Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Toets alles en behoudt het goede....

  • Jan65

    Dit tekstgedeelte komt uit de brief aan de Tessalonicenzen.

    In hoofdstuk 5 van deze brief waar Paulus de gemeente vermaand en aanspoord met allerlei zaken tot opbouw en kracht in het geloof voor de gemeente:

    12 Wij verzoeken u, broeders, hen, die onder u zich moeite getroosten, die u leiden in de Here en u terechtwijzen, te erkennen, 13 en hen zeer hoog te schatten in liefde, om hun werk. Houdt vrede onder elkander.

    14 Wij vermanen u, broeders, wijst de ongeregelden terecht, beurt de kleinmoedigen op, komt op voor de zwakken, hebt geduld met allen. 15 Ziet toe, dat niemand kwaad met kwaad vergelde, maar jaagt te allen tijde het goede na, jegens elkander en jegens allen.

    16 Verblijdt u te allen tijde, 17 bidt zonder ophouden, 18 dankt onder alles, want dat is de wil Gods in Christus Jezus ten opzichte van u.

    19 Dooft de Geest niet uit, 20 veracht de profetieën niet, 21 maar toetst alles en behoudt het goede.

    22 Onthoudt u van alle soort van kwaad.

    23 En Hij, de God des vredes, heilige u geheel en al, en geheel uw geest, ziel en lichaam moge bij de komst van onze Here Jezus Christus blijken in allen dele onberispelijk bewaard te zijn.

    Wat mij opvalt is dat genoemde aanhaling “toets alles en behoudt het goede” door vele, zowel gelovige als ongelovige misbruikt wordt of totaal uit z'n verband gerukt wordt.

    Afgezien het feit wat onze gnostici/new-age figuren alhier er van maken is het mi. onjuist dat men onder Paulus' z'n uitspraak er maar van maakt dat we allerlei dingen/zaken mogen en moeten gaan uitproberen, ons mogen/moeten begeven in allerlei geestelijke en/of aardse terreinen, en daar dan het zgn. “goede” eruit halen, zonder ook maar na te denken of te concluderen wat er dan aan “goeds” overblijft of wat dit “goeds” inhoudt of uberhaupt wel “goed” is….

    Men meent hier een vrijbrief uit te kunnen halen om de eigenzinnige mens met z'n beperkte verstand de ruimte te geven om zich aan alles bloot te stellen en zelf te mogen bepalen wat goed is of niet zo goed (want het woord “slecht” tegenover het zgn. ontdekte “goed” is in deze situatie ook nog niet eens wenselijk als uitkomst!)

    Ik denk dat het heel verleidelijk is om deze tekst voor ons karretje te spannen van zelfbepaling zonder ook maar enigzins te kijken in welke context Paulus hier de gemeente van Jezus Christus oproept en binnen welk verband hij dit zou bedoelen…

    Als we kijken in welk “bed” Paulus deze oproep doet dan zien we allerlei praktische zaken die hij noemt die op de gemeente van Jezus Christus af zou kunnen komen of betrekking hebben.

    Te eerste spreekt Paulus tot de gemeente van Jezus Christus! Dit sluit dus uit dat iemand die niet tot de gemeente van Jezus Christus behoort, deze tekst zou kunnen gebruiken om bijv. in zijn eigen leven, of dat van een ander het te kunnen gebruiken voor wat dan ook. Ik zeg niet dat het niet mag maar het houdt geen verband met Gods Woord. De optie dat ongelovigen ons hiermee proberen voor het blok te zetten om maar iets uit te gaan proberen want we “moeten alles toetsen” kunnen we dus gevoegelijk naar de prullebak verwijzen.

    Ten tweede denk ik dat het “toets alles” geen betrekking heeft/of dat Paulus ook maar zou bedoelen, dat we onder “alles” alles zouden moeten verstaan wat buiten de vermaningen reikt die Paulus opnoemt rondom deze tekst. (lastige zin, lijk Paulus wel;)).

    Iets wat dus juist door menigeen wel gedaan wordt.

