Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Christus en Jezus

• baldu

Is het nu:

- Jezus Christus

of Christus Jezus?

Waarom wordt dit zo verschillend aangegeven?

Paulus sprak immers van Christus Jezus

Baldu

• Steven

baldu schreef:

>

> Is het nu:

> - Jezus Christus

> of Christus Jezus?

>

> Waarom wordt dit zo verschillend aangegeven?

>

> Paulus sprak immers van Christus Jezus

>

> Baldu

Jezus de Messias is de Messias Jezus. Jezus is de verwachtte en te verwachten Messias. (Verlosser, gezalfde van God)

<><

• thomas

Het woord middelaar, wat David gebruikt over de Christus, de Gezalfde, vind ik mooi.

Waarom?

Omdat middelaar het juist weergeeft, wat de mens is, die ´in Christus´ is..

en zo het Woord gesproken wordt, en de daden Gods zijn, omdat de middelaar Dit toont aan de armen van geest en hen voedt met het Brood des Levens.

• baldu

Dat is wederom mijn vraag niet Steven

Ik zeg Jezus Christus of Christus Jezus, dit is m.i. zelfs iets anders dan Jezus de Messias

ook is Jezus Christus mogelijk iets anders dan Jezus de Christus en dus Christus Jezus

Zeg je soms ook Messias Jezus of Jezus Messias?

Baldu

• baldu

thomas schreef:

>

>

> Het woord middelaar, wat David gebruikt over de Christus, de

> Gezalfde, vind ik mooi.

>

> Waarom?

>

> Omdat middelaar het juist weergeeft, wat de mens is, die ´in

> Christus´ is..

>

> en zo het Woord gesproken wordt, en de daden Gods zijn, omdat

> de middelaar Dit toont aan de armen van geest en hen voedt

> met het Brood des Levens.

Thomas, als Christus de Elohiem is, hoe kan dat Christus de Gezalfde zijn?

Waardoor is Christus dan gezalfd?

Baldu

• Steven

baldu schreef:

>

> Dat is wederom mijn vraag niet Steven

> Ik zeg Jezus Christus of Christus Jezus, dit is m.i. zelfs

> iets anders dan Jezus de Messias

Christus is de Nederlandse weergave van het Griekse woord Χριστός, dat gezalfde betekent. In het christendom wordt het gebruikt als aanduiding van Jezus van Nazareth (zie ook Jezus (traditioneel-christelijk benaderd)). Het is de in het Nieuwe Testament gebruikte Griekse vertaling van het Hebreeuwse woord Masjiach (Messias), dat dus ook gezalfde betekent.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Christus_(Jezus)

> ook is Jezus Christus mogelijk iets anders dan Jezus de

> Christus en dus Christus Jezus

van die abacadabra van je begrijp ik niks.

>

> Zeg je soms ook Messias Jezus of Jezus Messias?

Ja, Maranatha!

<><

• thomas

Christus is de Gezalfde, omdat de Geest van God in Hem woont en werkzaam is..

Als Christus het Fundament is waarop gebouwd wordt in de Godvrezende mens, dan is dit Fundament hetzelfde als de Zoon, of ´Het´ wat (weder)geboren is in de mens, waar God Zijn vertrouwen in stelt…het Zaad wat ontspruit..

Christus..dan ben je de Gezalfde, omdat God zich uitdrukken/tonen kan en Vrucht dragen.

En dat ´je´ zal dan weer gezien moeten worden als in de woorden van Jezus, in de tekst vers 10, die ik net aan steven gegeven heb:

1 Uw hart worde niet ontroerd; gij gelooft in God, gelooft ook in Mij.

2 In het huis Mijns Vaders zijn vele woningen; anderszins zo zou Ik het u gezegd hebben; Ik ga heen om u plaats te bereiden.

3 En zo wanneer Ik heen zal gegaan zijn, en u plaats zal bereid hebben, zo kom Ik weer en zal u tot Mij nemen,

opdat gij ook zijn moogt, waar Ik ben.

4 En waar Ik heenga, weet gij, en de weg weet gij.

5 Thomas zeide tot Hem: Heere, wij weten niet, waar Gij heengaat; en hoe kunnen wij de weg weten?

6 Jezus zeide tot hem:

Ik ben de Weg,

en de Waarheid,

en het Leven.

Niemand komt tot de Vader, dan door Mij.

7 Indien gij Mij gekend hadt, zo zoudt gij ook Mijn Vader gekend hebben; en van nu aan kent gij Hem, en hebt Hem gezien.

8 Filippus zeide tot Hem: Heere, toon ons de Vader, en het is ons genoeg.

9 Jezus zeide tot hem: Ben Ik zo lange tijd met ulieden, en hebt gij Mij niet gekend, Filippus?

Die Mij gezien heeft, die heeft de Vader gezien; en hoe zegt gij: Toon ons de Vader?

10 Gelooft gij niet,

dat Ik in de Vader ben, en de Vader in Mij is?

