Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Jongeren denken conservatiever over scheppingsverhaal

• Boris

De waarheid heeft slechts één gezicht… maar de leugen verschuilt zich achter vele maskers.

• perihelium

Boris schreef:

>

> De waarheid heeft slechts één gezicht… maar de leugen

> verschuilt zich achter vele maskers.

Zonder geloof heeft dat geen betekenis. Wie is dat gezicht?

Ik heb de waarheid overigens niet in pacht. Uit de Bijbel blijkt dat God wil dat niemand verloren gaat en dat iedereen tot de waarheid komt.

<><

• Boris

Het staat geschreven.

• thomas

Mooie uitspraak..en juist geplaatst..

• Ferry

Ik denk dat er nog een ander facet een rol speelt: jongeren die (nog…) naar de kerk gaan zijn in bijna alle opzichten conservatiever dan hun leeftijdgenoten. De ouderen zijn er door (geloofs)ervaring achter gekomen dat het al dan niet letterlijk nemen van een van de scheppingsverhalen geen overwegende rol speelt in je geloofsleven. Sterker nog: het zal die ontwikkeling eerder in de weg staan. Ik ben benieuwd naar een vervolgonderzoek: hoeveel van die fundamentalistische jongeren zitten over tien, vijftien jaar nog met dezelfde opvattingen in de kerk - welke dan ook.

Overigens speelt hetzelfde onder predikanten: oudere predikanten zijn aanmerkelijk minder fundamentalistisch dan hun jongere ambtsgenoten. Jawel, uitonderingen daargelaten.