Wat moe je nu allemaal hier dickie,ga naar het wartaalbord
daar wordt je met open armen ontvangen
doe de groetjes aan boerenkool!!
Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.
Meer informatie op bijbel.startpagina.nlUitleggen waarom de mens niet goed is uit zichzelf?
Oh, dat wil ik wel voor je doen, en niet eens op basis van de bijbel.
Laten we eerst vaststellen wat goed is.
Mijn stelling: zorgen voor wat van jou is, dat is niet goed. Dat is instinct.
Dieren doen het zelfde. Beschermen hun nakomelingen, doden andermans nakomelingen en zorgen dat ze zelf voldoende te eten hebben voordat ze delen met anderen (als ze dat al doen).
Mijn definitie van goed wordt hiermee: buiten je eigen belang om voordeel zoekt voor je concurrenten.
In de dierenwereld is dit zeldzaam, maar het komt voor.
Gaan we naar de mens kijken, dan moeten we constateren dat de mens niet afwijkt. Er zijn zelfzame situaties waarin de mens dit wel doet, maar meestal zit er een enorme component eigenbelang in het doen en laten van de mens.
Daar tegenover is het ook zo dat de mens slecht is.
Net zo min als dieren. In het dierenrijk keert een beest zich zelden tegen het ‘zijne’. Familiemoord is zelfzaam. En ook hier is de mens geen uitzondering, hoewel het risico om vermoord te worden door een bekende statistisch enorm veel hoger is als het risico vermoord te worden door een vreemde.
En daarin is de mens een negatieve uitzondering in het dierenrijk.
Kortom, mensen kunnen niet als goed en niet als slecht worden bestempelt.
Maar dat houdt ook gewoon in dat van de mensheid gestelt kan worden dat ze, afgemeten tegen wat goed is (dan wel wat de maatschappij goed vindt) nogal wat steken laat vallen en onvoldoende presteert.
Over individuele mensen valt niets te zeggen, maar de mensheid in zijn totaliteit faalt.
En dan heb ik het nog niet eens gehad over hoe de mens met anderen omgaat of met zijn leefomgeving.
Ken je de geschiedenis van het ontstaan van de DL?
De DL zijn pro predestinatie. Niets vrije wil dus. Ben je het daarmee eens?
Nu geloof ik ook niet in de vrije wil, al denk ik wel dat de vrije wil een zeer pragmatische gebruikersillusie is waar we in het gewone leven niet buiten kunnen.
Volgens mij heb jij als verse christen nog veel te bestuderen. Maar op zich is dat interessant.
Ook interessant is dat de Reformatie indertijd weinig moeite had met het revolutionaire heliocentrisme. Dit in tegenstelling tot de RK kerk.
PS
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?