Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Waarheid!

• Douce

Nee hoor Gonnie, ik ga voor niemand weg, als ik er de brui aangeef is het vanwege mezelf, omdat ik geen zin heb om me altijd te moeten beschermen tegen zoveel negativiteit in mensen die menen over andere mensen te moeten heersen. Jezus Christus heeft nooit de boodschap van verdeel en heers gebracht, ik kan daar dan ook slecht tegen dat mensen zich deze boodschap eigen hebben gemaakt. Als je geen liefde hebt en slechts de z.g. waarheid van Bijbel uit je hoofd weet te citeren, ben je inderdaad een hol vat.

Ik kom hier voor mijn plezier en heb ook een goede drijfveer regelmatig in de Bijbel dingen op te zoeken, maar als ik er geen plezier meer in heb, blijf ik weg, in elk geval enige dagen of langer.

Gr. Douce

• Florin

Douce schreef:

>

> Wat laat jij je in je smerige kaart kijken

> Florin………..je zei ooit van je eigen landgenoten dat ze

> niet te vertrouwen zijn, je kunt het weten!

> Je lijkt sprekend op een man met een snor, die had alleen

> geen witte schoenen aan maar legerlaarzen.

Beste Douce, je schrijft en denkt netzo subjectief als dat Gonnie en Verbaasd dat doen, vandaar dat ik op hun postings en de jouwe nooit in ga, maar vooruit voor deze keer : Waar, uit m'n twee berichten van hier boven, maak jij op dat ik op hitler de stinkmoordenaar en jodenhater, zou lijken ?

Maar kom met een gegrond iets want anders blijf ik lang over doordrammen.

> Douce

Florin

• Douce

Om wat je nu weer neerzet, m.n. in je laatste zin………..snap je hem?

En ik reageer uiterst zelden (nog) op jou, omdat er een negatieve dreiging van je uitgaat i.p.v. de positieve kracht van de Heilige Geest.

Doei, houden zo, niet op mij reageren, het heeft geen zin Florin. Mensen die “het evangelie” als een bedreiging neerzetten en direct iemand met een andere interpretatie (waar ze niet eens naar willen luisteren) zo bejegenen, heb ik geen boodschap aan. Ik laat namelijk door jou geen dogma's door mijn strot duwen, leef naar het evangelie van Christus in plaats van mensen ermee om de oren te slaan.

Ik wens je de ervaring toe om door de HG te ervaren wat liefde is.

Btw, ik heb geleerd om objectief te zijn dat heb ik vaak nodig, in mijn vrije tijd ben ik subjectief en kan ik niet losstaan van mijn eigen gevoelens, ik ben n.l. geen automaat.

Douce

• Florin

Douce schreef:

>

> Om wat je nu weer neerzet, m.n. in je laatste

> zin………..snap je hem?

>

> En ik reageer uiterst zelden (nog) op jou, omdat er een

> negatieve dreiging van je uitgaat i.p.v. de positieve kracht

> van de Heilige Geest.

> Doei, houden zo, niet op mij reageren, het heeft geen zin

> Florin. Mensen die “het evangelie” als een bedreiging

> neerzetten en direct iemand met een andere interpretatie

> (waar ze niet eens naar willen luisteren) zo bejegenen, heb

> ik geen boodschap aan. Ik laat namelijk door jou geen dogma's

> door mijn strot duwen, leef naar het evangelie van Christus

> in plaats van mensen ermee om de oren te slaan.

> Ik wens je de ervaring toe om door de HG te ervaren wat

> liefde is.

>

> Btw, ik heb geleerd om objectief te zijn dat heb ik vaak

> nodig, in mijn vrije tijd ben ik subjectief en kan ik niet

> losstaan van mijn eigen gevoelens, ik ben n.l. geen automaat.

*Tja, dus doordrammen om een antwoord om je uitspraak te beargummenteren is volgens jou equivalent aan “hitler zijn” of wat ??

*En nu nog : Waar, uit m'n twee berichten van hier boven, maak jij op dat ik op hitler de stinkmoordenaar en jodenhater, zou lijken ?

>

> Douce

Florin

• baldu

Jos zegt:

>Want die zetten hun eigen christelijk geloof inclusief de daarbij behorende >dogma's af tegen het boeddhisme (welke variant eigenlijk, er zitten nogal >verschillen tussen) met de daarbij behorende dogma's.

Het buddhisme is inderdaad nogal wat, het is een etiket, net als het christendom is het verdeeld geraakt in vele stromingen maar ook in vele interpretaties.

Gautama schijnt dit geweten en gezegd te hebben, daarom vertelde hij kennelijk zijn leerlingen geen doctrines te maken van zijn woorden, maar zijn woorden zelfs te vergeten.

Het schijnt elke keer weer zo te zijn dat niet de grondleggers van religies, maar de volgelingen ervan er van alles van brouwen wat afwijkt, en dingen benadrukken en zelfs weglaten

Zodra de christen, ook vanuit een bepaalde stroming en bijbehorende perceptie, iets over buddhisme hoort loop je de kans dat deze dit afkeurt.

Opmerkelijk is, dat men niet altijd weet aan te geven wat er afgekeurd wordt. Zelfs het ‘waarom’ blijft vaak gewoon steken in geredeneer, terwijl je aan de andere kant ook het christendom, d.w.z. het ‘geloof’ in Christus niet echt verstandelijk kunt beredeneren, je schiet dan tekort.

