Jenny Schreef:
——————————————————-
> Tja, ik blijf het allemaal vrij verwarrend
> vinden.
> Je kan een banaan wel recht praten, maar hij
> blijft in het echt zeker te weten krom.
> Dat is wat mij in het hele gebeuren van de bijbel
> zo tegen staat.
> Het is zo warrig geschreven, dat iedereen er het
> zijne van kan maken en zo voor waarheid aan kan
> nemen.
Je moet wel bedenken dat de bijbel geen boek is maar een verzameling boeken, bijbe/ = bibliotheek.
Vergelijk met een boekenkast waar romans - detectives- lesboeken voor Fries voor gevorderden- biologieboeken en zo meer in staan.
> Dat geeft niet, zolang het de persoon maar helpt
> in dit leven.
Dat is een zeer terechte opmerking. Geloof in God moet heilzaam zijn voor het hier en nu en niet “”alleen maar“” om een beloning te krijgen na dit leven; in de hemel toegelaten door God omdat je op de juiste manier gelovig bent.
> Maar zo werkt het dus duidelijk niet, er ontstaan
> alleen maar ruzies door en dat kan volgens mij
> nooit de bedoeling geweest zijn.
Tsja, ruzies komen overal voor, om geld, om macht, en ook om religie.
Dat het niet zo zou moeten zijn, in de bijbel zelf komt ook veel ruzie voor vanwege geloof.
Jezus was altijd met ontferming bewogen als het om mensen in de knel ging ( nou ja behalve blijkbaar even niet mbt de vrouw uit mattheus 15 waar deze posting mee begon. Maar kwaad op zelfgenoegzame vromen die de wet hoger achten dan de mens en die vromen pikten dat niet en het heeft Jezus zijn leven gekost.
> Dus ik blijf er nog steeds bij dat ik de bijbel,
> op een paar mooie psalmen na, een heel fout boek
> vind.
Dat mag jij vinden , ik vind het een pracht boek, vaak wel moeilijk maar prachtig.
Maar ik schreef elders ook al dat veel mensen bijbelteksten zoeken als stok om anderen te slaan en niet als staf om op te steunen.
Fanatisme, egoisme, machtswellust, eigendunk, allemaal menselijke eigenschappen waarvan enkele bijbelschrijvers zeggen dat we die af moeten leren maar die volop in de praktijk worden gebracht door een flink aantal christenen, zie maar op dit prikbord.
Met de schijnbaar bijbehorende sneren en beledigingen.
theo
>
> Jenny