelijkenissen van Jezus, maar toch kun je wel wat vraagtekens plaatsen.

Let bijvoorbeeld even op de eerste zin uit het citaat van Sietse.

Hij ging naar huis toen hij niets meer te eten had en van niemand wat kreeg. Zelfs uit de varkenstrog kreeg hij niets meer. Alleen thuis was nog wat te halen. Was hij werkelijk tot inkeer gekomen?

Verder vraag ik mij af hoe dit verhaal strookt met gelijkenissen als die van de pachter die zijn knechten talenten toevertrouwt.

Daar verdwijnen degenen die er een potje van maken in de buitenste duisternis.

> God geeft de arbeider die maar een uurtje heeft

> gewerkt evenveel als diegene die de gehel dag

> heeft moeten zwoegen.

Geen vakbond die dit zo zal accepteren.

Maar denk ook eens aan krantenbezorgers die tegen de tijd dat ze met Nieuwsjaarskaartjes op pad kunnen ineens veel meer hun best doen.

> God geeft Richard evenveel als Florin en Boaz en

> theo en de paus en Perihelium.

Florin, Boaz, de paus en Perihelium krijgen meer dan wij, hoor. Heus! :) Maar ik ben niet jaloers op hen.

• theo

kees Schreef:

——————————————————-

> Dat hoeft niet Theo, maar oke hoe preek jij op de

> kansel naar je onderdanen ook met hzij?

> Eerlijk en kort antwoord graag.

Ik heb geen onderdanen, hoe kom je dar nou weer bij.

En jawel, om mij heen weet men heel goed dat God niet mannelijk is maar dat God Geest is.

Oerigens: dat een antwoord eerlijk dient te zijn lijkt me normaal, dat een antwoord kort moet zijn is niet altijd mogelijk.

Nuance verschillen zijn vaak heel belangrijk hoor en dat impliceert wel vaak de noodzaak tot wat langere antwoorden.