    Veel meer denk ik dat het “alles” juist binnen die grenzen ligt waarmee de gemeente mee te maken krijgt in de gemeente zelf! en niet zozeer allerlei zaken buiten de gemeente als mede dat Paulus hier ook niet dieper gaat dan werkelijke “omgang” en “levenswandel” van het gemeentelid.

    Paulus roept de gemeente op de gang van zaken, de omgang met broeders en zusters, het omzien binnen de gemeente, de heilige levenswandel te toetsen om daarna het resultaat en het waarom te geven in vers 23!

    Met dit als gegeven valt daarmee ten derde het idee weg, of reden weg, dat zelfs medegelovige elkaar op de vingers zouden kunnen/mogen tikken of aan de haal kunnen gaan met Paulus uitspraak om zich in dwaalleringen te mogen storten, bepaalde zaken al of niet direct herkenbaar als onschriftuurlijk te laten aanleunen omdat we “alles” toch moeten toetsen? en daar het “goede” uit te halen.

    Alsof Paulus hier ons een vrijbrief zou geven om een directe onschriftuurlijke leer, of dwaalleer als de gnostiek o.i.d. ons eigen mogen maken en daar dan maar het “goede” uit te filteren!

    Ik heb me regelmatig verbaasd dat er zo weinig aandacht en schriftkennis is omtrent deze “bijna altijd” uit z'n verband gerukte tekst.

    En aangezien onze gnostici er helemal een potje van maken van Paulus uitspraak, dacht ik, kom, ik klim eens in de pen om mijn mening te geven….

    Toets het en behoudt het goede eruit……:);)

  • baldu

    Dag Jan

    Lang niet gezien :)

    Ik ga tussendoor op wat zaken in je bericht in,

    Jan65 Schreef:

    ——————————————————-

    > Wat mij opvalt is dat genoemde aanhaling "toets

    > alles en behoudt het goede" door vele, zowel

    > gelovige als ongelovige misbruikt wordt of totaal

    > uit z'n verband gerukt wordt.

    Jij kent het juiste verband, bedoel je dat ook te zeggen hiermee?

    > Afgezien het feit wat onze gnostici/new-age

    > figuren alhier er van maken is het mi. onjuist dat

    > men onder Paulus' z'n uitspraak er maar van maakt

    > dat we allerlei dingen/zaken mogen en moeten gaan

    > uitproberen, ons mogen/moeten begeven in allerlei

    > geestelijke en/of aardse terreinen, en daar dan

    > het zgn. “goede” eruit halen, zonder ook maar na

    > te denken of te concluderen wat er dan aan “goeds”

    > overblijft of wat dit “goeds” inhoudt of uberhaupt

    > wel “goed” is….

    Een nogal lange zin Jan, eigenlijk vul je in wat een ander bedoeld te zeggen.

    Maar hoe kom je er eigenlijk bij dat een ander dit ermee zou bedoelen?

    > Men meent hier een vrijbrief uit te kunnen halen

    > om de eigenzinnige mens met z'n beperkte verstand

    > de ruimte te geven om zich aan alles bloot te

    > stellen en zelf te mogen bepalen wat goed is of

    > niet zo goed (want het woord “slecht” tegenover

    > het zgn. ontdekte “goed” is in deze situatie ook

    > nog niet eens wenselijk als uitkomst!)

    Deze vooronderstelling lijkt me meer behoorlijk uitvergroten van een eigen projectie

    3D Bioscopen gebruiken er zelfs een gekleurde bril bij, om de kijker de idee te laten hebben er middenin te zitten

    > Ik denk dat het heel verleidelijk is om deze tekst

    > voor ons karretje te spannen van zelfbepaling

    > zonder ook maar enigzins te kijken in welke

    > context Paulus hier de gemeente van Jezus Christus

    > oproept en binnen welk verband hij dit zou

    > bedoelen…

    Dat zou best wel kunnen, zeker.

    Voor wie bijvoorbeeld zou dat verleidelijk zijn dan?

