Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Krijgt de Jehovah`s Getuige wel de juiste informatie?

  • samuel

    Weet de Jehovah Getuige dit?

    Er kan worden aangetoond dat het Wachttorengenootschap (WTG) zich in haar beginjaren op het terrein van het occulte begaf, hoewel het officiële standpunt van het genootschap ten opzichte van occulte activiteiten schijnbaar in overeenstemming is met het verbod in Deuteronomium 18:9-12(9 Wanneer gij gekomen zijt in het land dat de HERE, uw God, u geven zal, dan zult gij niet leren doen naar de gruwelen van die volken. 10 Onder u zal er niemand worden aangetroffen, die zijn zoon of zijn dochter door het vuur doet gaan, die waarzeggerij pleegt, geen wichelaar, uitlegger van voortekenen, of tovenaar, 11 geen bezweerder, niemand, die de geest van een dode of een waarzeggende geest ondervraagt of die de doden raadpleegt. 12 Want ieder die deze dingen doet, is de HERE een gruwel, en ter wille van deze gruwelen drijft de HERE, uw God, hen voor u weg.).

    Niettemin lijkt het WTG tegenwoordig onverdacht in het occulte verstrikt te zijn op tenminste één manier. Het lijkt demonische gidsen en openbaringen te tolereren en wel in de vorm van contacten met engelen en geestelijk wezens.

    In het verleden heeft het WTG beweerd dat, toen haar Bijbelvertalers de leer en praktijk voor de JG`s opschreven, zij “onder de leiding van engelen” stonden. Als er werkelijk sprake is van bovennatuurlijke activiteit en de Bijbelvertaling, leer en praktijk van het WTG voldoen echter niet aan de Bijbelse, morele en wetenschappelijke maatstaven, ( Gruss) dan is het onwaarschijnlijk dat deze bovennatuurlijke hulp van God kwam. Engelen van God zouden zich er nooit voor laten gebruiken een organisatie te helpen, die de ware aard van God loochent, opzettelijk Zijn Woord verdraait en Zijn Zoon compleet afwijst. Jezus Christus is zeer duidelijk wie de onderwijzer is en Wie er verheerlijkt word door Hem! ( Johannes 14: 23 Jezus antwoordde en zeide tot hem: Indien iemand Mij liefheeft, zal hij mijn woord bewaren en mijn Vader zal hem liefhebben en Wij zullen tot hem komen en bij hem wonen. 24 Wie Mij niet liefheeft bewaart mijn woorden niet; en het woord, dat gij hoort, is niet van Mij, maar van de Vader, die Mij gezonden heeft. 25 Dit heb Ik tot u gesproken, terwijl Ik nog bij u verblijf; 26 maar de Trooster, de heilige Geest, die de Vader zenden zal in mijn naam, die zal u alles leren en u te binnen brengen al wat Ik u gezegd heb.). De heilige Geest is de leraar en die zal je alles leren en te binnen brengen wat al wat Jezus gezegd heeft, geen engelen dus. En wie zal de heilige Geest verheerlijken? (Johannes 16: 8 En als Hij komt, zal Hij de wereld overtuigen van zonde en van gerechtigheid en van oordeel; 9 van zonde, omdat zij in Mij niet geloven; 10 van gerechtigheid, omdat Ik heenga tot de Vader en gij Mij niet langer ziet; 11 van oordeel, omdat de overste dezer wereld geoordeeld is. 12 Nog veel heb Ik u te zeggen, maar gij kunt het thans niet dragen; 13 doch wanneer Hij komt, de Geest der waarheid, zal Hij u de weg wijzen tot de volle waarheid; want Hij zal niet uit Zichzelf spreken, maar al wat Hij hoort, zal Hij spreken en de toekomst zal Hij u verkondigen. 14 Hij zal Mij verheerlijken, want Hij zal het uit het mijne nemen en het u verkondigen. 15 Al wat de Vader heeft, is het mijne; daarom zeide Ik: Hij neemt uit het mijne en zal het u verkondigen.). De Geest der Waarheid, de heilige Geest zal u de weg wijzen tot de volle waarheid, weer geen engelen. En de heilige Geest zal het uit Hem Jezus Christus nemen en het u verkondigen, weer geen engelen. De Bijbel zegt voorts dat gevallen engelen, demonen, die zich voordoen als “engelen des lichts”, zoiets doen. En als het dus gevallen engelen zijn die dit verkondigen schijn engelen dus, dan zijn de dienaars van deze gevallen engelen de gezalfden of apostelen zoals de WTG ze noemt, dus ook schijnapostelen.

