Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Je hoeft niet in schepping te geloven om gered te zijn, maar...

• perihelium

Question: Tom, you speak a lot about the creation / evolution debate. Do you think a person needs to believe in creation in order to be a real Christian?

Tom: Let me be clear: A real Christian is one who has genuine faith in Jesus Christ as their Lord and Savior. To be a genuine Christian requires that I understand and believe the gospel which tells me that Jesus Christ died for my sins and rose again from the dead.

It is possible to be a genuine Christian and yet be a believer in evolution. Personally, I was an evolutionist for about two years after I became a believer in Christ. I would never want a person to think they had to become a creationist in order to be saved.

However,….

more..

http://www.shortreport.com/shortnotes/short-answers.html

<><

• perihelium

However, that being said, I do not believe this is an irrelevant or peripheral issue. Here are several reasons why a serious Christian (is there any other kind of Christian?) ought to carefully study this issue and reach God-honoring conclusions about the origin of life.

1. Although it is possible to be a genuine Christian and yet still believe in evolution, there is no doubt that Darwinian evolution has been the cause for multitudes of people to abandon faith in God and in the Bible. Evolution attacks the very first chapter of the Bible. A large number of people accept that evolution has proven the Bible to be inaccurate and untrue. This alone ought to raise doubt in our minds as to the truthfulness of the theory of evolution.

2. Ideas have consequences. A proper understanding of our origin is vital to understanding our place in life and in the universe. If you honestly believe you are simply the result of mutations that happened to survive via natural selection, you will have a radically different view of life than if you believe an almighty and loving God created you in His own image.

3. From a theological position, I look at our world and I see a great deal of suffering and death. Was this God’s original plan? I think not. Suffering and death are the result of Adam’s sin which upset the entire creative order. How does a Christian evolutionist explain millions of years of suffering and death before Adam sinned?

4. Personally, I don’t think the scientific data compels us to reject a literal Genesis. The key concept is whether the Bible is right in declaring that every living organism reproduces after its own kind or whether Darwin is right in saying all living species originated from a previous species. At this point, 100 % of observable data is on the side of the Bible on this one.

These are just several of the many reasons I think every serious Christian should carefully research and listen to the creationist arguments. We must be humble enough to admit that each of us has been educated in a materialistic and naturalistic worldview that has often mocked rather than tried to understand the creationist point of view. This may be understandable for non-believers; it is inexcusable for us believers.

http://www.shortreport.com/

<><

• carl

perihelium schreef:

>

> However, that being said, I do not believe this is an

> irrelevant or peripheral issue. Here are several reasons why

> a serious Christian (is there any other kind of Christian?)

> ought to carefully study this issue and reach God-honoring

> conclusions about the origin of life.

>

> 1. Although it is possible to be a genuine Christian and

> yet still believe in evolution, there is no doubt that

> Darwinian evolution has been the cause for multitudes of

> people to abandon faith in God and in the Bible.

Ah! De ouderwetse angst komt hier boven drijven. Stel je voor dat de gelovigen massaal het bijbelse geloof verlaten? Dan kun je als kerk wel helemaal inpakken.

Het lijkt me dat dat niets meer met het evangelie en het behoud te maken heeft.

> Evolution

> attacks the very first chapter of the Bible. A large number

> of people accept that evolution has proven the Bible to be

> inaccurate and untrue. This alone ought to raise doubt in our

> minds as to the truthfulness of the theory of evolution.

> 2. Ideas have consequences. A proper understanding of our

> origin is vital to understanding our place in life and in the

> universe. If you honestly believe you are simply the result

> of mutations that happened to survive via natural selection,

> you will have a radically different view of life than if you

> believe an almighty and loving God created you in His own

> image.

Onjuist. Ik kan mezelf (dwz mijn lichaam) zien als het uiteindelijke resultaat van de evolutie van een ééncellige en juist daarin de zorg van God zien. Zij Christus niet van zichzelf dat hij de Weg, de Waarheid en het Leven is?

En dan nog iets: als ik dat niet zou kunnen zien, heb ik dan ook het recht om een ander te verbieden om het wél zo te zien?

> 3. From a theological position, I look at our world and I

> see a great deal of suffering and death. Was this God’s

> original plan? I think not. Suffering and death are the

> result of Adam’s sin which upset the entire creative order.

