Een vliegtuig is geen wonder in mijn optiek, de mogelijkheid tot vliegen past binnen de natuurwetten etc. Het feit dat men dat toen nog niet wist maakt het niet tot een wonder. Dit geeft precies mijn punt aan, jij hanteert een subjectieve benadering, als iemand iets als een wonder ervaart is het wonder. Ik zou liever een wat meer objectieve benadering zien, bijv. of een bepaalde gebeurtenis in gaat tegen de natuurwetten. Het lopen op water bijv. is daar een duidelijk voorbeeld van, ik geloof niet dat naarmate onze kennis toeneemt wij plots zullen ontdekken dat lopen op water toch gewoon kan.
Dit betekent wel dat wij voorzichtig moeten zijn iets als een wonder te zien. Een opmerkelijke gebeurtenis kan een wonder zijn, maar kan ook iets zijn wat gewoon past binnen de natuurlijke gang van zaken alleen zien wij dat (nog) niet.
Jezus leefde op een kruispunt in de wereldgeschiedenis, dat er toen veel wonderen gebeurde past binnen mijn visie. Dit geldt ook voor zijn discipelen. Of dat in de dezelfde mate ook voor ons geldt, vraag ik mij af. Wonderen zijn m.i. niet een doel opzich, maar zijn een heenwijzing of een middel tot een hoger doel. Het zomaar oppakken van slangen voor de fun (ik weet niet of Steven dat bedoelt) past hier niet binnen, dat is gewoon roekeloos.