    (2 Corinthiërs 11: 13 Want zulke lieden zijn schijnapostelen, bedrieglijke arbeiders, die zich voordoen als apostelen van Christus. 14 Geen wonder ook! Immers, de satan zelf doet zich voor als een engel des lichts. 15 Het is dus niets bijzonders, indien ook zijn dienaren zich voordoen als dienaren der gerechtigheid; maar hun einde zal zijn naar hun werken.)

    Naast de uitdrukkelijke bewering van het WTG dat “engelen” hun vertalers hebben geleid in het vertalen van de Nieuwe Wereld Vertaling van de Bijbel, ontdekte Bill Cetnar, voormalig medewerker van de service afdeling van het hoofdbureau van de Jehovah`s Getuigen in Brooklyn, New York, dat veel opvattingen van het WTG overeenkwamen met de opvattingen van een door demonen bezeten medium. De uitspraken van dit medium werden zelfs door het WTG geciteerd. (William and Joan Cetnar, op. Cit., p. 53 (vgl. pp. 48-55). De vertaling van Johannes Greber wordt geciteerd in, bijv., Make Sure of All Things, p. 489. Greber was een occult medium, die beweerde dat zijn vertaling zijn oorsprong vond in de geestelijke wereld. Johannes 1:1 en Hebreeën 1:8 worden daarbij op dezelfde wijze vertaald als in de NWV. Roy Goodrich, leider van een splinter groepering van de JG`s, “Back to the Bible Way”, spreekt over de betrokkenheid van JG`s bij parapsychologie en radionica (is elektronische radiësthesie oftewel wichelroedelopen) in zijn boek “Demonism and the Watchttower”. Dit zijn spiritistische vormen van medische diagnostiek. Lees John weldon en Zola Levitt, Psychic Healing (Chigago: Moody Press, 1982), pp. 53-56. )

    “Rechter” Rutherford verklaarde openlijk dat enegelen hielpen bij het schrijven van het tijdschrift De Wachttoren, toen hij zei: “door Zijn engel zorgt de Heer ervoor dat de informatie op de juiste tijd aan Zijn volk wordt gegeven ….”. (Rutherford, Ritches (WBTS, 1936), p. 316 en Vindication (WBTS, 1932, dl. 3, p. 250.)

    De vroegere wereldpresident van de Jehovah`s Getuigen, F.W. Franz, noemt ook de leiding van engelen in het WTG. Hij zei: “Wij geloven dat engelen van God gebruikt worden om de JG`s te leiden”. (William and Joan Cetnar, op. Cit., p. 55)

    Onder andere wordt in het tijdschrift De Wachttoren beweerd, dat engelen verlichting en troost bieden, verfrissende waarheden brengen en informatie doorgeven voor het “gezalfde volk van God”. (Rutherford, Preparation, op. Cit., pp. 35-38,67.). Dat gaat rechtstreeks tegen de leer van Jezus Christus in, dat kunnen we lezen in Johannes 16: Het werk van de Trooster

    5 En nu ga Ik heen tot Hem, die Mij gezonden heeft, en niemand van u vraagt Mij: Waar gaat Gij heen? 6 Maar omdat Ik dit tot u gesproken heb, heeft droefheid uw hart vervuld. 7 Doch Ik zeg u de waarheid: Het is beter voor u, dat Ik heenga. Want indien Ik niet heenga, kan de Trooster niet tot u komen, maar indien Ik heenga, zal Ik Hem tot u zenden. 8 En als Hij komt, zal Hij de wereld overtuigen van zonde en van gerechtigheid en van oordeel; 9 van zonde, omdat zij in Mij niet geloven; 10 van gerechtigheid, omdat Ik heenga tot de Vader en gij Mij niet langer ziet; 11 van oordeel, omdat de overste dezer wereld geoordeeld is.