> How does a Christian evolutionist explain millions of years

> of suffering and death before Adam sinned?

Je hebt hier ongetwijfeld een punt. Let echter wel op hoe je redenering in elkaar zit. Als –> dan. En als het “als” (de zonde als oorzaak van de dood) om pragmatische reden (maar vóór Adam was de dood kennelijk ook al aanwezig) niet meer juist blijkt, moet je de moed hebben om de theorie (dood als straf op de zonde) op de helling te zetten.

Persoonlijk zie ik de dood in de manier waarop ik nu over deze dingen denk, niet als een substantieel iets, maar als een proces. Een mens sterft a.h.w. vanaf zijn plm. 40-ste. Meer en meer celgroepen worden na hun afsterven niet meer vervangen totdat het lichaam als geheel er mee ophoudt. En dat waar het lichaam eigenlijk geen reden heeft om niet alles tot ‘in der eeuwigheid’ zou kunnen blijven functioneren.

Doordat er echter toch ergens in de loop van het leven van de mens iets zit wat in dat lichaam dat proces ‘doodgaan’ inschakelt, is er iets aan de hand wat ik niet precies weet. Maar volgens mij heeft het ermee te maken dat wij als mensen soms wel heel veel psychisch/geestelijk/zielsmatig te verwerken krijgen aan de hand van de ervaringen die wij opdoen. Sommige mensen zelfs wel heel veel. In dat kader kun je de dood als gift aan de mensheid zien en niet als straf.

Daardoor ben ik van mening dat Jesus' boodschap dat je eeuwig leven ervaren zult als je gelooft in wat hij (dus niet: Paulus) zegt, essentieel is als evangelie. We mógen geloven dat het leven van onze geest eeuwig is. Dát leven kent geen einde. Dat ‘makes sense’ met allerlei andere vragen die we kennen als: waarom noemt Jesus ons goden? Is/wordt God alles in allen? Als God ons geschapen heeft, waaruit kwamen wij dan voort? Als God ons schiep zijn wij dan allen broers en zussen van elkaar?) etc. etc. Kortom: de dood als gift, en alsdoorgangsstation, en het leven van ons als Gods openbaring van zichzelf, door mij, aan de (a)(A)nder.

> 4. Personally, I don’t think the scientific data compels

> us to reject a literal Genesis. The key concept is whether

> the Bible is right in declaring that every living organism

> reproduces after its own kind or whether Darwin is right in

> saying all living species originated from a previous species.

> At this point, 100 % of observable data is on the side of the

> Bible on this one.

>

1. Waar stelt de bijbel dat voortplanting alleen volgens dat concept gebeurt?

2. Mutaties gebeuren niet plotseling en zie een vis is ineens een landdier geworden. Maw: ook een mutatie naar een ander soort, neemt generaties in beslag.

> These are just several of the many reasons I think every

> serious Christian should carefully research and listen to the

> creationist arguments. We must be humble enough to admit that

> each of us has been educated in a materialistic and

> naturalistic worldview that has often mocked rather than

> tried to understand the creationist point of view. This may

> be understandable for non-believers; it is inexcusable for us

> believers.

oepssss……. daar is ineens weer die redenering ‘als je maar gelooft dat mijn visie de juiste is!’ Ik zie in het hele verhaal niet, dat aangetoond is dat ieder christen de klassieke creationistische gedachte aan moet hangen!

Het is logisch dat iedere gelovige vanuit zijn kennis over biologie en zijn geloof in God kennelijke comnflicten die dan ontstaan, op wil ruimen. Als dit echter niet kán, heb je wijsheid nodig om te accepteren wat belangrijk is om tot God te komen.

