Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Stenigen

• CU

Heeft iemand een idee waarom koning David niet is gestenigd vanwege zijn overspel? Het staat toch echt in de wet dat zoiets moet.

met groet, CU.

• Douce

Hij zal Batseba de schuld wel hebben gegeven;)

Douce

• Michiel

Beste CU,

Voor de rijken en machtigen heeft altijd in de geschiedenis van de mensheid een heel andere wet gegolden dan voor de arme paupers en kanslozen. Ook vandaag de dag is dat niet anders. Rijkdom en status bepaalt mede je juridische positie.

Het feit dat Jezus de vrouw in de bijbel die men wilde stenigen haar overspel vergaf is niets meer dan revolutionair. Zelfs vandaag de dag nog worden vrouwen in onze wereld gestenigd. Het is ongelofelijk maar waar. En het is onbegrijpelijk dat er nog tientallen miljoenen mensen op de wereld zijn die dergelijke stenigingen goedpraten en er mee instemmen.

Feit is dat we in een wereld leven waarin we niet meer geloven in de duivel en demonische machten maar wel geconfronteerd worden met zaken die ik niet anders kan zien dan manifestaties van het kwaad. Gisteren nog zat ik bij Knevel en Van den Brink het verhaal te luisteren van John Ewbank die vertelde over de 1.2 miljoen kinderprostituees in India. Meisjes vanaf 6 jaar die weggestopt worden in kleine hokjes ter grootte van een keukenkastje omdat volwassenen zich als ze er zin in hebben aan willen vergrijpen. De handelaren worden onder anderen beschermd door de rijken en machtigen, en door de politie. Overal en altijd worden wetten vertrapt en vertreden. Het is soms om moedeloos van te worden.

Het is zaak om dat nooit te worden. Maar het valt af en toe niet mee..

Met een groet,

Michiel…

.

• CU

Mooi verhaal, maar geen antwoord.

Er klinkt wel uit je reaktie door dat je het er mee eens bent dat God aan klassejustitie doet. Twee zonen van Aäron bijvoorbeeld werden wel even door God een koppie kleiner gemaakt.

Een dode koning David kan dan ook niet de voorvader van Jezus zijn.

En nu, wat blijkt, juist de overspelige snoodaard David staat in de geslachtslijn van Jezus.

Moraal van het verhaal: God geeft wetten ter navolging maar lapt ze zelf aan zijn laars.

Met groet, CU.

• Gonnie

Daarom is het ook zo moeilijk om in een liefdevolle god te geloven..

De rijken worden beschermt door God lijkt wel, die hebben de zegen van God,maar die arme paria's die kunnen creperen .

Het is Godsgeklaagd!

• David

2 Sam 12:13 David antwoordde Natan: ‘Ik heb gezondigd tegen de HEER.’ Toen zei Natan: ‘De HEER vergeeft u die zonde, u zult niet sterven. 14 Maar omdat u de vijanden van de HEER aanleiding hebt gegeven tot laster, moet wel uw pasgeboren zoon sterven.

Het werd David vergeven.

Of dat het allemaal aanvaardbaarder maakt wil ik niet zeggen.

Even ter verduidelijking heb ik de teksten erbij gehaald.

Lev 20:10 Wie overspel pleegt met een getrouwde vrouw, een vrouw die een ander toebehoort, moet ter dood gebracht worden. Beide echtbrekers moeten worden gedood.

2 Sam 11:3 Toen liet David naar die vrouw vragen en men zeide: Wel, dat is Batseba, de dochter van Eliam, de vrouw van de Hethiet Uria. 4 Daarop zond David boden om haar te halen. Zij kwam tot hem, en hij lag bij haar – zij had zich van haar onreinheid gezuiverd –; daarna keerde zij terug naar haar huis. 5 En de vrouw werd zwanger en liet David weten: Ik ben zwanger.

• Michiel

CU schreef:

>

> Mooi verhaal, maar geen antwoord.

Beste CU,

Dan zal ik je een iets duidelijker antwoord geven:

Geen idee !

Er zijn veel dingen in de bijbel die ik niet begrijp. Ik begrijp niet waarom de bijbel begint met 2 heel verschillende scheppingsverhalen, ik begrijp niet met wie Kain trouwde, ik begrijp niet hoe alle dieren in de ark van Noach konden, ik begrijp niet waarom God ooit een stenigingswet heeft uitgevaardigd. Ik begrijp niet dat Jezus zei dat Johannes de Doper Elia was die moest komen voordat de messias zou komen. Er zijn tal van zaken die ik niet begrijp. Onnoembaar veel zou ik zelfs wel willen zeggen.