    12 Nog veel heb Ik u te zeggen, maar gij kunt het thans niet dragen; 13 doch wanneer Hij komt, de Geest der waarheid, zal Hij u de weg wijzen tot de volle waarheid; want Hij zal niet uit Zichzelf spreken, maar al wat Hij hoort, zal Hij spreken en de toekomst zal Hij u verkondigen. 14 Hij zal Mij verheerlijken, want Hij zal het uit het mijne nemen en het u verkondigen. 15 Al wat de Vader heeft, is het mijne; daarom zeide Ik: Hij neemt uit het mijne en zal het u verkondigen.

    De heilige Geest is de Trooster, geen engel, de heilige Geest brengt de waarheid, geen engel, de heilige Geest geeft informatie door, wederom geen engel.

    Een andere duidelijke uitspraak over het geloof dat engelen de leiders ven de JG`s leiden, lezen we in het tijdschrift De Wachttoren: “De JG`s verkondigen nu het goede nieuws van het koninkrijk onder de leiding van engelen en hun steun”. ( The Watchtower, 1 april 1972, p. 200, vgl. 1 september. 1932 p. 263.). Weer geen heilige Geest zoals Jezus leert en de Bijbel:

    1 Mijn eerste boek heb ik gemaakt, Teofilus, over al wat Jezus begonnen is te doen en te leren, 2 tot de dag dat Hij werd opgenomen, nadat Hij aan de apostelen, die Hij had uitgekozen, door de heilige Geest zijn bevelen had gegeven; 3 aan wie Hij Zich ook na zijn lijden met vele kentekenen levend heeft vertoond, veertig dagen lang hun verschijnende en tot hen sprekende over al wat het Koninkrijk Gods betreft. Handelingen 1

    31 De gemeente dan door geheel Judea, Galilea en Samaria had vrede; zij werd opgebouwd en wandelde in de vreze des Heren, en zij nam in aantal toe door de bijstand van de heilige Geest. Handelingen 9

    Geen leiding van engelen maar van de heilige Geest, geen steun van engelen maar van de heilige Geest.

    In de Wachttoren van 1 dec. 1981 (p.27) en 15 juli 1960 (p.439) beweren de JG`s “Gods communicatiekanaal” te zijn, waarbij zij actief “channelen”, zij gebruiken een new-age term voor het contact met geesten, sinds de dagen van Rutherford. In de uitgave van 1 april 1972 p.200 beweren zij, dat elke vorm van geestelijk leiding door onzichtbare engelen plaats vindt. In de uitgaven van 15 november 1933 p.344, 1 november 1935 p.331 en 15 december 1987 p.7 beweren zij de naam “Jehovah`s Getuigen” evenals hun hoofdleer over “Christus” onzichtbarre wederkomst in 1914 werden “gechanneld” door engelen.

    Onder de tweede wereldpresident van de JG`s, “Rechter” Rutherford, ontvingende JG`s het meeste van hun basisleer. Rytherford was van mening dat Gods heilige Geest had opgehouden te functioneren als onderwijzer en vervangen was door engelen, die zijn geest onderwezen ( the Watchtower van 1 sep. 1930, p.263 en 1 feb. 1935, p.41; Rutherford , Riches 1936, p.316).

    De huidige leiders van het WTG beweren dat hen zowel door de “heilige Geest” als door “engelen” informatie wordt overgedragen (The Watchtower van 1 maart 1972, p.155; 1 aug., p.19).

