Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Klein Vogelijn!

  • PS

    Maar dat snapt die Lotte niet.

    PS

    :)

  • ¥ Lotje ­­¥

    Er staan gedichten op die site van ene Selene . En heb afscheid genomen lees bij de gedichten ,, afscheid,,

  • Douce

    Dank je wel, ik wist dat echt niet. Het komt bij mij uit de oude doos;)

    Douce*D

  • Channah

    Als jij de tekst uit een van je christelijke boekjes hebt gehaald, dan is dat de bron. En daarin heeft Lotje gelijk: die had je moeten vermelden. Ik heb de tekst, én de muziek, hier overigens ook: in de bundel ‘Kun je nog zingen, zing dan mee!, honderd en zestien algemeen bekende schoolliederen met piano-begeleiding door P. Jonker’, J. Veldkamp en K. de Boer, zeventiende druk. Uigave van P. Noordhoff te Groningen, 1920.

    Ik heb het Vogelijn - er is overigens geen bronvermelding naar tekst noch componist - even gescand:

  • Douce

    Je hebt volkomen gelijk Ch.

  • Channah

    En - als het lukt - is hij hier op wat leesbaarder formaat:

  • Douce

    Dat is erg mooi, dank je wel. Ik had ook een bladzijde uit dat boekje, helaas niet meer compleet.

    Douce

  • Dorine

    En dat boekje is dan uit een tijd dat men het nog niet zo nauw nam met de auteursrechten?

    Vrede en alle goeds,

    Dorine

  • Channah

    Het boek - het is niet zo klein dat ik het een boekJE zou noemen - kende een eerste druk in april 1908. Ik heb een zevende druk, uit 1920. Volgens mij, maar dat weet ik niet helemaal uit mijn hoofd, hoewel ik dat natuurlijk wel zou moeten als ex-bibliotheekmedewerker ;-) - is de wet op auteurstrechten ook van rond die tijd. Wellicht was de auteur op dat moment niet bekend, en wordt daar in een latere herdruk (er zijn er vele gevolgd) notitie van gemaakt.

  • Channah

    Ik zie nu net dat PS J.P Heije noemt als tekstschrijver van het ‘Vogelijn’. Dat lijkt mij discutabel, daar er in ‘Kun je nog zingen’ andere teksten van Heije zijn opgenomen, zoals bijvoorbeeld ‘Recht-op!’ op muziek van J.J. Viotta.