De woorden die Ik tot u spreek, spreek Ik van Mijzelf niet,

maar de Vader, Die in Mij blijft, Die doet de werken.

11 Gelooft Mij, dat Ik in de Vader ben, en de Vader in Mij is; en indien niet, zo gelooft Mij om de werken zelf.

12

Voorwaar, voorwaar zeg Ik u: Die in Mij gelooft, de werken, die Ik doe, zal hij ook doen, en zal meerder doen, dan deze; want Ik ga heen tot Mijn Vader.

13

En zo wat gij begeren zult in Mijn Naam, dat zal Ik doen; opdat de Vader in de Zoon verheerlijkt worde.

14 Zo gij iets begeren zult in Mijn Naam, Ik zal het doen.

• David

baldu schreef:

>

> Is het nu:

> - Jezus Christus

> of Christus Jezus?

>

> Waarom wordt dit zo verschillend aangegeven?

>

> Paulus sprak immers van Christus Jezus

>

Een enkele keer slechts.

In de Romeinenbrief bijvoorbeeld noemt hij van de 63x, 2x Christus Jezus in Rom 8:39, 15:17

Ik heb de indruk dat het hier niet om verschillende geesten gaat. Het gaat om dezelfde geest van Christus die in de mens Jezus was als de door God ontvangen en beloofde geest die Christus op ons doet neerdalen..

Hand 2,33

Hij (Jezus) is door God verheven, zit aan zijn rechterhand, en heeft van de Vader de heilige Geest, die ons beloofd is, ontvangen. Die Geest heeft hij op ons doen neerdalen, en dat is wat u ziet en hoort.

Gal 4.6:

En omdat u zijn kinderen bent, heeft God ons de Geest van zijn Zoon gegeven, die ‘Abba, Vader’ roept.

David ;)

.

• baldu

Steven schreef:

>

In het christendom wordt het gebruikt als

> aanduiding van Jezus van Nazareth

Hij was Jezus van Nazareth toen de doop nog niet voltrokken was.

Hij, d.w.z. zijn lichaam werd Christus Jezus, tijdens de doop, de onderdompeling. Jezus van Nazareth was niet meer. Dit was slechts nog de aanduiding die verschillende mensen Hem gaven maar die niet meer juist was.

> (zie ook Jezus

> (traditioneel-christelijk benaderd)). Het is de in het Nieuwe

> Testament gebruikte Griekse vertaling van het Hebreeuwse

> woord Masjiach (Messias), dat dus ook gezalfde betekent.

Traditioneel christelijk is wat eigenlijk bedoeld wordt met het door bepaalde lieden geinterpreteerd christendom, dat niet het christendom was zoals Christus dit bedoeld heeft.

Lees het evangelie van Johannes eens, en zie hoe diep deze al gaat, in vergelijk tot wat de andere evangelisten wensten te benadrukken. Daar waar de een de mens Jezus terugvoerde tot de geslachtslijn, de ander tot Adam als Zoon van God, begon Johannes met het duiden op het Woord dat bij God was, en een God was. Dit Woord, het Licht dat tot ons kwam, duidt op het prille Begin van Alles, waarbij de Christus reeds IS, echter nog niet in het vlees van de mens Jezus gekomen is.

Hierdoor zie ik de mens Jezus als voertuig en drager van het Christus-Wezen, en tegelijkertijd als degene die het vlees voorbereid heeft op de Ontvangst van Christus tijdens de Doop door onderdompeling. Deze mens, als ziel, had zijn taak volbracht door dat lichaam ter beschikking te stellen, en toen dit gereed was moest ditzelfde lichaam overgedragen worden aan de Christus

Het is mede hierom, dat ik mijn formulering zo maak, niet om de knecht en zijn Heer door elkaar te halen, maar om enerzijds de verbinding te laten zien, en anderzijds het Immense onderscheid.

groet, Baldu

• baldu

thomas schreef:

>

> Christus is de Gezalfde, omdat de Geest van God in Hem woont

> en werkzaam is..

Thomas, hoe kan de Geest van God in Christus wonen, als de Christus Elohiem is en daardoor God?

Christus is de Werkzame, die op aards vlak werkzaam kon zijn en geKend kon worden door zijn Neerdaling in het vlees van Jezus de Mensenzoon.

> Als Christus het Fundament is waarop gebouwd wordt in de

> Godvrezende mens, dan is dit Fundament hetzelfde als de Zoon,

> of ´Het´ wat (weder)geboren is in de mens, waar God Zijn

> vertrouwen in stelt…het Zaad wat ontspruit..

Ja, en dan heb je het over Christus als Wezen van de Elohiem, die weer ondergeschikt is aan de Naamloze.

Christus is deGeen die het Ik_Ben tot gestalte maakte, opdat de mens kon zien dat binnen de gestalte van de mens, de éénwording van Individualiteit in God tot stand kon komen.

groet

Baldu