Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Dank God voor de dieren ( boekje)

• Channah

Marjorie, in dat geval ben je vegetariër: je gebruikt geen producten waar dieren voor gedood moeten worden, behalve dan de restproducten zoals leer, en het stremsel uit kalvermagen waarmee kaas wordt bereid. Er is overigens kaas in de handel (natuurwinkel) waar een vegetarisch stremsel voor is gebruikt.

Als je helemaal geen producten die afkomstig zijn van dieren gebruikt ben je veganist. Ik moet zeggen dat ik hoe langer hoe meer die kant uit ga. Want om melk te kunnen leveren moet een koe jaarlijks een kalf krijgen. En wat geberut er met dat kalf? Juist ja: de mesterij en het slachthuis. Met de melkkoe loopt het overigens hetzelfde af, en zo leuk hebben de meeste melkkoeien het nu ook weer niet.

Ik heb makkelijk praten waar het melk betreft, want ik vind melk ronduit smerig, dus ik drink het nooit. Met melkproducten ligt dat iets anders, hoewel ik vla, yoghurt en slagroom ook niet te pruimen vind. Maar kaas…… Ja, dat vind ik wel heel lekker, maar toch heb ik de consumptie daarvan drastisch verminderd nadat mijn oogjes open zijn gegaan waar het die kalfjes betreft, en ik denk dat het wel gaat lukken om er helemaal vanaf te zien.

Eieren eet ik praktisch niet meer nadat ik een struisvogelei gekregen had, dat is 32 x een kippenei. Overigens was dat totaal onschuldig: de struisvogel leeft gewoon door in Artis, en hoeft zich ook niet voort te planten. Maar gadverdamme, wat is dat smerig, als je zo'n ei door middel van twee met een fretboor gemaakte gaatjes leegschudt.

Leer. Daar heb ik een probleem. Uiteraard heb ik geen leren banken of stoelen. En mijn tassen en andere gebruiksvoorwerpen zijn ook niet van leer. Maar schoenen is een stuk moeilijker. Ik ben nogal allergie-gevoelig, en (de meeste) kunststof geeft bij mij binnen een uur in hoge mate eczeem. Gelukkig zijn er steeds meer schoenen te krijgen die van ademend kunststof gemaakt zijn. Mijn wandelshoenen (2 paar) zijn daar bijvoorbeeld al van gemaakt. En gelukkig zijn er ook steeds meer ontwerpers die wat elegantere schoenen maken van ademend kunststof.

Uiteraard zijn de weinige dierlijke producten die ik gebruik van biologische oorsprong. Maar toch, ik ben nog steeds schuldig aan dierenleed. Maar ik doe mijn best.

• Channah

Marjorie, zie mijn vorige bericht ion deze draad: kaas die gemaakt is met vegetarisch stremsel is verkrijgbaar in de natuurwinkel, en tot mijn grote vreugde - zij het op biologisch kleine schaal - ook bij Appie Heijn.

Wat de zijden jurk betreft: je lost niets op door hem niet te dragen. Nooit meer zoiets kopen, en tegen geïnteresseerden in de japon zeggen dat het viscose is, met een uiteg hoie zijde gewonnen wordt. ;-)

• Boris

Wat vind je van dieren die dieren doden en opeten?

• Channah

Ik oordeel niet, ik doe alleen niet mee.

• Marjorie

De jurk was eignlijk bedoeld als verjaardagscadeau voor jou. Helpt het als ik zeg dat hij gemaakt is van viscose?

:D

• Channah

Haha! Ja hoor, dat helpt. :D Tegen ontvankelijke personen dient hij dan als discussiemateriaal - zijn die zijderupsen niet voor niets gestorven - en tegen niet te verbeteren oogklepjespersonen is de jurk van viscose. ;-)

• Cor

Staat er ook iets in over Fransiscus

Die heel erg pleitte voor de dieren

en ze ook goed verzorgde, Esther?

• DmB

Ik weet het niet Cor, ik heb het boekje net pas besteld.

• Ytsme

Ikheb een kat om op te vreten.

Zo'n schat!! Kruipt vaker op mijn schoot dan mijn echtgenote.

• Boris

Hou de Chineees maar uit de buurt dan.