Aan mij kun je zien dat het voluit mogelijk is om God te zien als Schepper, Bron, en Instandhouder van het leven. Die visie hangt dan ook niet af van de klassieke uitleg van het Genesisverhaal dat kortgezegd zou stellen dat God alles in 7 dagen “fikste” en sindsdien rust. Wat ik me dan af vraag, Steven is of jij gelooft dat God instandhouder van het leven is, en waarop je dat dan baseert, en of dat essentieel is voor je christenzijn. God rúst immers? In dat kader kun je je ook de betekenis van Joh 5,17 (Maar Hij antwoordde hun: Mijn Vader werkt tot nu toe en Ik werk ook. ()betekent. God rust toch immers?

je broer

Carl

je broer

carl

>

> http://www.shortreport.com/

>

> <><

je broer

Carl

• perihelium

Theïsme (vooral geassocieerd met het christendom, jodendom en de islam) stelt dat er één God is die oneindig is, ver boven de mensen verheven, los staat van de door hem geschapen wereld en tegelijkertijd in bepaalde zin actief aanwezig is in de wereld en in het wereldgebeuren. Deze strikte vorm van theïsme onderscheidt zich van deïsme door de aanvaarding van de immanentie van God.

Deïsme is een relgieus-filosofische opvatting die God als transcendente oorzaak van de natuurwetten beschouwt. Dit houdt in dat god weliswaar de schepper van het universum is, maar sinds de schepping op geen enkele wijze ingrijpt in het process van de natuurwetten. Deze leer is een gevolg van het modernistische rationalisme en een vervolg op het theïsme, de opvatting dat God ook immanent is.

Pantheïsme is een levensovertuiging die ervan uitgaat dat alles (en iedereen) goddelijk is. Het goddelijke is immanent en alomvattend; universa, natuur en God zijn identiek. In het pantheïsme is er geen grens tussen het goddelijke en het natuurlijke. In plaats van transcendentie te bezitten - los van alles - bevindt god zich in alles (alles in al). Volgens het pantheïsme kan men een god niet persoonlijk indenken. Elk object is in wezen goddelijk.

Er zijn verschillende afgeleide vormen van pantheïsme. Volgens het theophanisme is alles wat wij om ons heen zien een verschijningsvorm van het goddelijke. Het panentheïsme vormt een soort synthese tussen theïsme en pantheïsme: alles is goddelijk/god, maar deze is nog wel als persoon te denken. In de gnostiek zijn ook pan(en)theïstische invloeden te onderkennen. Veel oosterse religies (hindoeïsme, taoïsme, kizilbaşisme, boeddhisme) hebben pantheïstische kenmerken, evenals het (westerse) religieus humanisme.

Verder zijn ook paganistische levensbeschouwingen met wortels in het oude Keltische en Germaanse heidendom, zoals Druicca en Wicca, sterk verbonden met het pantheïsme. Aanhangers van deze stromingen zien ‘Moeder Aarde’ als maakster van alles wat leeft. Zij wordt door hen - vooral in heksenkringen - ook wel “Godin” genoemd. Deze Godin zou terug te vinden zijn in alles wat de natuur biedt.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Panthe%C3%AFsme

http://nl.wikipedia.org/wiki/De%C3%AFsme#De.C3.AFsten

http://nl.wikipedia.org/wiki/The%C3%AFsme

<><

• Verbaasd

perihelium schreef:

“Je hoeft niet in schepping te geloven om gered te zijn, maar… ”

Jammer dat er weer , “maar” …… staat. Er zijn dus blijkbaar weer een aantal voorwaarden aan verbonden.

> Question: Tom, you speak a lot about the creation /

> evolution debate. Do you think a person needs to believe in

> creation in order to be a real Christian?

>

> Tom: Let me be clear: A real Christian is one who has genuine

> faith in Jesus Christ as their Lord and Savior. To be a

> genuine Christian requires that I understand and believe the

> gospel which tells me that Jesus Christ died for my sins and

> rose again from the dead.

Jammer, daar gaan we weer. Je bent alleen een echte christen als je geloof hebt in Jezus als je Heer en Redder. Jammer, jammer, jammer, het dogma is weer uit de kast gehaald. Pure Jezusaanbidding en God komt op de 2e plaats.

Mensen die God zien als hun Heer en Redder kunnen het verder wel schudden.

Gr. Majorie

• perihelium

Verbaasd schreef:

> Jammer, daar gaan we weer. Je bent alleen een echte christen

> als je geloof hebt in Jezus als je Heer en Redder. Jammer,

> jammer, jammer, het dogma is weer uit de kast gehaald. Pure

> Jezusaanbidding en God komt op de 2e plaats.

> Mensen die God zien als hun Heer en Redder kunnen het verder

> wel schudden.

