Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Heere is geen naam.

  • Frederik D

    Jij begrijpt het.

  • Frederik D

    In het NT staat ook Aramees. Als God had gewild dat jij Jezus Yeshua zou noemen, dan had God de NT-schrijvers dusnanig geïnspireerd dat zij Jezus geen Jesous zouden noemen maar Yeshua. Maar God wilde blijkbaar dat Jezus Jesous heette.

    Waarom ga jij tegen Gods Woord in?

  • Leo

    Die discussie is vorige week al geweesd! Heere is een substitutie van Yahweh.

    Hoe vaak komt de naam Jehovah voor in SV?

    En als Yah de afkorting is dan zou de naam op zijn minst Yah'ovah moeten zijn dus niet Jehovah.

    Hoe spreek jij het uit in het dagelijks leven Heere of Yah'ovah?

    Boaz.

    Beste Boaz.

    Ik heb dit niet zelf verzonnen, maar jullie willen vertellen hoe de bijbel leraren die de bijbel vertaald hebben dit hebben gedaan.

    Ellen-Josee onderschrijft dat.

    Op jou vraag hoe ik God aanspreek ik het dagelijkse gebed (gesprek) kan ik je zeggen dat ik HEERE het vaakst gebruik omdat God mijn HEER is in alles.

    Daarbuiten zeg ik vaak VADER omdat Hij mij leid, verzorgt en bewaard.

    Een van de mooiste namen vind ik IK ZAL ZIJN, DIE IK ZIJN ZAL, niet dat ik deze in het gebed gebruik maar hij is zo veelzeggend.

    Het betekend Ik ben er altijd geweest, Ik zal er altijd zijn, Ik was en ben en zal zijn, Ik ben (niet geworden, niet gegroeid, niet geleerd) De opperste Wijsheid in eeuwigheid.

    Leo.

  • CU

    Leo Schreef:

    ——————————————————-

    > De

    > opperste Wijsheid in eeuwigheid.

    >

    > Leo.

    Dus is Jezus niet God.

  • Anna Lieze

    Knappe wijziging

  • BOAZ

    Leo Schreef:

    ——————————————————-

    > Die discussie is vorige week al geweesd! Heere is

    > een substitutie van Yahweh.

    > Hoe vaak komt de naam Jehovah voor in SV?

    > En als Yah de afkorting is dan zou de naam op zijn

    > minst Yah'ovah moeten zijn dus niet Jehovah.

    > Hoe spreek jij het uit in het dagelijks leven

    > Heere of Yah'ovah?

    >

    > Boaz.

    >

    > Beste Boaz.

    >

    > Ik heb dit niet zelf verzonnen, maar jullie willen

    > vertellen hoe de bijbel leraren die de bijbel

    > vertaald hebben dit hebben gedaan.

    > Ellen-Josee onderschrijft dat.

    Nee, Ellen-Josee schrijft ook dat HEERE een substitutie is van Yahweh!

    >

    > Op jou vraag hoe ik God aanspreek ik het

    > dagelijkse gebed (gesprek) kan ik je zeggen dat ik

    > HEERE het vaakst gebruik omdat God mijn HEER is in

    > alles.

    > Daarbuiten zeg ik vaak VADER omdat Hij mij leid,

    > verzorgt en bewaard.

    Amen Yahweh onze Vader in de Naam van Yeshua!

    >

    > Een van de mooiste namen vind ik IK ZAL ZIJN, DIE

    > IK ZIJN ZAL, niet dat ik deze in het gebed gebruik

    > maar hij is zo veelzeggend.

    > Het betekend Ik ben er altijd geweest, Ik zal er

    > altijd zijn, Ik was en ben en zal zijn, Ik ben

    > (niet geworden, niet gegroeid, niet geleerd) De

    > opperste Wijsheid in eeuwigheid.

    Dat is een vertaling Leo er worden meer woorden gebruikt als dat er in de grondtekst staat.

    Wat de juiste vertaling zou moeten zijn is zelfs voor de geleerden een vraag.( zij zijn verdeeld )

    Hoewel ik een voorkeur heb is er van mijn kant nog wel de behoefte om het nader te bestuderen.

    Ik ga zeker niet voor de Ik Ben interpretatie.

    Boaz.

    >

    > Leo.

  • Anna Lieze

    BOAZ Schreef:

    ——————————————————-

    > Nee, Ellen-Josee schrijft ook dat HEERE een

    > substitutie is van Yahweh!

    Dan zal het wel zo zijn als zij dat zegt

  • BOAZ

    Frederik D Schreef:

    ——————————————————-

    > In het NT staat ook Aramees. Als God had gewild

    > dat jij Jezus Yeshua zou noemen, dan had God de

    > NT-schrijvers dusnanig geïnspireerd dat zij Jezus

    > geen Jesous zouden noemen maar Yeshua. Maar God

    > wilde blijkbaar dat Jezus Jesous heette.

    In de Arameese Peshitta staat Yeshua, ook in het OT staat ook Yeshua.

    God heeft de talen van de mensen verward en het is taalkundig niet mogelijk om Yeshua te vertalen in het Grieks.

    Daarom werd het Iesous in het Grieks en later in het Engels Jesous.

