Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Knielen

• baldu

Wat bedoel je met opbaren Esther

Dat het lichaam een tijd in een voor nabestaanden geopende kist ligt?

Dit is volgens mij om de nabestaanden de gelegenheid te geven afscheid te nemen van hun dierbaren. Althans, van het lichaam van deze dierbaren.

Mensen hebben meestal wel behoefte aan beelden, zij hechten zich daarom aan het lichaam van hun dierbare, daar zij de eigenschappen van degene die overgaat vertalen naar dat beeld. Dat beeld hebben zij in gedachte als zij over de overledene spreken, nog lang daarna. Ook is er soms een geruststellend element, wat je hoort in opmerkingen als: hij/zij lag er mooi, en vredig bij. Als signaal van: zo wil ik hem/haar in gedachten houden, tesamen met de gedachten over toen hij/zij nog bij leven was.

Tevens is het volgens mij ook een kans elkaar te ontmoeten, gezamenlijk rouwbetoon te tonen.

Het ervaren van oneerbiedigheid is een bepaalde perceptie Esther, waar een ander een heel andere perceptie kan hebben omdat deze het opbaren als gelegenheid ziet voor nabestaanden de overledene nog eens lijfelijk te ontmoeten, en zelfs tegen het lichaam te spreken alsof de geest er nog in huist, heeft een ander daar volstrekt geen boodschap aan. Dit laatste kan verklaard worden door het feit dat verschillende mensen al durven te zeggen: het is niet hij/zij die daar lag, maar slechts zijn/haar omhulsel. En in feite is dat ook waar.

In de oudheid al waren er al culturen die de overledenen begroeven, nadat het lichaam eerst een hele poos toegankelijk was voor de nabestaanden of de stamleden. De gedachte van de tussentijd was dat de ziel eerst het lichaam volledig moest verlaten. Andere culturen snijden de lichamen aan stukken om de stukken te laten opeten door aaseters, opdat de geest/ziel niet in staat is aan dat lichaam te hechten en er a.h.w. rond te dolen. Weer andere culturen cremeren de lichamen al heel snel, of een aantal dagen erna, soms met dezelfde gedachte. In feite mag je wel stellen dat dit allemaal religieuze overtuigingen zijn. In het westen zie je een mengeling van begraven of crematies.

groet

Baldu

Esther schreef:

>

> Kan je misschien dan ook uitleggen waarom dode mensen bij de

> ( meeste of misschien bij alle ???????????????) Christenen

> worden opgebaard. Vind ik zo vreemd. Sterker nog ik vind dit

> zo bizar en oneerbeedig. Is daar ook een religieuze gedachte

> bij

• Bertus

Wat is er oneerbiedig aan opbaren?

• DmB

Ik praat en denk alleen vanuit mijn eigen cultuur. Ik respecteer iedere andere vorm van begraven al begrijp ik sommigen gebruiken niet.

• DmB

Ja dat is ook een filosofie al begrijp ik het nog steeds niet. Bij ons is het ondenkbaar naar een dode te kijken of een dode aan te raken. Ik zal dan ook nooit naar een dode kijken ook al zou het me gevraagd worden.

• Bertus

En die cultuur is?

• Bertus

Je bent dus niet opgegroeid in Nederland? (Israël misschien)?

• DmB

Ik denk dat je naar de bekende weg vraagt.

• DmB

Jawel hoor geboren en getogen in Nederland.

• ¥ Lotje ­­¥

mooi verwoord Baldu

• Bertus

Jouw “ons”gevoel spreekt me totaal niet aan. Ik ben ook Joods, maar vind het geheel niet vreemd, de Christengebruiken. Misschien ligt het verschil in het feit, dat ik me vind behoren tot de Nederlandse cultuur.