De openbaring van Jezus Christus is superieur en Zijn positie ook. De wonderen van Jezus zijn superieur en Zijn claims superieur, zelfs aan die van Mozes. Jezus biedt een betere weg van verlossing dan wat of wie dan ook. Jezus biedt een superieur leven en superieure wonderen. Jezus biedt superieure claims en leert een superieur wereldbeeld. De normen en waarden van Jezus zijn superieur aan die van welke guru dan ook en Zijn methode voor geestelijke verlichting is superieur. Jezus biedt een betere weg tot verlossing, Hij leert en geeft hoop in leven en Hij laat zien wie Hij is door blijk te geven van Zijn superieure, goddelijke status.

Jezus heeft een superieure basis voor waarheid en een meer zekere kennis van de waarheid. Zijn dood was het meest nobel en het bewijs van Zijn opstanding en boodschap superieur.

Jezus laat mensen vrij te kiezen en Jezus laat mensen vrij om te kiezen om gered te worden.

Jezus Christus is onze goddelijke devotie waardig! (Joh 15:13; Rom 5:6-8)

<><

• CU

Nou, dan lees jij anders dan ik dat doe.

Jezus kan dan wel wel beweren, volgens jou, dat we een vrije wil hebben, maar er wordt in Handelingen 4:26-28 toch heel wat anders onder begrepen:

“De koningen der aarde zijn te zamen opgestaan, en de oversten zijn bijeenvergaderd tegen den Heere, en tegen Zijn Gezalfde …(Jezus dus) …………… Om te doen al wat Uw hand en Uw raad te voren bepaald had, dat geschieden zou.”

Een knappe vent als je dit kan tegenspreken. En als je dat doet, dan ben je een zondaar.

Met groet, CU.

• thomas

Net schreef je nog iets van; geboren worden uit Gods Geest..

Dan is dat zogenaamde ´´superieure´´ toch ook voor ons weggelegd?

Of is dat dan niet ´´superieur´´ meer, omdat alleen Jezus dat zou zijn..

Hoe wordt de mens ´´superieur´´, anders dan overgave aan (de Wil) van God?

Het hogepriesterlijk gebed

17

1 Dit heeft Jezus gesproken, en Hij hief Zijn ogen op naar de hemel, en zeide: Vader,

de ure is gekomen, verheerlijk Uw zoon, opdat ook Uw Zoon U verheerlijke.

2

Gelijk Gij Hem macht gegeven hebt over alle vlees, opdat al wat Gij Hem gegeven hebt, Hij hun het eeuwige leven geve.

3 En

dit is het eeuwige leven, dat zij U kennen, de enige waarachtige God, en Jezus Christus, Die Gij gezonden hebt.

4

Ik heb U verheerlijkt op de aarde;

Ik heb voleindigd het werk, dat Gij Mij gegeven hebt om te doen;

5 En nu verheerlijk Mij, Gij Vader, bij Uzelf, met de heerlijkheid,

die Ik bij U had, eer de wereld was.

6 Ik heb Uw Naam geopenbaard aan de mensen, die Gij Mij uit de wereld gegeven hebt. Zij waren Uwe, en Gij hebt ze Mij gegeven; en zij hebben Uw woord bewaard.

7 Nu hebben zij bekend, dat alles, wat Gij Mij gegeven hebt, van U is.

8 Want de woorden, die Gij Mij gegeven hebt, heb Ik hun gegeven, en zij hebben ze ontvangen,

en zij hebben waarlijk bekend, dat Ik van U uitgegaan ben, en hebben geloofd, dat Gij Mij gezonden hebt.

9 Ik bid voor hen; Ik bid niet voor de wereld, maar voor hen, die Gij Mij gegegeven hebt, want zij zijn Uwe.

10 En al het Mijne is Uwe, en het Uwe is Mijne; en Ik ben in hen verheerlijkt.

11 En Ik ben niet meer in de wereld, maar dezen zijn in de wereld, en Ik kom tot U. Heilige Vader, bewaar ze in Uw Naam, die Gij Mij gegeven hebt, opdat zij één zijn, gelijk als Wij.

12

Toen Ik met hen in de wereld was, bewaarde Ik ze in Uw Naam.

Die Gij Mij gegeven hebt, heb Ik bewaard, en niemand uit hen is verloren gegaan, dan de zoon der verderfenis, opdat

de Schrift vervuld worde.