    >

    > Waarom ga jij tegen Gods Woord in?

    Waarom denk jij alles beter te weten?

    Boaz.

  • CU

    Dat is dan ook niet zo. heb jij wel eens gehoord van een groeiende God?

    Luc 2,52

    En Jezus nam toe in wijsheid en grootte en genade bij God en mensen.

  • Leo

    CU Schreef:

    ——————————————————-

    > Leo Schreef:

    > ————————————————–

    > —–

    > > De

    > > opperste Wijsheid in eeuwigheid.

    > >

    > > Leo.

    >

    > Dus is Jezus niet God.

    1 Roept de Wijsheid niet, en verheft niet de Verstandigheid Haar stem?

    2 Op de spits der hoge plaatsen, aan den weg, ter plaatse, waar paden zijn, staat Zij;

    3 Aan de zijde der poorten, voor aan de stad, aan den ingang der deuren roept Zij overluid:

    4 Tot u, o mannen! roep Ik, en Mijn stem is tot de mensenkinderen.

    5 Gij slechten! verstaat kloekzinnigheid, en gij zotten! verstaat met het hart.

    6 Hoort, want ik zal vorstelijke dingen spreken, en de opening Mijner lippen zal enkel billijkheid zijn.

    7 Want Mijn gehemelte zal de waarheid bedachtelijk uitspreken, en de goddeloosheid is Mijn lippen een gruwel.

    8 Al de redenen Mijns monds zijn in gerechtigheid; er is niets verdraaids, noch verkeerds in.

    9 Zij zijn alle recht voor dengene, die verstandig is, en rechtmatig voor degenen, die wetenschap vinden.

    10 Neemt Mijn tucht aan, en niet zilver, en wetenschap, meer dan het uitgelezen uitgegraven goud.

    11 Want wijsheid is beter dan robijnen, en al wat men begeren mag, is met haar niet te vergelijken.

    12 Ik, Wijsheid, woon bij de kloekzinnigheid, en vinde de kennis van alle bedachtzaamheid.

    13 De vreze des HEEREN is, te haten het kwade, de hovaardigheid, en den hoogmoed, en den kwaden weg; Ik haat ook den mond der verkeerdheden.

    14 Raad en het wezen zijn Mijne; Ik ben het Verstand, Mijne is de Sterkte.

    15 Door Mij regeren de koningen, en de vorsten stellen gerechtigheid.

    16 Door Mij heersen de heersers, en de prinsen, al de rechters der aarde.

    17 Ik heb lief, die Mij liefhebben; en die Mij vroeg zoeken, zullen Mij vinden.

    18 Rijkdom en eer is bij Mij, duurachtig goed en gerechtigheid.

    19 Mijn vrucht is beter dan uitgegraven goud, en dan dicht goud; en Mijn inkomen dan uitgelezen zilver.

    20 Ik doe wandelen op den weg der gerechtigheid, in het midden van de paden des rechts;

    21 Opdat Ik Mijn liefhebbers doe beërven dat bestendig is, en Ik zal hun schatkameren vervullen.

    1 De opperste Wijsheid heeft Haar huis gebouwd; Zij heeft Haar zeven pilaren gehouwen.

    2 Zij heeft Haar slachtvee geslacht. Zij heeft Haar wijn gemengd; ook heeft Zij Haar tafel toegericht.

    3 Zij heeft Haar dienstmaagden uitgezonden; Zij nodigt op de tinnen van de hoogten der stad:

    4 Wie is slecht? Hij kere zich herwaarts! Tot de verstandeloze zegt Zij:

    5 Komt, eet van Mijn brood, en drinkt van den wijn, dien Ik gemengd heb.

    6 Verlaat de slechtigheden, en leeft; en treedt in den weg des verstands.

    7 Wie den spotter tuchtigt, behaalt zich schande; en die den goddeloze bestraft, zijn schandvlek.

    8 Bestraf den spotter niet, opdat hij u niet hate; bestraf den wijze, en hij zal u liefhebben.

    9 Leer den wijze, zo zal hij nog wijzer worden; onderwijs den rechtvaardige, zo zal hij in leer toenemen.

    10 De vreze des HEEREN is het beginsel der wijsheid, en de wetenschap der heiligen is verstand.

    11 Want door Mij zullen uw dagen vermenigvuldigen, en de jaren des levens zullen u toegedaan worden.

    12 Indien gij wijs zijt, gij zijt wijs voor uzelven; en zijt gij een spotter, gij zult het alleen dragen.

    13 Een zotte vrouw is woelachtig, de slechtigheid zelve, en weet niet met al.

    14 En zij zit aan de deur van haar huis, op een stoel, op de hoge plaatsen der stad;

    15 Om te roepen degenen, die op den weg voorbijgaan, die hun paden recht maken, zeggende:

    16 Wie is slecht? Hij kere zich herwaarts; en tot den verstandeloze zegt zij:

    17 De gestolen wateren zijn zoet, en het verborgen brood is liefelijk.

    18 Maar hij weet niet, dat aldaar doden zijn; haar genoden zijn in de diepten der hel.

    Over wie gaat het hier denk je?

    Leo.