Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

vraag van Marjorie

• LeSage

Re: De satan

Gepost door: Marjorie ()

Datum: 24 juni 2009 00:27

Ik begrijp je onderschrift nog steeds niet.

Carl: "1 Johannes 4:7,8

de liefde is uit God; en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God.

Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde."

Marjorie: Ik heb lief en ben niet uit God geboren maar doordat mijn ouders elkaar liefhadden maar God ken ik niet.

Ik ken God niet omdat ik niet liefheb ?

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Mijn onderschrift wil eigenlijk benadrukken dat naar mijn mening een relatie met God NIET afhangt van iemands geloof,

maar van iemands daden.

Iemand die zegt een kind van God te zijn, en Jesus te hebben aangenomen als zijn verlosser en heiland,

maar niets voor zijn naaste over te hebben, kent God niet.

Echter iemand die daarentegen een moslim is, of een atheist, maar vanuit een oprecht hart iets doet voor een ander, ervaart de vreugde die samen gaat met het overhebben van iets voor een ander. Hij ervaart de energie die daaruit voortvloeit, en het komt vaak voor dat zulke handelingen van iemand een ander mens maken.

Dat ‘ander mens maken’ is wat de briefschrijver mijns inziens bedoelt. het is inderdaad geen fysieke geboorte, maar een spirituele, geeselijke, geboorte, die zich vaak herhaalt, naarmate wij iemand liefhebben.

Het kan dan ook gaan om allerlei vormen van liefhebben. niet alleen de hogere vormen van liefde. O'k andere vomen, zoals b.v de seksuele liefde (wat weer iets anders is dan de genotsdrift natuurlijk.

Alles wat een ervaring van intense vreugde gekombineerd met de ervaring van onstuitbare energie oplevert, kan een beleving van (geboorte uit) God zijn.

• perihelium

Carl Schreef:

> Mijn onderschrift wil eigenlijk benadrukken dat

> naar mijn mening een relatie met God NIET afhangt

> van iemands geloof,

> maar van iemands daden.

Hangt vriendschap of een relatie met jou af van wat de ander voor je doet? Gaat het er volgens jou niet om wie diegene voor je is, ondanks wat die doet? Is in het geval van een relatie hebben door wat er word gedaan afgelopen als de ander door omstandigheden niks meer voor je kan doen?

• LeSage

Hoi Steven,

Wat je gelooft, wérkelijk gelooft, spreekt uit je daden.

wat ik je nu schrijf, luistert zeer nauw.

Je vergelijking van de relatie die wij met God hebben is nu juist niet vergelijkbaar met de relatie die we met onze medemens hebben.

We hebben die relatie met Gód - immers niet zoals we die hebben met ieder ander buiten ons.

God is het Wezen dat alles doordringt met Zijn Aanwezigheid. Daraom kun je ook niet stellen dat je relatie met God afhangt van wat God voor je is, zoals dat ook met medemensen het geval is. Jij maakt zelf deel uit van het goddelijke; daarom is het ook zo belangrijk wat je doet in plaats van wat je gelooft. Zo is het ook in het joodse geloof heel duidelijk: het gaat erom of je een rechtvaardige bent. Niet om of je rechtvaardig gelooft. En dan kom je precies uit op het verschil tussen ‘zijn’ en ‘doen’, wat een beetje uit jouw vraag spreekt.

Door je daden kun je God en zijn Koninkrijk mede vorm geven in deze wereld.

• perihelium

hoe kom je erbij dat wij deel uitmaken van het goddelijke? ik vind het nogal wat dat je een relatie laat afhangen van wat iemand voor je doet. in jouw visie hebben prostituees veel en gezonde relaties en daar ben ik het niet mee eens en dat weet ik uit ervaring.

• Anna Lieze

Dat heeft je klauwen met geld gekost zeker ?

• Stefan

Je schrijft;

´´Wat je gelooft, wérkelijk gelooft, spreekt uit je daden.´´

Dat geloof ik ook.

• CU

En hoe zit het dan met je relatie met Jezus?

Was die niet aan het kruis gegaan voor jou, zou je dan ook een door jou geadoreerde relatie met Jezus hebben gehad als ie niets voor je gedaan zou hebben?

• perihelium

Kwint Schreef:

——————————————————-

> Dat heeft je klauwen met geld gekost zeker ?

Je verward me met een hoerenloper maar ik was een pooier en verdiende aan de dames ipv aan ze uit te geven. maar dat wist je al.

• perihelium

CU Schreef:

——————————————————-

> En hoe zit het dan met je relatie met Jezus?

>

> Was die niet aan het kruis gegaan voor jou, zou je

> dan ook een door jou geadoreerde relatie met Jezus

> hebben gehad als ie niets voor je gedaan zou

> hebben?

Jezus is gekruisigd maar dat is niet iets dat Hij zelf heeft gedaan maar heeft ondergaan. Net als moeders die een kind krijgen. Je moeder is niet je moeder omdat ze je toestopt in bed of je opvoed maar omdat je uit haar bent gekomen.

• LeSage

Steven Schreef:

——————————————————-

> hoe kom je erbij dat wij deel uitmaken van het

> goddelijke?

Genesis 3:22

22 En de HERE God zeide: Zie, de mens is geworden als Onzer een door de kennis van goed en kwaad;

1 Johannes 4:7,8

de liefde is uit God; en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God.

Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

Joh. 10:35

35 De Schrift blijft altijd van kracht; als mensen tot wie God spreekt goden genoemd worden,

Handelingen 17:28,29

…..hoewel Hij niet ver is van een ieder van ons. 28 Want in Hem leven wij, bewegen wij ons en zijn wij, gelijk ook enige van uw dichters hebben gezegd:

Want wij zijn ook van zijn geslacht.

En zo zijn er nog vele teksten in de bijbel die onze verwantschap met het goddelijke laten zien. De vraag is vooral of jij ze wilt zien. Herken jij die teksten, dan is er een kans dat jij jouw eigen waarde (h)erkent.

> ik vind het nogal wat dat je een

> relatie laat afhangen van wat iemand voor je doet.

> in jouw visie hebben prostituees veel en gezonde

> relaties en daar ben ik het niet mee eens en dat

> weet ik uit ervaring.

In mijn eerdere reaktie probeerde ik het je uit te leggen.

Jesus legt het je veel radikaler dan ik deed, uit:

Matth 7:21

21 Niet iedereen die “Heer, Heer” tegen mij zegt, zal het koninkrijk van de hemel binnengaan, alleen wie handelt naar de wil van mijn hemelse Vader. 22 Op die dag zullen velen tegen mij zeggen: “Heer, Heer, hebben wij niet in uw naam geprofeteerd, hebben wij niet in uw naam demonen uitgedreven, en hebben wij niet vele wonderen verricht in uw naam?” 23 En dan zal ik hun rechtuit zeggen: “Ik heb jullie nooit gekend. Weg met jullie, wetsverkrachters!”