IEDEREEN gaat naar de hemel!, ook PS, Esther, Majorie, Cor, Dick, etc. Ja, ook de planten en de dieren, de muggen en de begonia's. Waarom zat de Ark van Noach anders vol met dieren? Zie 1 Kor. 15:28
… omdat OOK de schepping zelf zal worden bevrijd uit de slavernij van de vergankelijkheid en zal delen in de vrijheid en luister die Gods kinderen geschonken wordt.
Romeinen 8: 21
“Ik wel, jij dus niet” – dat noemen we exclusief denken. Als het het een is, kan het nooit iets anders zijn. God is “de God van Israël” staat er honderden keren in de Bij-bel. Iemand die exclusief denkt, redeneert dan van: dus is God niet (!) de God van de andere volken hetgeen uiteraard klinkklare onzin is.
Als ik tegen mijn vrouw zeg: “je dochter is een leuke meid”, dan betekent dat exclusief gedacht dat haar dochter niet de mijne is. Die bewering valt met een DNA-test direct te ontzenuwen. Als de apostel Paulus het heeft over ‘broeders’ (zie hoe vaak hij dat doet in zijn brieven, lees de NBG-vertaling), bedoelt hij dan dat de zusters daar niet bijhoren? Zo ja, dan zou Paulus exclusief denken. De NBV-geeft al anders aan.
In Romeinen 8 worden wij aangezet tot inclusief geloven als het gaat over de komende heerlijkheid en luister die ons als kinderen Gods geschonken zal worden. “Hier beneden is het nog niet” en “de wereld bloedt uit duizend wonden” zal ieder beetje gelovige direct kunnen beamen. Door ons geloof in Christus vertrouwen we dank zij Gods Geest erop dat het met ons toch eens helemaal goed zal komen. De nieuwe hemel en de nieuwe aarde zullen ons deel zijn. Betekent dat nu dat voor de rest van de schepping niets is weggelegd? Vroeger werd vaak een grapje gemaakt over leden van een bepaalde kerkgenootschap die dachten dat zij alleen in de hemel zouden komen. God laat hen wanneer ze in de hemel zijn, in die illusie. Geldt dat nu ook voor alle gelovigen of heeft de rest van de schepping die lijdt onder de dood toch nog een bepaalde glorieuze toekomst?
In Romeinen 8 vers 21 staat het woordje “OOK”. Daar mag je nooit overheen lezen. Hier geeft Paulus een mooi staaltje weg van inclusief geloven. Ja, zeker: de kinderen van God, wij gelovigen, wij zullen een toekomst hebben waarbij al het lijden hier beneden op aarde het niet eens waard is om daarmee vergeleken te worden (zie vers 18). En dan komt de klap op de vuurpijl: ook de schepping zal hierin met ons delen (zie vers 21). God is de God van de gelovigen, ja DUS ook (!) van alle mensen hoe gelovige of ongelovig zij zijn, ja, DUS ook (!) de God van de dieren, planten en de godganse schepping. Alles moet eraan geloven: de luister van Gods kinderen straalt op al het andere af. Evangelie betekent “goed nieuws”. Ik kan me geen mooiere boodschap voorstellen. Deze inclusiviteit van het evangelie is zonder meer exclusief in de goede zin des woords!!
Iedereen hoort erbij!!
* alleen Perihelium, Eliyahu en Boaz moeten nog een Cito-test doen, dan mogen ze ook naar binnen.