Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

De onversneden gelovige

• CU

Wat ik me dikwijls afvraag is , dat hoe je nu kunt weten dat je de enige ware godsdienst beoefend.

Is het dan nog nooit gebeurd dat bleek dat je er een verkeerde mening op na hield? Echt niet? En blijf je dan volhouden dat wat jij denkt dat de waarheid is. een zeker weten van die waarheid zal zijn?

Kan , en/of mag, een mens zo ingenomen zijn met zijn “geloof” dat ie anders denkenden zijn “zeker weten” als het enige ware mag opleggen?

Diverse prikkers hebben deze opstelling, en toch weer van elkaar verschillend. Er zijn dus meerdere waarheden, en dat kan niet. Er kan maar één waarheid zijn.

De vraag is, welke prikker heeft de echte waarheid? Wil die prikker zich melden?

met groet, CU.

• ¥ Lotje ­­¥

En blijf je dan volhouden dat wat jij denkt dat de waarheid is. een zeker weten van die waarheid zal zijn

******************************************************************************************

misschien dat het is, dat je er vrede mee heeft.

• thomas

De bijbel schrijft dit :

De eerstelingen des Geestes

Romeinen 18

Want ik houd het daarvoor, dat het lijden van deze tegenwoordige tijd niet is te waarderen tegen de heerlijkheid, die aan ons zal geopenbaard worden.

19 Want het schepsel, als met opgestoken hoofde, verwacht de openbaring van de kinderen Gods.

20 Want het schepsel is aan de ijdelheid onderworpen, niet gewillig, maar om hem, die het aan de ijdelheid onderworpen heeft;

21

Op hoop, dat ook het schepsel zelf zal vrijgemaakt worden van de dienstbaarheid der verderfenis, tot de vrijheid der heerlijkheid van de kinderen Gods.

22 Want wij weten, dat het ganse schepsel tesamen zucht, en tesamen als in barensnood is tot nu toe.

23 En niet alleen dit, maar ook wij zelf, die de eerstelingen des Geestes hebben, wij ook zelf, zeg ik, zuchten in onszelf, verwachtende de aanneming tot kinderen, namelijk

de verlossing van ons lichaam.

24 Want wij zijn in hope zalig geworden. De hoop nu, die gezien wordt, is geen hoop; want hetgeen iemand ziet, waarom zal hij het ook hopen?

25 Maar indien wij hopen, hetgeen wij niet zien, zo verwachten wij het met lijdzaamheid.

26 En evenzo komt ook de Geest onze zwakheden mede te hulp;

want wij weten niet, wat wij bidden zullen, gelijk het behoort, maar de Geest Zelf bidt voor ons met onuitsprekelijke zuchtingen.

27 En Die de harten doorzoekt, weet welke de mening van de Geest is, omdat Hij naar God voor de heiligen bidt.

28 En wij weten, dat hun, die God liefhebben, alle dingen medewerken ten goede, namelijk hun, die naar Zijn voornemen geroepen zijn.

29 Want die Hij te voren gekend heeft, die heeft Hij ook te voren verordineerd, het beeld van Zijn Zoon gelijkvormig te zijn, opdat Hij

de Eerstgeborene zij onder vele broeders.

30 En die Hij te voren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt.

• Gonnie

¥ Lotje ­­¥ schreef:

>

> En blijf je dan volhouden dat wat jij denkt dat de waarheid

> is. een zeker weten van die waarheid zal zijn

> ******************************************************************************************

> misschien dat het is, dat je er vrede mee heeft.

Helaas hebben de ware gelovigen er geen vrede mee om dat zij de drang hebben om degene die niet zoals zij de waarheid in pacht hebben hen te bekeren, en als dat niet lukt dan gaan zij lelijk doen naar hen.

Dan ben je een neppert.

• Verbaasd

CU schreef:

>

> Wat ik me dikwijls afvraag is , dat hoe je nu kunt weten dat

> je de enige ware godsdienst beoefend.

Ik beoefen geen godsdienst. D.w.z. ik heb me niet aangesloten bij het christendom, de islam etc.

> Is het dan nog nooit gebeurd dat bleek dat je er een

> verkeerde mening op na hield? Echt niet? En blijf je dan

> volhouden dat wat jij denkt dat de waarheid is. een zeker

> weten van die waarheid zal zijn?

Ja hoor, ik heb mijn visies wel eens bijgesteld. Als je DENKT dat je de waarheid in pacht hebt, dan is dat niet automatisch een zeker weten. Zeker weten is innerlijk weten en daar past denken met het verstand niet bij.

> Kan , en/of mag, een mens zo ingenomen zijn met zijn “geloof”

> dat ie anders denkenden zijn “zeker weten” als het enige ware

> mag opleggen?

Als je zeker weet, heb je de behoefte niet zo om een ander het enige ware geloof op te leggen. Als je zeker weet, heb je respect voor het geloof van de ander, omdat je weet waarom een ander zo gelooft. Als je zeker weet hoef je niet te schreeuwen naar anderen dat ze het verkeerde geloof hebben.

Als je zeker weet, zal je alleen maar sturen.

> Diverse prikkers hebben deze opstelling, en toch weer van

> elkaar verschillend. Er zijn dus meerdere waarheden, en dat

> kan niet. Er kan maar één waarheid zijn.

Er is inderdaad maar één Waarheid. Die overige waarheden zullen op termijn toch wel verdwijnen.

> De vraag is, welke prikker heeft de echte waarheid? Wil die

> prikker zich melden?

Ach jee, ik heb gereageerd, maar ik meld me niet :D

> met groet, CU.

Gr. Majorie

• CU

Volgens v 28-30 weet niemand het.

Wat nu?

Met groet, CU.

• Gonnie

Verbaasd schreef:

Als je zeker weet, heb je de behoefte niet zo om een ander het enige ware geloof op te leggen. Als je zeker weet, heb je respect voor het geloof van de ander, omdat je weet waarom een ander zo gelooft. Als je zeker weet hoef je niet te schreeuwen naar anderen dat ze het verkeerde geloof hebben.

Als je zeker weet, zal je alleen maar sturen.

Dat bedacht ik mij later ook, het is de onzekerheid van hen die schreeuwen dat zij het ware geloof hebben.

Gr.Gonnie.

• thomas

Volgens vers 25-26 ook niet..

Geloof, hoop en Liefde..dat is de volgorde..

• perihelium

CU schreef:

>

> Wat ik me dikwijls afvraag is , dat hoe je nu kunt weten dat

> je de enige ware godsdienst beoefend.

>

> Is het dan nog nooit gebeurd dat bleek dat je er een

> verkeerde mening op na hield? Echt niet? En blijf je dan

> volhouden dat wat jij denkt dat de waarheid is. een zeker

> weten van die waarheid zal zijn?

>

> Kan , en/of mag, een mens zo ingenomen zijn met zijn “geloof”

> dat ie anders denkenden zijn “zeker weten” als het enige ware

> mag opleggen?

>

> Diverse prikkers hebben deze opstelling, en toch weer van

> elkaar verschillend. Er zijn dus meerdere waarheden, en dat

> kan niet. Er kan maar één waarheid zijn.

>

> De vraag is, welke prikker heeft de echte waarheid? Wil die

> prikker zich melden?

>

> met groet, CU.

God is waarheid staat in de Bijbel en dat is het ware geloof. Kan jij ook hebben.

<><

• Gonnie

Er is mij vertelt door een oprecht gelovige moslim dat de koran de juiste waarheid bevat en dus, het ware geloof dat heeft die gelovige moslim.