Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

1e hemelvaart?

• thomas

thomas schreef:

>

> ontwijken?

Ontwijken ja. We hebben het over de oproep van Jezus ons te laten dopen en dan heb je het over doop in de heilige Geest. Bij de les blijven!

<><

Kijk steven, als ik vraag of met dopen onderdompelen in water bedoeld wordt waarbij daardoor de Geest wordt ontvangen, dan wil ik graag teksten zien daarover..temeer daar je zegt dat Jezus ons daar opdracht voor geeft voor dit onderdompelen in water…die teksten geef je niet, omdat ze er niet zijn..

Als ik beweer dat dopen méér kan betekenen dan onderdompelen in water, maar dopen zie als ontvangen/activeren/indalen van de Geest…en dat ook zo lees in de bijbel..in jouw aangegeven teksten..en onderdompelen in water nergens tegenkom daarin..dan vraag ik je..

Wat zal de bijbel bedoelen met dopen is dan een prachtige vraag toch?

En als je op mijn vraag over dat onderdompelen geen antwoord hebt, maar over dopen in de Geest begint..tja..daar wilde ik het graag over hebben de hele tijd, maar jij niet.

Nu begin je te draaien met je stellingen en krijg ik er van langs..

• perihelium

thomas schreef:

>

>

> thomas schreef:

> >

> > ontwijken?

>

>

> Ontwijken ja. We hebben het over de oproep van Jezus ons te

> laten dopen en dan heb je het over doop in de heilige Geest.

> Bij de les blijven!

>

> <><

>

> Kijk steven, als ik vraag of met dopen onderdompelen in water

> bedoeld wordt waarbij daardoor de Geest wordt ontvangen, dan

> wil ik graag teksten zien daarover.

Dat word daar niet mee bedoelt en dan krijg je die teksten ook niet omdat die er niet zijn.

>.temeer daar je zegt dat

> Jezus ons daar opdracht voor geeft voor dit onderdompelen in

> water…die teksten geef je niet, omdat ze er niet zijn..

hehe, ik zeg ook steeds dat doop met water niet hetrzelfde is als doop met de heilige Geest. Jezus roept ons op te laten dopen. Als jij twijfelt aan wat dat is dan sta je buiten de kerk van Christus die wel weet wat daarmee de bedoeling is en mensen laat onderdompelen in water in naam van de Vader, Zoon en heilige Geest. Als je dat tegen blijft spreken blijf je een hypocriet die de mond gesnoerd moet worden om niet je valse ideeen te verspreiden. Daarom laat ik je niet verder praten als je niet wilt luisteren en dan heb ik er ook geen zin in. Ondertussen dwaal je weer lekker af…

mazzeltof.

<><

• thomas

Nou, lekker praten met jou over zogenaamd hetzelfde dan..:D

• thomas

Hiermee begon de discussie:

´´

Ik vind diehards geen goed woord in dit verband omdat wedergeboren Christenen al gestorven zijn bij de doop en nieuw leven hebben in Christus. Hoe zie je de teksten (die je niet plaatste) over dopen en christelijke gemeenschap?

<><

Het lijkt alsof je bedoelt, dat de mens door de waterdoop ´´er al is´´.

En het lijkt erop, dat je dat gelooft ook in al je reacties..waar ik jou ook steeds om vroeg hoe je dit ziet..aan de hand van de teksten die je gaf.

Nu blijkt dat er dus twee dopen zijn; de waterdoop/onderdompeling en de doop met de heilige Geest.

Welke doop heeft Jezus het over dan, als hij volgens jou ons opdracht geeft ons te laten dopen?

Ik snap dit niet meer op die manier.

Stel..ik zeg tegen jou; steven ik wil mij laten dopen. Waarom moet ik dat en wat is de functie/reden/doel van dit dopen door onderdompeling in water..

Ben ik dan een wedergeboren Christen die gestorven is bij de doop en heb ik dan een nieuw leven in Christus?

• perihelium

Het doopsel is niet een handeling die ons toegang tot de hemel verschaft - die verzekering wordt ons geboden door te vertrouwen in Jezus Christus als onze Verlosser en Heer. Het doopsel (door volledig in water ondergedompeld te worden zoals de Bijbel ons leert) is een handeling van gehoorzaamheid, die een onmiddelijk onderdeel zou moeten zijn van onze acceptie van het geschenk van gratie, dat door Jezus Christus wordt aangeboden. Maar dat betekent niet dat iemand die oprecht zijn hart aan Jezus overdraagt op een sterfbed, op een slagveld, of in een neerstortend vliegtuig, uit de hemel geweerd zal worden omdat hij of zij zich niet liet dopen. De dief aan het kruis naast dat van Jezus had geen tijd om gedoopt te worden voor hij stierf, maar hij had wel de mogelijkheid om in Jezus te geloven en zijn vertrouwen in Hem te stellen, en Jezus antwoordde door te zeggen, “Ik verzeker je: nog vandaag zul je met mij in het paradijs zijn.” (Lucas 23:43).