    > Als we kijken in welk “bed” Paulus deze oproep

    > doet dan zien we allerlei praktische zaken die hij

    > noemt die op de gemeente van Jezus Christus af zou

    > kunnen komen of betrekking hebben.

    Jawel, ent dat eens op de huidige tijd, en zie!!

    > Te eerste spreekt Paulus tot de gemeente van Jezus

    > Christus! Dit sluit dus uit dat iemand die niet

    > tot de gemeente van Jezus Christus behoort, deze

    > tekst zou kunnen gebruiken om bijv. in zijn eigen

    > leven, of dat van een ander het te kunnen

    > gebruiken voor wat dan ook.

    Oh?

    Dat is een boude bewering.

    Verder zie ik dat je spreekt over uitsluiten.

    De vraag is: ‘wie sluit uit’?

    Ken jij mensen waarvan je heel zeker weten kunt dat ze wel- of niet

    tot deze gemeente behoren?

    > Ik zeg niet dat het

    > niet mag

    Dat valt dan weer mee

    Je brengt eerst scheiding aan, en vervolgens breng je het net ietsje anders

    laat de teugels ineens wat vieren

    > maar het houdt geen verband met Gods

    > Woord.

    Tjonge. Het is nogal wat om dit zo te stellen Jan

    Ik kom veel mensen tegen die dit soort zaken beweren, en ze noemen dan andere mensen

    waar dat voor geldt.

    Opmerkelijk is, dat die andere mensen precies hetzelfde doen.

    Kennelijk gaat het wel om het eigen gelijk, niet om Gods Wil

    > De optie dat ongelovigen ons hiermee

    > proberen voor het blok te zetten om maar iets uit

    > te gaan proberen want we “moeten alles toetsen”

    > kunnen we dus gevoegelijk naar de prullebak

    > verwijzen.

    Je kunt gedachten lezen, je kent motieven van anderen?

    En dat zomaar, zonder hen de vraag te stellen

    Of komt deze vraag te dichtbij?

    > Ten tweede denk ik dat het “toets alles” geen

    > betrekking heeft/of dat Paulus ook maar zou

    > bedoelen, dat we onder “alles” alles zouden moeten

    > verstaan wat buiten de vermaningen reikt die

    > Paulus opnoemt rondom deze tekst. (lastige zin,

    > lijk Paulus wel;)).

    Ah ja, het ene gebruiken we letterlijk, en het andere niet, en weer iets anders

    daar brengen we wat nuances in aan

    Lijkt me best lastig hoor, als je dit soort redeneringen voert.

    > Iets wat dus juist door menigeen wel gedaan

    > wordt.

    Menig dus

    Jij kunt het weten

    knip

    > Met dit als gegeven valt daarmee ten derde het

    > idee weg, of reden weg, dat zelfs medegelovige

    > elkaar op de vingers zouden kunnen/mogen tikken of

    > aan de haal kunnen gaan met Paulus uitspraak om

    > zich in dwaalleringen te mogen storten, bepaalde

    > zaken al of niet direct herkenbaar als

    > onschriftuurlijk te laten aanleunen omdat we

    > “alles” toch moeten toetsen? en daar het “goede”

    > uit te halen.

    Mooi verklaard

    Hoe zit het met jouw uitleg Jan?

    Zou die nog waar zijn, of zouden mensen hier een overtuigend bewijs

    hebben gelezen waarom jij het precies daarop juist ziet?

    > Alsof Paulus hier ons een vrijbrief zou geven om

    > een directe onschriftuurlijke leer, of dwaalleer

    > als de gnostiek o.i.d. ons eigen mogen maken en

    > daar dan maar het “goede” uit te filteren!

    Nee natuurlijk niet, dwaalleren moet je heel anders benaderen

    Maar dan zul je eerst moeten weten of iets een dwaalleer is

    Niet door klakkeloos aannemen van anderen dat het zo zou zijn, maar door vergelijk, door toetsing, door gedegen onderzoek

    Het gaat er meer en meer om de suikerkorrels uit het zand te halen, bij alles wat je lezen zou

    > Ik heb me regelmatig verbaasd dat er zo weinig

    > aandacht en schriftkennis is omtrent deze "bijna

    > altijd" uit z'n verband gerukte tekst.

