Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Emancipatie heeft vrouwen ongeluk gebracht

• carl

Je bronnen zijn wel erg zwak hoor El.

Vooral de zwaar onbewezen stelling dat vrouwen zich ongelukkiger zouden voelen dan vroeger. Waar blijkt dan wel uit dat vrouwen vroeger zoveel gelukkiger waren dan nu? Ik betwijfel dat!

je broer

carl

• Channah

“Ik denk vrij geëmancipeerd en zou zelfs wel een vrouw met een goed inkomen willen hebben en zelf thuisblijven, maar als ik eerlijk ben komt dat eerder door luiheid en gemakzucht.”

Peri, daar heb je een punt: ik denk dat veel vrouwen zo denken als jij. Want ik zie niet zoveel vrouwen die echt voor een carriere kiezen naast een gezin. Volgens mij willen de meesten inderdaad alleen maar lekker bijverdienen voor de ‘noodzakelijke’ zaken als bijvoorbeeld vakanties, auto's, platte tv-schermen etc. etc. etc. Ik noem dat geen geëmancipeerd gedrag. Emancipatie houdt namelijk ook in dat je verantwoordelijkheid neemt voor je eigen leven en alles wat je daarmee doet.

Verantwoordelijkheid nemen houdt in dat je keuzen moet maken. Niemand kan alles tegelijk. Dus in dit geval: als jij als persoon - man of vrouw - graag een gezin wil, maar ook een carriere, is het zaak om te kijken wat voor jou het zwaarst weegt. Als je een partner hebt, en daar samen goede afspraken over kunt maken vooral ten opzichte van de kinderen, zou dat geen problemen hoeven geven. Maar helaas wordt juist die verantwoordelijkheid jegens kinderen ten onrechte meestal bij de vrouw gelegd, wat ook al spreekt uit jouw uit de Bijbel geplukte stelling. Daar ben ik het dus niet mee eens.

Zelf hoor ik bij de vrouwen die zeer bewust keuzen gemaakt hebben: geen kinderen, ook al wil een partner die. Ook geen echte carriere trouwens: gewoon een leuk leven. Maar ik hoor ook tot de vrouwen die het liefst geen loonslaaf (tikje overdreven, want zo erg is het nu ook weer niet) willen zijn, en gewoon lekker thuis de dingen willen doen die ze belangrijk of gewoon leuk vinden. Net als mannen dus. ;-) Daarrom dit plaatje hieronder (bron: cartoon uit De Volkskarnt. Tekenaar/auteur is links zichtbaar), dat al jaren op mijn prikbord hangt:

• Eliyahu

carl schreef:

>

> Je bronnen zijn wel erg zwak hoor El.

> Vooral de zwaar onbewezen stelling dat vrouwen zich

> ongelukkiger zouden voelen dan vroeger. Waar blijkt dan wel

> uit dat vrouwen vroeger zoveel gelukkiger waren dan nu? Ik

> betwijfel dat!

Bs'd

Er worden een paar studies aangedragen. Lees het artikel nog eens.

Eliyahu

De besnijdenis heeft reeds MILJOENEN levens gered en het potentieel om er miljoenen meer te redden, zie hier: www.geocities.com/wegvel

• theo

“”Waar de man woon draag hij de kroon“”

Met dank aan Japio.

Oftewel: Ik zit te kijken naar een terugblik van - Toen was geluk heel gewoon - waarvan straks de laatste aflevering zal komen.

Oftewel: Vrouwen moeten hun plaats weten !!

Toch?

theo

• Elia

Bertus schreef:

>

>

…….

> … dus krijgen vrouwen een dubbele taak.

In Ortodox Joodse kringen hebben de vrouwen ook een dubbele taak, namelijk twee aanrechten!

:)

Ellen

• Elia

theo schreef:

>

> “”Waar de man woon draag hij de kroon“”

>

> Met dank aan Japio.

>

> Oftewel: Ik zit te kijken naar een terugblik van - Toen was

> geluk heel gewoon - waarvan straks de laatste aflevering zal

> komen.

>

> Oftewel: Vrouwen moeten hun plaats weten !!

>

> Toch?

>

> theo

Dat lijkt me idd beter dan met een adreskokertje om je hals te moeten rondlopen.

Ellen :)

• theo

Elia schreef:

>

> theo schreef:

> >

> > “”Waar de man woon draag hij de kroon“”

> >

> > Met dank aan Japio.

> >

> > Oftewel: Ik zit te kijken naar een terugblik van - Toen was

> > geluk heel gewoon - waarvan straks de laatste aflevering zal

> > komen.

> >

> > Oftewel: Vrouwen moeten hun plaats weten !!

> >

> > Toch?

> >

> > theo

>

>

> Dat lijkt me idd beter dan met een adreskokertje om je hals

> te moeten rondlopen.

>

> Ellen :)

Vrouwen met een adreskokertje?

Ja ja , ik snap je wel maar vontumwelleuk van mezelf.

Maar goed, op naar de Taliban dan kun je doen wat je wilt, uh wat je man zegt.

theo

• Elia

theo schreef:

>

> Elia schreef:

> >

> > theo schreef:

> > >

> > > “”Waar de man woon draag hij de kroon“”

> > >

> > > Met dank aan Japio.

> > >

> > > Oftewel: Ik zit te kijken naar een terugblik van - Toen was

> > > geluk heel gewoon - waarvan straks de laatste aflevering

> zal

> > > komen.

> > >

> > > Oftewel: Vrouwen moeten hun plaats weten !!

> > >

> > > Toch?

> > >

> > > theo

> >

> >

> > Dat lijkt me idd beter dan met een adreskokertje om je hals

> > te moeten rondlopen.

> >

> > Ellen :)

>

> Vrouwen met een adreskokertje?

>

> Ja ja , ik snap je wel maar vontumwelleuk van mezelf.

Ik kan ook errug van mezelf genieten…

>

> Maar goed, op naar de Taliban dan kun je doen wat je wilt, uh

> wat je man zegt.

Tali… hoe kom je daar nu ineens bij? Dat heeft niets te maken met doen wat je man zegt, maar met vrouwenhaat, vrouwenonderdrukking enz.

Maar even serieus; in een relatie waarin de man de leidende figuur is, is hij erg druk met zorgen dat alles goed geregeld wordt voor zijn vrouw.

Een heleboel klassieke vrouwen waren best wel blij, dat ze in moeilijke situatie's achter hun man konden schuilen en niet zelf de hete kooltjes uit het vuur hoefden te halen.

Eerlijk = eerlijk…

Gr Ellen

>

> theo

• Verbaasd

Nou vooruit, doen we de ongelukkige vaders er ook nog even bij. Kunnen de stellen met kinderen samen ongelukkig door het leven gaan :)

http://www.nu.nl/wetenschap/1972956/kinderloze-mannen-gelukkiger-dan-vaders.html

Gr. Majorie

• Channah

Wat dacht je van de bewust kinderloze vrouwen?