Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Waar Geloof

• theo

Nee hoor Cor,

er zijn er meer bekende en er zijn talloze andere en jij of ik zouden ook wel een persoonlijke geloofsbelijdenis mogen schrijven.

theo

• David

perihelium schreef:

>

> Wat kan jij draaien en iemand zogenaamd andere dingen laten

> zeggen. Als Allen niet reageert denk je nog dat je gelijk

> hebt ook. En als hij wel reageert ook..

>

Daar is CU goed in.

Dan kan je dom gaan schelden of het weerleggen.

Dus voor jou een uitdaging om hem schaakmat te zetten of anders te erkennen dat hij gelijk heeft ;)

Je zou bijvoorbeeld kunnen zeggen dat geloof in Jezus automatisch een aantal dingen inhoudt waar onder de doop.

David ;)

• Ytsme

Hij moet wel, als de HC zijn belijdenis is.

VAN DEN HEILIGEN DOOP

ZONDAG 26

Vr.69. Hoe wordt gij in den Heiligen Doop vermaand en verzekerd dat de enige offerande van Christus, aan het kruis geschied, u ten goede komt?

Antw. Alzo, dat Christus dit uitwendig waterbad ingezet a en daarbij toegezegd heeft b, dat ik zo zekerlijk met Zijn bloed en Geest van de onreinheid mijner ziel, dat is van al mijn zonden, gewassen ben c, als ik uitwendig met het water, hetwelk de onzuiverheid des lichaams pleegt weg te nemen, gewassen ben.

a Mt 28:19 b Mt 28:19 Mr 16:16 Han 2:38 Joh 1:33 Mt 3:11 Ro 6:3,4 c 1Pe 3:21 Mr 1:4 Lu 3:3

Vr.70. Wat is dat, met het bloed en den Geest van Christus gewassen te zijn?

Antw. Het is vergeving der zonden van God uit genade te hebben om des bloeds van Christus wil, hetwelk Hij in Zijn offerande aan het kruis voor ons uitgestort heeft a; daarna ook, door den Heiligen Geest vernieuwd en tot lidmaten van Christus geheiligd te zijn, opdat wij hoe langer hoe meer der zonden afsterven, en in een godzalig, onstraffelijk leven wandelen b.

a Heb 12:24 1Pe 1:2 Opb 1:5 Opb 7:14 Zac 13:1 Eze 36:25 b Joh 1:33 Joh 3:5 1Co 6:11 1Co 12:13 Ro 6:4 Col 2:12

Vr.71. Waar heeft ons Christus toegezegd dat Hij ons zo zekerlijk met Zijn bloed en Geest wassen wil, als wij met het doopwater gewassen worden?

Antw. In de inzetting des Doops, welke alzo luidt: Gaat dan henen, onderwijst al de volken, dezelve dopende in den Naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes; Matth. 28:19. En: Die geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn, zal zalig worden; maar die niet zal geloofd hebben, zal verdoemd worden; Mark. 16:16. Deze belofte wordt ook herhaald, waar de Schrift den Doop het bad der wedergeboorte en de afwassing der zonden noemt; Tit. 3:5, Hand. 22:16.

a Tit 3:5 Han 22:16

• Ytsme

Pelagiaan!!!

• David

boerenkool schreef:

>

> ik weet het niet Allen,

>

> Het is niet verwijtend bedoeld maar jouw belijdenis is mij te

> abstract. Alsof je in een deistische god gelooft. Hoe zit het

> bijvoorbeeld met de 3-eenheid? Ik geloof daar niet meer in.

> Je zegt niets over de familiale relatie van God.

>

Toen de apostolische geloofsbelijdenis tot stand kwam, waar dit een versie van is, kende men de leer van de drie-eenheid niet eens.

David ;)

• baldu

hink - stap - ……. sprong

stap - hink - stap …. stap-sprong

Baldu

• perihelium

baldu schreef:

>

> hink - stap - ……. sprong

>

> stap - hink - stap …. stap-sprong

>

> Baldu

Dat jij het belang van kennis hebben van de HG boven het belang van een formuliertje zet kan ik zeker niet beamen.

<><

• perihelium

theo schreef:

>

> Nee hoor Cor,

>

> er zijn er meer bekende en er zijn talloze andere en jij of

> ik zouden ook wel een persoonlijke geloofsbelijdenis mogen

> schrijven.

>

> theo

Daar kan ik nu eens helemaal achter staan, mooi gezegd Theo!

Misschien kan je jouw geloofsverklaring of getuigenis eens op papier zetten als je dat al niet hebt gedaan. Mijn getuigenis heb ik hier een paar jaar geleden al geplaatst.

Je verbaasde je dat ik niks over die vragende belijdenis wist, maar ik weet niet alles. Ik verbaasde me over iets anders. In Amerikaanse gemeentes is het niet gewoon om de kerkelijke liturgie te houden zoals traditionele kerken dat hier doen. Christelijke feestdagen worden daar helemaal niks mee gedaan. In onze gemeente gingen met die vrije dagen iedereen altijd weg, maar nu gaan we het eindelijk vieren en hebben we zelfs een preek die verbonden is met Pinksteren, de uitstorting van de heilige Geest. Ga jij preken? Ik ga het podium, licht en geluid voor het Serve the City festival regelen op Maandag in het Erasmuspark in Amsterdam en Vrijdag bij de opening de mic voor Job.

Er worden nog vrijwilligers gezocht:

http://www.stcamsterdam.nl/

<><