    Deze verbazingwekkende bekentenis van het WTG, dat zij haar informatie en leiding ontvangt van engel gekoppeld aan het feit van al die valse profetieën, verdraaide Bijbelvertaling en on-Bijbelse leerstellingen, brengen mij tot de conclusie, dat het WTG haar informatie niet van God, maar van demonen ontvangt.

    Ik zeg dus nu ook met ernst tegen de Jehovah`s Getuige, weet waar je mee bezig bent!

    Jij die een ander van satans leerling beschuldigt, maar ontwetend en blind voor de valse leer van je leiders en organisatie bent.

    2 Corinthiërs 11: 13 Want zulke lieden zijn schijnapostelen, bedrieglijke arbeiders, die zich voordoen als apostelen van Christus. 14 Geen wonder ook! Immers, de satan zelf doet zich voor als een engel des lichts. 15 Het is dus niets bijzonders, indien ook zijn dienaren zich voordoen als dienaren der gerechtigheid; maar hun einde zal zijn naar hun werken.

  • LiaDonkers

    Lijkt me iets wat niet alleen bij JG's speelt.

    Het hele christendom is met zijn heilige geesten, boze geesten, leugengeesten en duiveluitdrijvingen sowieso occult.

  • Anna Lieze

    (2 Corinthiërs 11: 13 Want zulke lieden zijn schijnapostelen, bedrieglijke arbeiders, die zich voordoen als apostelen van Christus. 14 Geen wonder ook! Immers, de satan zelf doet zich voor als een engel des lichts. 15 Het is dus niets bijzonders, indien ook zijn dienaren zich voordoen als dienaren der gerechtigheid; maar hun einde zal zijn naar hun werken.)

    Heb je het over jezelf ?

  • samuel

    LiaDonkers Schreef:

    ——————————————————-

    > Lijkt me iets wat niet alleen bij JG's speelt.

    >

    > Het hele christendom is met zijn heilige geesten,

    > boze geesten, leugengeesten en duiveluitdrijvingen

    > sowieso occult.

    Daar ga je weer de fout in, er is maar één heilige Geest.

    En er zijn inderdaad leugengeesten, boze geesten en onreine geesten, daar is de Bijbel zeer duidelijk in. overigens deze geesten zetten aan tot occultisme en feminisme is ook een uitspruitsel van deze geesten. Occult dus.

  • Anna Lieze

    Helemaal zelf geschreven ? :D

  • LiaDonkers

    > En er zijn inderdaad leugengeesten, boze geesten

    > en onreine geesten, daar is de Bijbel zeer

    > duidelijk in. overigens deze geesten zetten aan

    > tot occultisme en feminisme is ook een

    > uitspruitsel van deze geesten. Occult dus.

    Fijn dat je mijn conclusie onderschrijft dat het christendom occult is.

    Vraagje: dat feminisme een uitvloeisel zou zijn van boze geesten, hoe dat zo?

  • samuel

    LiaDonkers Schreef:

    ——————————————————-

    > > En er zijn inderdaad leugengeesten, boze

    > geesten

    > > en onreine geesten, daar is de Bijbel zeer

    > > duidelijk in. overigens deze geesten zetten aan

    > > tot occultisme en feminisme is ook een

    > > uitspruitsel van deze geesten. Occult dus.

    >

    >

    > Fijn dat je mijn conclusie onderschrijft dat het

    > christendom occult is.

    >

    > Vraagje: dat feminisme een uitvloeisel zou zijn

    > van boze geesten, hoe dat zo?

    Als je eerste reactie er al naast zit en je de verkeerde conclusie trekt, waarom zou je dan denken dat je op je volgende wel een juiste conclusie kan trekken?

  • LiaDonkers

    Occultisten als jij denken kennelijk anders dan ik.

  • Frederik D

    En je bron is?

  • samuel

    Ik ben geen occultist, vandaar dat jij anders denkt dan ik!