    Ja, ik ook Jan. Ik verbaas me echter niet meer zo, maar verwonder me slechts

    omdat ik me realiseer dat ik dat wat je beweert ook allemaal gedaan heb, en me ook zo stellig kan

    opstellen kon over zaken.

    Vooral dat kennen van andermans motieven en gedachten had ik wel aan me, misschien had ik dat wel

    aangeleerd van anderen, maar ja, ik was en ben er toch wel zelf verantwoordelijk voor nietwaar?

    En over een tijdje zie ik weer

    wat ik vandaag voor onhandige pogingen uithaal

    Maar onderzoeken en toetsen blijf ik, of jij nu vind dat ik bij die gemeente thuishoor of niet

    > En aangezien onze gnostici er helemal een potje

    > van maken van Paulus uitspraak, dacht ik, kom, ik

    > klim eens in de pen om mijn mening te geven….

    Dat is fijn :)

    Zitten we samen in dat potje te roeren, en we zien allebei slechts de inkt

    die we eruit willen halen en zeggen: hey, afblijven, ik kan het beter dan jij

    Dommerds!

    > Toets het en behoudt het goede eruit……:);)

    Hola, gij zegt het.

    Baldu

  • samuel

    Ja Jan mooie topic, de new-agers zullen wel weer tegengas geven maar dat had je wel verwacht!

  • baldu

    Ik heb er nog geen gezien

    Misschien slapen ze nog :)

    Baldu

    samuel Schreef:

    ——————————————————-

    > Ja Jan mooie topic, de new-agers zullen wel weer

    > tegengas geven maar dat had je wel verwacht!

  • samuel

    Je hebt zeker geen klanten Baldu!

  • baldu

    Wil je een afspraak met me dan?

    Wellicht hebben we wel iets te delen met elkaar, iets gemeenschappelijks

    Ik kijk niet naar beperkingen, maar naar mogelijkheden

    Ik leg ook geen accent op verschillen, maar probeer tot de kern te komen, die overeenkomt

    Het enige wat je nodig hebt is eigen verantwoordelijkheids-besef

    Daar kom je echt verder mee

    Je mag me echt wel mailen hoor.

    Baldu

  • samuel

    Nee dus geen klanten, je kan mij altijd mailen baldu, ik ben 24/7 in service!

    Dus beperk jezelf niet.

    Overigens ik heb de opleiding PET gevolgd voor ik bekeerd was, ik ken de goocheltrucs!

  • baldu

    Je trekt razendsnel conclusies Samuel, te snel eigenlijk, gezien je reactie

    Met goochelen moet je snel zijn, en handig in trucage, anders kan het publiek je volgen

    Niets is echter wat het lijkt, en de hele wereld is een grote goocheltruc die mensen serieus zijn gaan nemen

    daarom hanteer ik geen goocheltrucs

    Baldu

    samuel Schreef:

    ——————————————————-

    > Nee dus geen klanten, je kan mij altijd mailen

    > baldu, ik ben 24/7 in service!

    > Dus beperk jezelf niet.

    > Overigens ik heb de opleiding PET gevolgd voor ik

    > bekeerd was, ik ken de goocheltrucs!

  • baldu

    Nog even iets

    Naar Jan toe vind ik dit niet netjes

    Hij doet zich alle moeite een punt te maken

    Jij gaat vervolgens dan weer met mijn reactie aan de slag

    Hoewel ik de indruk heb dat juist die je geweldig aantrekt, zou je ook in moeten gaan op wat hij schrijft Samuel

    zoals een broeder dat betaamt

    Baldu

  • samuel

    Ik trek geen conclussie, ik constateer een feit!

    Ik weet wat je doet, en waar het op gebaseerd is, waarom? Omdat ik zelf ook in dat wereldje heb gezeten.

    Ik ken de goocheltrucs, en dus ook jou!