13 Maar nu kom Ik tot U, en spreek dit in de wereld, opdat zij Mijn blijdschap vervuld mogen hebben in zichzelf.

14 Ik heb hun Uw woord gegeven;

en de wereld heeft ze gehaat, omdat zij van de wereld niet zijn, zoals Ik van de wereld niet ben.

15 Ik bid niet, dat Gij hen uit de wereld wegneemt, maar dat Gij hen bewaart van de boze.

16 Zij zijn niet van de wereld, gelijk Ik van de wereld niet ben.

17 Heilig ze in Uw waarheid;

Uw woord is de waarheid.

18

Gelijk Gij Mij gezonden hebt in de wereld, alzo heb Ik hen ook in de wereld gezonden.

19

En Ik heilig Mijzelf voor hen, opdat ook zij geheiligd mogen zijn in waarheid.

20 En Ik bid niet alleen voor dezen, maar ook voor hen, die door hun woord in Mij geloven zullen.

21 Opdat zij allen

één zijn, gelijk Gij, Vader, in Mij, en Ik in U, dat ook zij in Ons één zijn; opdat de wereld gelove, dat Gij Mij gezonden hebt.

22 En Ik heb hun de heerlijkheid gegeven, die Gij Mij gegeven hebt; opdat zij één zijn, zoals Wij Eén zijn;

23 Ik in hen, en Gij in Mij; opdat zij volmaakt zijn in één, en opdat de wereld bekenne, dat Gij Mij gezonden hebt, en hen liefgehad hebt, gelijk Gij Mij liefgehad hebt.

24

Vader, Ik wil, dat waar Ik ben, ook die bij Mij zijn, die Gij Mij gegeven hebt; opdat zij Mijn heerlijkheid mogen aanschouwen, die Gij Mij gegeven hebt; want Gij hebt Mij liefgehad, vóór de grondlegging der wereld.

25 Rechtvaardige Vader,

de wereld heeft U niet gekend; maar Ik heb U gekend

en dezen hebben bekend, dat Gij Mij gezonden hebt.

26 En Ik heb hun Uw Naam bekend gemaakt, en zal Hem bekend maken; opdat de liefde, waarmee Gij Mij liefgehad hebt, in hen zij, en Ik in hen.

• CU

Het volgende is de schrijver van je stukje ook al niet bekend:

Romeinen 8:29 Want die Hij te voren gekend heeft, die heeft Hij ook te voren verordineerd, den beelde Zijns Zoons gelijkvormig te zijn, opdat Hij de Eerstgeborene zij onder vele broederen. En die Hij te voren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt.

En als je dan iets verder kijkt dan je beroemde neus lang is, bemerk je natuurlijk ook dat Paulus nooit van de bergrede heeft gehoord.

En zo krijg je natuurlijk ruzie, of twijfel, in de tent.

Met groet, CU.

• Verbaasd

perihelium schreef:

>Jezus Christus is onze goddelijke devotie waardig! (Joh 15:13; Rom 5:6-8)

Tja, ieder z'n meug dan maar. Maar met devotie alleen, zal je nooit verlost worden.

Je zegt in jouw antwoord: “Jezus biedt een betere weg tot verlossing” . Maar die weg houdt bij jouw op bij devotie. Met alleen aanbidding, volg je Jezus niet.

Ook zeg je nog in jouw antwoord: “Hij leert…” . Blijkbaar leer jij dus alleen van Jezus dat je hem moet aanbidden. Wat Jezus de mens werkelijke wilde leren, gaat dan totaal aan je voorbij.

En als je toch wilt aanbidden doe dan wat Jezus zelf zegt:

Maar er komt een tijd, en die tijd is nu gekomen, dat wie de Vader echt aanbidt, hem aanbidt in Geest en in waarheid. De Vader zoekt mensen die hem zo aanbidden, want God is Geest, dus wie hem aanbidt, moet dat doen in Geest en in waarheid.’ De vrouw zei: ‘Ik weet wel dat de messias zal komen’ (dat betekent ‘gezalfde’), ‘wanneer hij komt zal hij ons alles vertellen.’ Jezus zei tegen haar: ‘Dat ben ik, die met u spreekt.’

Gr. Majorie