Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Emancipatie heeft vrouwen ongeluk gebracht

• LM

Je kunt dit onderzoek natuurlijk als onzin af doen, maar er zit wel degelijk een kern van waarheid in. Ik hoor om mij heen veel vrouwen klagen over de stress die de combinatie van gezin en werk oplevert. Het hebben van gelijke rechten betekent juist dat je kunt kiezen. Je kunt als vrouw ook heel bewust kiezen om niet te gaan werken en je te richten op het gezin. Ik merk dat juist vrouwen die deze keuze (al dan niet voor een aantal jaar) maken en daarvoor dus een stuk materiele welvaart laten schieten, veel meer rust in hun leven ervaren.

Als mensen het over emancipatie hebben word ik kritisch, want vaak wordt een bepaald soort emancipatie bedoeld. Een vrouw die welbewust kiest voor zorg voor het gezin of het dragen van een hoofddoekje is plots niet geemancipeerd maar gaat nog gebukt onder het juk van de man. De vrouw die zich daarentegen laat meeslepen door de jacht naar carrierre, welvaart etc. is hiervan gelukkig bevrijd.

De traditonele christelijke visie is overigens dat man en vrouw gelijk zijn (in Christus), maar wel elk een eigen verantwoordelijkheid hebben.

• Channah

Ten dele eens. Maar de keuze die een vrouw - of man - kan maken om zich niet voort te planten mis ik in je betoog.

• theo

En dat, terwijl nu het belangrijkste gebeuren in de wereldgeschiedenis plaatsvindt: Cambuur - R.J.C.

“”Wij“” gaan winnen natuurlijk.

theo

• Marjorie

Bedankt! Scheelt mij weer zoekwerk :)

• theo

Als profeet ( wat veel mensen er helaas vaak onder verstaan) ben ik nu gezakt ben ik bang.

theo

• Verbaasd

theo schreef:

>

> Als profeet ( wat veel mensen er helaas vaak onder verstaan)

> ben ik nu gezakt ben ik bang.

Geeft niet hoor Theo. Jomanda zat er ook altijd naast.

Gr. Majorie

• Marjorie

De Telegraaf :?

• perihelium

Hoi Channah, bedankt voor je reactie. Het is een leuke cartoon en ik ben het met het meeste wat je zegt eens. Maar..

Channah schreef:

> helaas wordt juist die

> verantwoordelijkheid jegens kinderen ten onrechte meestal bij

> de vrouw gelegd, wat ook al spreekt uit jouw uit de Bijbel

> geplukte stelling.

Dat snap ik niet.

> Zelf hoor ik bij de vrouwen die zeer bewust keuzen gemaakt

> hebben: geen kinderen, ook al wil een partner die.

en dit ook niet..

<><

• PS

Maar RKC keert terug.

PS

:)

• PS

Het meten van leed lijkt mij uiterst moeilijk en zelfs schier onmogelijk. Er zijn immers vele voetangelen.

Ik neem aan dat jij een veertiger bent. Jouw moeder klaagde vroeger wellicht minder dan thans jouw buurvrouw. Maar vroeger was klagen niet in de mode. Thans is klagen wel in de mode. Huisvrouwen hadden het vroeger zwaar. Vooral vóór de jaren zestig.

En de traditionele christelijke visie is dat de man de baas is en de vrouw zijn mindere. Maar natuurlijk kun je als meerdere goed met je mindere omgaan.

Mijn visie is globaal: het deugde vroeger niet, het deugt nu niet en het zal nooit deugen. Lijkt mij ook wel een beetje christelijk.

PS

:)