In die zin is het feit dat ik en anderen toch geloven is op zich al een klein wonder te noemen. Rationeel gezien is het christelijke geloof niets meer dan grote onzin. Ik zal dat nooit tegenspreken (kan ik overigens ook niet, want de bijbel zelf zegt het ook). En toch geloof ik. En vele anderen ook. En ik geloof persoonlijk ook in de heiligheid en rechtvaardigheid van God. Het feit dat ik als onnozel mens niet alles begrijp hoeft de heiligheid en rechtvaardigheid van God niet in de weg te staan gelukkig.

Met een groet,

Michiel

• Douce

Zit je wel hoog:) zo terug te lezen:

http://www.prikpagina.nl/read.php?f=2448&i=11749&t=11749

Douce

• Michiel

Gonnie schreef:

>

> Daarom is het ook zo moeilijk om in een liefdevolle god te

> geloven..

> De rijken worden beschermt door God lijkt wel, die hebben de

> zegen van God,maar die arme paria's die kunnen creperen .

> Het is Godsgeklaagd!

Beste Gonnie,

Ik draai die redenering juist om. Ik kan vaak moeilijk geloven in mensen. Het is juist God die zegt dat het recht van de arme en weerloze niet vertrapt mag worden. Het is juist God die oproept van je medemens te houden als van jezelf. Het is juist God die vraagt om je medemens zijn fouten te vergeven en voor je vijand te bidden. Het is juist God die zegt dat je een overspelige vrouw mag stenigen indien je zelf zonder zonde bent. En het is juist God die ons zegt dat niemand zonder zonde is.

Ik vindt het heel moeilijk om in een liefdevolle mensheid te geloven. Maar ik vindt het heel gemakkelijk om in een liefdevolle Vader te geloven.

Het is mensgeklaagd wat we elkaar aandoen. Maar God zal uiteindelijk oordelen. En Zijn oordeel zal niet zoals het oordeel van mensen gekleurd en bevooroordeeld zijn maar rechtvaardig.

Met een groet,

Michiel

• Dew

Jehovah had deze laakbare handelwijze echter gadegeslagen en bracht de hele zaak aan het licht. Indien Jehovah had toegelaten dat de zaak van David en Bathseba door menselijke rechters onder de Mozaïsche wet was behandeld, zouden de beide kwaaddoeners ter dood zijn gebracht en zou het in overspel verwekte maar nog ongeboren kind natuurlijk met de moeder zijn gestorven (De 5:18; 22:22). Maar Jehovah nam de zaak zelf in handen en betoonde David barmhartigheid wegens het Koninkrijksverbond (2Sa 7:11-16) en ongetwijfeld ook omdat David zelf had getoond barmhartig te zijn (1Sa 24:4-7; vgl. Jak 2:13) en wegens het berouw dat God bij de kwaaddoeners waarnam (Ps 51:1-4). Maar zij bleven niet ongestraft. Bij monde van de profeet Nathan verklaarde Jehovah: „Zie, ik verwek rampspoed tegen u uit uw eigen huis.” — 2Sa 12:1-12.

En zo gebeurde het ook. Het uit overspel geboren kind dat door Bathseba ter wereld werd gebracht, stierf al heel gauw, ofschoon David zeven dagen om het zieke kind gevast en gerouwd had (2Sa 12:15-23). Vervolgens verkrachtte Davids eerstgeboren zoon Amnon zijn halfzuster Tamar en werd daarna door haar broer vermoord, hetgeen zijn vader veel verdriet bezorgde (2Sa 13:1-33). Later trachtte Davids derde en geliefde zoon Absalom niet alleen de troon te bemachtigen, maar ook verachtte hij zijn vader openlijk en maakte hem in het openbaar te schande door betrekkingen met Davids bijvrouwen te hebben (2Sa 15:1–16:22). Ten slotte bereikte Davids vernedering haar hoogtepunt toen het land door de strijd tussen zoon en vader in een burgeroorlog werd gestort, die tegen de wens van David en tot diens grote droefheid met Absaloms dood eindigde (2Sa 17:1–18:33). Op zijn vlucht voor Absalom schreef David Psalm 3, waarin hij zegt: „Redding behoort Jehovah toe.” — Ps 3:8.