Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Jongeren denken conservatiever over scheppingsverhaal

• Boris

Jongeren geloven meer in het Bijbelse scheppingsverhaal dan ouderen. Dat blijkt uit een rondvraag van het Nederlands Dagblad (ND) onder protestantse predikanten. Het onderzoek is zaterdag in het ND te lezen.

De krant ondervroeg 1280 dominees. Het overgrote deel van deze groep, bijna 900, is van de Protestantse Kerk in Nederland (PKN). Dat God de aarde in zes dagen van 24 uur heeft geschapen, zoals in het boek Genesis 1 beschreven, vindt meer navolging bij jongere gelovigen dan bij de oudere kerkgangers, zien de dominees.

Het ND nam de enquête af in het kader van het Darwinjaar. Het debat over Charles Darwins evolutietheorie is twee eeuwen na de geboorte van de bioloog nog steeds aanleiding tot veel discussie. De leer van Darwin staat namelijk haaks op het idee dat God de aarde geschapen heeft.

Gelovigen uit de gereformeerde en evangelische hoek zijn sowieso meer geneigd om de Bijbel letterlijk te nemen dan de hervormden. Volgens het onderzoek van het ND hebben dominees in zowel de streng gereformeerde flank als de predikanten in de linkervleugel de indruk dat jonge gemeenteleden sterker in het scheppingsverhaal geloven dan ouderen.

“In een gesprekskring met jongeren ben ik geschrokken van hun afwerende houding ten opzichte van de evolutietheorie”, vertelt een vrijzinnig predikant in het ND. “Wat in de Bijbel staat is waar, een schepping in zes dagen. Verder is weinig discussie mogelijk.”

Ook jonge predikanten tot 40 jaar blijken vaker (41 procent) in te stemmen met een schepping in zes dagen dan hun oudere collega's (41-50 jaar, 28 procent).

Bron: ANP

• perihelium

Boris schreef:

>

> Jongeren geloven meer in het Bijbelse scheppingsverhaal dan

> ouderen. Dat blijkt uit een rondvraag van het Nederlands

> Dagblad (ND) onder protestantse predikanten. Het onderzoek is

> zaterdag in het ND te lezen.

Hallelujah! :)

> "In een gesprekskring met jongeren ben ik geschrokken van hun

> afwerende houding ten opzichte van de evolutietheorie",

> vertelt een vrijzinnig predikant in het ND. "Wat in de Bijbel

> staat is waar, een schepping in zes dagen. Verder is weinig

> discussie mogelijk."

Tja, ik ben geschrokken van de afwerende houding van de vrijzinnigen ten opzichte van de Bijbel..

Wat wil jij hier eigenlijk mee zeggen Bo?

<><

• Boris

Verstand komt met de jaren.

• Douce

De takken van wijsheid groeien niet aan jonge boompjes, dat moge duidelijk zijn.

Gr. Douce

• perihelium

Boris schreef:

>

> Verstand komt met de jaren.

Je kan heel slim zijn en in een leugen geloven..

<><

• Boris

Jij kunt het weten.

• perihelium

Boris schreef:

>

> Jij kunt het weten.

We kunnen het allemaal weten. Maar ik ben blij voor je dat je je beter voelt dan ik doordat je meer zekerheid denkt te hebben in waarheid te leven. Pas op want dat kon wel eens een leugen blijken, hoe slim je ook bent. Jezus is de waarheid. (punt)

<><

• Boris

Jij zegt het.

• Boris

Mooi verwoord.

• perihelium

Boris schreef:

>

> Jij zegt het.

Ik getuig van de waarheid. Waar getuig jij van? Getuig je van je intellect waar je ook mee in een leugen kan leven en waar je hier overigens in je bijdragen niet de indruk geeft bovengemiddeld over te beschikken? Dat hoeft ook niet is mijn punt, de waarheid is niet afhankelijk van het intellect. Andersom wel, net als dat alles en iedereen afhankelijk is van de waarheid (God) en daar voor moet buigen.

<><