Een oprecht vertrouwen in Jezus Christus en Zijn werk aan het kruis voor onze zonden is voldoende voor verlossing. Christus heeft alles al gedaan. Per definitie verlangt zijn gratie geen verdere “werken” van onze kant. Nu dat gezegd is, moeten we verder gaan en zeggen dat Jezus ons wel opdroeg om gedoopt te worden (Matteüs 28:18-20), en daarom zouden alle gelovigen gedoopt moeten worden. Onmiddelijk volgend op het gebod van Jezus, beschrijft het Boek Handelingen hoe bijna alle groepen of individuen die geloofden in het prediken van het Evangelie door de apostelen werden gedoopt (Handelingen 2:37-41; 8:5-13; 8:35-39; 9:10-18; 10:34-48; 16:13-15; 16:30-33; 18:8; en 19:1-6).

Doopsel Door Water - Wat is de Symboliek er van?

Volgens de Bijbel verklaart de symboliek van het doopsel dat drie dingen gebeuren voor gelovigen die gedoopt zijn: (1) hun oude zelf sterft met Christus; (2) ze herrijzen met Christus om een nieuw wezen te worden; en (3) ze worden in hun nieuwe leven in een levende gemeenschap opgenomen die uitkijkt naar de terugkeer van de Heer (Romeinen 6:1-11). Tegengesteld aan wat sommige kerkelijke groeperingen onderwijzen, lijkt het duidelijk dat een Christelijk doopsel noodzakelijk is om een verantwoorde beslissing te maken om Jezus Christus te accepteren als Verlosser en Heer, en dat deze beslissing daarom moet worden uitgesteld tot een leeftijd waarop voldoende rede of begrip is bereikt (het kennen van goed en kwaad binnen God's perspectief).

Samengevat: Jezus Christus gebiedt het doopsel voor Zijn volgelingen. Hoewel de daad van het doopsel zelf niet leidt tot eeuwige verlossing, lijkt het wel zo te zijn dat elke gelovige, die weigert gedoopt te worden, zijn of haar bekering nog eens eerlijk onder de loep zou moeten nemen.

“Jezus kwam op hen toe en zei: ‘Mij is alle macht gegeven in de hemel en op de aarde. Ga dus op weg en maak alle volken tot mijn leerlingen, door hen te dopen in de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest, en hun te leren dat ze zich moeten houden aan alles wat ik jullie opgedragen heb. En houd dit voor ogen: ik ben met jullie, alle dagen, tot aan de voltooiing van deze wereld.’” (Matteüs 28:18-20).

http://www.allaboutgod.com/dutch/doopsel.htm

<><

• thomas

Oké dan.

• thomas

Het mooie van dit alles is, dat juist die zogenaamde symboliek in feite de hele doop IS: Water is Geest

´´Doopsel Door Water - Wat is de Symboliek er van?

Volgens de Bijbel verklaart de symboliek van het doopsel dat drie dingen gebeuren voor gelovigen die gedoopt zijn: (1) hun oude zelf sterft met Christus; (2) ze herrijzen met Christus om een nieuw wezen te worden; en (3) ze worden in hun nieuwe leven in een levende gemeenschap opgenomen die uitkijkt naar de terugkeer van de Heer (Romeinen 6:1-11).

en dopen inhoudt, dat dit zogenaamde symbolische hetgeen is wat de mens ondergaat …

Het dopen IS dit ondergaan:

1 Kor. 12:

11 Doch al deze dingen

werkt een en dezelfde Geest,

delende aan een ieder in het bijzonder, gelijk Hij wil.

12

Want gelijk het lichaam één is, en vele leden heeft, en al de leden van dit éne lichaam, vele zijnde, maar één lichaam zijn, alzo ook Christus.

13 Want ook wij allen zijn door één Geest tot één lichaam gedoopt;

hetzij Joden, hetzij Grieken, hetzij dienstknechten, hetzij vrijen;

en wij zijn allen tot één Geest gedrenkt!

• thomas

En de waterdoop de symboliek..;)

• perihelium

thomas schreef:

>

>

> En de waterdoop de symboliek..;)

veel plezier met dat vage gepraat in de ruimte en dat domme geknipoog.

<><

• thomas

Dank je, en jij ook morgen met het te water laten van je vriend..