Je kunt dit onderzoek natuurlijk als onzin af doen, maar er zit wel degelijk een kern van waarheid in. Ik hoor om mij heen veel vrouwen klagen over de stress die de combinatie van gezin en werk oplevert. Het hebben van gelijke rechten betekent juist dat je kunt kiezen. Je kunt als vrouw ook heel bewust kiezen om niet te gaan werken en je te richten op het gezin. Ik merk dat juist vrouwen die deze keuze (al dan niet voor een aantal jaar) maken en daarvoor dus een stuk materiele welvaart laten schieten, veel meer rust in hun leven ervaren.
Als mensen het over emancipatie hebben word ik kritisch, want vaak wordt een bepaald soort emancipatie bedoeld. Een vrouw die welbewust kiest voor zorg voor het gezin of het dragen van een hoofddoekje is plots niet geemancipeerd maar gaat nog gebukt onder het juk van de man. De vrouw die zich daarentegen laat meeslepen door de jacht naar carrierre, welvaart etc. is hiervan gelukkig bevrijd.
De traditonele christelijke visie is overigens dat man en vrouw gelijk zijn (in Christus), maar wel elk een eigen verantwoordelijkheid hebben.