Waarom wil Andries Knevel juist Jezus Christus navolgen? “Dat heeft te maken met de diepte van de Bijbel. De meeste religies vragen uiteindelijk iets van de mens. Dat kan zijn door een lang leven van gehoorzaamheid te vragen, het doen van religieuze plichten of offers.” Uiteindelijk is het dan maar afwachten of iemand het dan goed heeft gedaan in de ogen van God. “Het christelijke geloof is het enige geloof waarbij de God wel iets van ons vraagt, maar uiteindelijk zegt: ‘joh, je kunt het niet. Een offer? Het lukt je niet. Vijf religieuze plichten? Het gaat niet. God dienen met heel je hart? Het lukt je niet. Ik kom in Mijn Zoon Jezus om Mijn leven te delen en te sterven voor jou.’” Jezus werd Zelf het offer. De God van de Bijbel is zo een God Die Zich vooral geeft.
“Als je dat mag beleven - ik waak voor vanzelfsprekendheid - dan is dat prachtig.” Het gevolg hiervan is dat iemand uit dankbaarheid voor Hem wil leven. Niet zozeer omdat God iets eist. Andries: “Als ik God zou dienen omdat het moet, dan red ik het niet. Als ik het uit een vorm van dankbaarheid doe, dan gaat het af en toe. God dienen uit plicht is gedoemd om te mislukken. Ik wil het doen uit een diepe betrokkenheid wat de Vader, Zoon en de Heilige Geest voor mij heeft gedaan.” Christenen hebben dat vaak verkeerd gedaan. Vaak richtten christenen zich ook meer op de weegschaal - dit mag wel, dit mag niet - in plaats van het wonder van het Kruis. Het betekent niet dat God totaal niets van mensen vraagt. Knevel: “De essentie van het christelijk geloof is dat wanneer je ziet wat God heeft gedaan in Jezus, je Hem wil volgen. Andere dingen worden dan vanzelf onbelangrijk.”
http://www.cip.nl/nieuwsbericht_detail.asp?id=22161