Het zou interessant zijn als we iets wisten omtrent Jezus' kijk op andere religies, temeer daar het christendom tradities en zaken onderhoudt die vanuit oudere stromingen en cultussen voortkomen

Even zo opmerkelijk is, dat best veel christenen zijn die het buddhisme een warm hart toedragen.

Ik ken een aantal mensen die buddistisch zeggen te zijn, zij zijn niet gekant tegen het christendom, integendeel. Waar zij wel niets mee hebben is met het instituut de kerk. Persoonlijk denk ik dat hoewel de kerk op een aantal vlakken tekort schiet, zij juist ook goed is voor hen die op die basis het geloof wensen te onderhouden.

Er zijn christenen en christenen, en buddhisten en buddhisten.

Baldu

• David

Jos,

Ik denk ook dat mijn opmerking niet duidelijk was.

Ik heb geen behoefte aan wat anders dan te geloven in de wooden die van God zijn.

Voor mij zijn de woorden van Jezus de woorden van God.

Wat daarmee in strijd is kan nooit van God afkomstig zijn.

Dus als Boeddha is tegenstrijdigs beweert is het niet van God.

Maar er zijn zeker overeenkomstige uitspraken waarvan ik zeg dat ze door God geleid (kunnen?) zijn.

Paulus zegt dat hij als een jood voor een jood is en griek voor de grieken.

Mensen benader je niet door over tegenstrijdigheden te strijden maar om te beginnen overeenkomsten te zoeken.

David ;)

• Jos

Er zijn twee dingen die dit geheel compliceren.

Ten eerste, de persoon die wij kennen als boeddha leefde zo'n 500 jaar voordat Jezus op aarde rondliep.

Stel dat de denkbeelden van de boeddha door God geinspireerd waren, dan zullen deze dus geen rekening kunnen houden met een verlossing door Jezus, want Jezus was nog niet in deze wereld gekomen.

Ten tweede, wat zijn de woorden van Jezus precies?

Ik denk dat een hoop (of zelfs alle) uitspraken van Jezus redelijk te rijmen zijn met uitspraken van de boeddha. Maar dat is absoluut niet de interpretatie zoals zijn volgelingen en in het bijzonder Paulus aan die woorden en aan Jezus gegeven hebben.

En daarnaast, accepteren we dan een boek als ‘Thomas’ ook als woorden van Jezus, of zijn deze woorden enkel te vinden in de bijbel.

En dan hebben we de rest van de verzameling geschriften nog. Noemen ze een bijbel. Wat doen we daar mee? Woorden van God of woorden van mensen over God?

• David

Jos schreef:

>

> Ten eerste, de persoon die wij kennen als boeddha leefde zo'n

> 500 jaar voordat Jezus op aarde rondliep.

> Stel dat de denkbeelden van de boeddha door God geinspireerd

> waren, dan zullen deze dus geen rekening kunnen houden met

> een verlossing door Jezus, want Jezus was nog niet in deze

> wereld gekomen.

Ook vandaag zijn er mensen die Jezus niet kennen en toch uitspraken doen die zo in de lijn van Jezus woorden geplaatst kunnen worden.

Daarmee wil ik aangeven dat een uitspraak in de lijn van de bijbel niet meteen moeten wegdoen of afwijzen omdat het door een ander geschreven is.

David ;)

• Douce

Florin, je hebt alleen die regels in mijn posting gelezen die jou uitkomen, de rest heb je gewoon genegeerd. Jammer, want daarin staat wat ik voel, bedoel en denk.

Jou een jodenhater en/of moordernaar noemen zou te gek voor woorden zijn. Dat heb ik dus ook nooit gedaan, wat ik bedoel is jouw neiging tot fascisme. (Ik heb de oorlog niet meegemaakt dus ik ken die achtergrongen gelukkig niet.) Misschien een goed idee, je moet het zelf willen, om daar eens over na te denken. Sla niet zo door in je regeltjes en opvattingen, dat heeft nog nooit iets goeds opgeleverd. En….probeer eens te luisteren in dit geval te lezen wat ik schreef. Misschien ga je dan beseffen dat God ons niet vraagt om zo rechtlijnig te zijn en tekeer te gaan, maar om naar de ander te luisteren in wie God ook aanwezig is, al kun jij dat niet zien.

Douce

• Verbaasd

Florin schreef:

> Beste Douce, je schrijft en denkt netzo subjectief als dat

> Gonnie en Verbaasd dat doen, vandaar dat ik op hun postings

> en de jouwe nooit in ga

Nee Florin, dat is niet de reden waarom jij op sommige prikkers niet ingaat. Het heeft er ook niet mee te maken of jij die prikkers graag mag of niet mag. Het heeft zelfs niets te maken met het feit dat jij het new-age gewauwel vindt.

Het heeft een hele andere reden dat jij (en je bent niet de enige) ineens ophoudt met reageren. Na die paar jaar lezen hier, is dat wel duidelijk geworden.

Dat jij niet op o.a. mijn postings reageert, vind ik niet erg. Dat is ook niet erg want je bent helemaal niet verplicht om te reageren. Het bevestigt alleen mijn waarnemingen. Dat is alles.

Gr. Majorie