Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Lastige vraag

  • Ferry

    In de dialoog Euthyphro stelt Plato de vraag: “Is het goed omdat God het wil, om wil God het omdat het goed is?”.

    Als het laatste waar is, bestaat er buiten (en boven) God nog een ‘principe’ bestaan waarop God zich beroept (het goede), en waarop de mens zich wellicht evengoed buiten God om zou kunnen beroepen. Als het eerste waar is, is dat tamelijk triviaal: het goede is dan gelijk aan de wil van God, maar nergens is onomstotelijk duidelijk wát God nu eigenlijk wil.

    Een doordenkertje dus. Al 2500 jaar, trouwens.

  • Ferry

    In de dialoog Euthyphro stelt Plato de vraag: “Is het goed omdat God het wil, om wil God het omdat het goed is?”.

    Als het laatste waar is, bestaat er buiten (en boven) God nog een ‘principe’ waarop God zich beroept (het goede), en waarop de mens zich wellicht evengoed buiten God om zou kunnen beroepen. Als het eerste waar is, is dat tamelijk triviaal: het goede is dan gelijk aan de wil van God, maar nergens is onomstotelijk duidelijk wát God nu eigenlijk wil.

    Een doordenkertje dus. Al 2500 jaar, trouwens.

  • LM

    Christenen geloven dat God zelf goed is. Er is geen hogere norm. Dat er hier op aarde dingen gebeuren die niet goed zijn, hoeft hier niet strijdig mee te zijn. Optie 2 valt daarom direct al af.

    Wat optie 1 betreft een aantal punten:

    - kunnen wij beoordelen of het goed is als God niet ingrijpt? Wij kunnen dit alleen als wij een totaal overzicht hebben, kortom je moet almachtig, alziend etc. zijn om dat te kunnen beoordelen. Kortom als je tot zo'n uitspraak komt op basis van een menselijk beperkt verstand, moet je dit tegelijk nuanceren. Zeker als je rekening houdt met de christelijke boodschap van een eeuwig leven. Het echte leven komt nog.

    - veel leed wordt door de mens zelf veroorzaakt en God heeft de mens een vrije keus/ wil gegeven, de consequentie hiervan is dat de mens naast goede dingen ook slechte dingen kan doen. Als je zegt dat God niet ingrijpt, wordt in feite het principe van de vrije keus ter discussie gesteld. God had dan een ander soort mens moeten maken. (bekende robot verhaal etc.) Als God elke keer voorkomt dat de mens iets slechts doet met zijn vrije keus, komt dit neer op een mens die geen vrije keus heeft.

    - Voor wat het leed betreft dat niet door de mens wordt verzaakt (aardbevingen etc.) geldt dat dit nu eenmaal de conseqentie is van een wereld die wordt geregeerd door natuurwetten. In onze werkelijkheid is een wereld zonder dit soort leed volgens mij niet mogelijk. Alles grijpt op elkaar in en wat voor de een leed berokkent brengt de ander juist iets goeds. Zwaartekracht bijv. heeft al veel leed berokkend (vallen etc.), maar een wereld zonder zwaartekracht is toch ondenkbaar. Dit is best complex als je hier serieus over nadenkt.

    Het probleem van Plato is om serieus over na te denken, maar er zijn toch ook genoeg grote denkers geweest en nog steeds die hier een passend antwoord op hebben.

  • David

    Leuke vraag om mijn visie hierover op consistentie te toetsen.

    Dit is wat ik denk:

    Gods wil = perfectie, volmaaktheid en in dit geval goed.

    Alles wat afwijkt van die wil is imperfect, onvolmaaktheid.

    Die onvolmaaktheid kan de balans van perfectie verstoren en tot onvolmaaktheid leiden.

    Maar doorredenerend kan je de vraag stellen:

    Is liefde perfectie?

    Of kan er ook perfectie bestaan zonder liefde?

    Of is liefde juist een risiscofactor?

    Dus eruit ben ik zeker niet.

    David ;)

  • Lou

    Buiten en boven got. Je vraagt je dus al iets af in jouw gotsbeeld….

    Je princiepe is het zelfdenken. Gewoon als een mens bestaat zonder gotswanen.

    al 2500 jaar? Je zus werd rond 2000 geboren?

    was er al een got voor 2000?

    Lou

  • Lou

    Dit is wat ik denk. zegt daivit.

    Gaan we hem nu volgen en een nieuwe bijbal schrijven?

    Lou

  • ¥ Lotje ­­¥

    Als het eerste waar is, is dat tamelijk triviaal: het goede is dan gelijk aan de wil van God, maar nergens is onomstotelijk duidelijk wát God nu eigenlijk wil.

    **************************************************************************

    God wil is wet

    Wij hebben niet geluistert . Wij moeten het zelf maken op de wereld vermoed ik . De liefde , je straf , je rechtrekking , Merk je wel door Gods doen . Nu of later in het hiernamaals .

  • Lou

    Je lot ligt in je eigen klauwen lotje. Je leven wordt enkel beinvloedt door je omgeving.

    Lou

  • ¥ Lotje ­­¥

    Het leven: terwijl je geanimeerd staat te praten vergeet je helemaal dat je in de rij staat voor een loket en opeens ben je aan de beurt. ;)

    bron::Fons Jansen

  • PS

    Het gaat om een vraagstuk van Plato. En jij komt aan met het idee van het perfecte. Ook een platoons idee.

    Volgens Plato is het aardse een imperfecte afspiegeling van het hemelse. Mijn vraag is dan: waar komt het imperfecte vandaan? Is het imperfecte een afspiegeling van het hemelse imperfecte, van het perfecte imperfecte? Het imperfecte perfecte lijkt mij toch een paradox. En daarom lijkt mij het platonisme lariekoek.

    PS

    :)