Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

"Hij is het, Die daar zit boven den kloot der aarde" Jes 40:22

  • Eliyahu

    Bs'd

    “Hij is het, Die daar zit boven den kloot der aarde” Jes 40:22, Staten Vertaling.

    “Hij zit boven den aardkloot” Leidse vertaling

    Het woord hier vertaald met “kloot”, oudhollands voor “bol”, is “chok”.

    Hier kunnen we zien wat dat woord betekent: www.milon.co.il/general/general.php?term=חוג

    "nm. class, sphere, set, society, coterie

    nm. tropic, circle

    nm. range, boundary, compass"

    Eén van de mogelijke vertalingen is “sphere”, dat staat voor “bol”.

    Dus Jesaja zegt (kan zeggen) dat God zit boven de wereldbol.

    Hij zegt in elk geval niet dat God zit boven de platte aarde.

    Job 26:7 “Hij hangt de aarde op aan het niet.”

    Dit is duidelijk, de aarde hangt aan het niets.

    De oude grieken geloofden dat de god Atlas de aarde op zijn schouders droeg.

    De oude babyloniers geloofden dat de aarde op de rug van een enorme olifant gedragen werd.

    Andere culturen geloofden dat de aarde op de rug van een enorme schildpad stond.

    Als je dan vroeg: “Waar staat die schildpad dan op?” Dan was het antwoord: “Op een andere schildpad.”.

    En die schildpad dan? “Ook weer op een schildpad. Het is schildpadden het hele eind naar beneden!”

    Zo niet de joodse bijbel. Die heeft een RONDE aarde, die aan het niets hangt.

    Geen enkele cultuur van 3000 jaar had dezelfde cosmologische opvattingen.

    Dus als iemand beweert dat de joodse bijbel dezelfde cosmologische opvattingen had als de culturen om hen heen, dan moge het duidelijk zijn dat diegene niet weet waar hij het over heeft.

    Dat moge ook al weer blijken uit het getal wat het jodendom heeft en had al 2000 jaar geleden voor de lengte van een maand. Het joodse getal week af van het getal van alle andere culturen om hen heen voor de duur van een maand:

    Bron Eeuw Aantal dagen

    Jodendom 13th B.C. 29.53059

    Meton (Grieken) 5th B.C. 29.52969

    Kidinnu (Babylonie) 4th B.C. 29.53061

    Hipparchus (Grieks) 2nd B.C. 29.53051

    Al-Buruni (Arabisch) 11th 29.53058

    Dit joodse getal is te vinden in de talmoed die afgesloten is rond het jaar 500, maar het kan bewezen worden dat dit getal niet jonger is dan het jaar 50.

    Nou wil het geval, dat het wetenschappelijke getal voor de duur van een maand van 1968 tot 1996 29.53059 dagen was. Hetzelfde als het joodse getal.

    Na 1996, toen men het met satelieten begon te meten, is het getal verfijnd naar 29.530588 dagen.

    Dus we zien hier twee dingen: De joden kregen hun zeer betrouwbare informatie uit een bron die toegankelijk was voor de omliggende culturen, EN: de joden hadden niet dezelfde cosmologische cultuur als de omliggende volkeren.

    Eliyahu

    Eliyahu = "Mijn God is J-H-W-H

    “Maar ik en mijn huis, wij zullen J-H-W-H dienen!”

    Joz 24:15

    “Want alle volkeren wandelen elk in de naam van zijn god, maar wij zullen wandelen in de naam van J-H-W-H onze God, voor eeuwig en altijd!”

    Micha 4:5

  • Steven

    Iedereen weet toch dat een kloot rond is! ;)

    <><

  • Eliyahu

    Bs'd

    Het volgende: “Dus we zien hier twee dingen: De joden kregen hun zeer betrouwbare informatie uit een bron die toegankelijk was voor de omliggende culturen, EN: de joden hadden niet dezelfde cosmologische cultuur als de omliggende volkeren.”

    Moet zijn: “Dus we zien hier twee dingen: De joden kregen hun zeer betrouwbare informatie uit een bron die niet toegankelijk was voor de omliggende culturen, EN: de joden hadden niet dezelfde cosmologische cultuur als de omliggende volkeren.”

    Eliyahu = "Mijn God is J-H-W-H

    “Hoor Israel, J-H-W-H is onze God, J-H-W-H is ÉÉN!”

    Deut 6:4

    “Want alle volkeren wandelen elk in de naam van zijn god, maar wij zullen wandelen in de naam van J-H-W-H onze God, voor eeuwig en altijd!”

    Micha 4:5

  • Eliyahu

    Steven schreef:

    >

    > Iedereen weet toch dat een kloot rond is! ;)

    Bs'd

    PS heeft er wat moeite mee. :)

    Eliyahu = "Mijn God is J-H-W-H

    “Hoor Israel, J-H-W-H is onze God, J-H-W-H is ÉÉN!”

    Deut 6:4

    “Want alle volkeren wandelen elk in de naam van zijn god, maar wij zullen wandelen in de naam van J-H-W-H onze God, voor eeuwig en altijd!”

    Micha 4:5

  • Ytsme

    Merkwaardig dat je nu ineens uitgaat van het Engels en niet het Hebreeuws.

    In de door jou aanbevolen interlineaire Bijbel wordt het vertaald met “cirkel”, wat meetkundig in ieder geval, wat anders is dan een bol.

    Overigens is het onzin, dat de aarde in het niets hangt. Ieder weldenkend mens weet toch, dat zo'n miljoenen tonnen gewicht niet kan zweven. Zelfs een voetbal valt naar beneden. Dus de aarde moet ergens op rusten of aan hangen.

  • Eliyahu

    Ytsme schreef:

    >

    > Merkwaardig dat je nu ineens uitgaat van het Engels en niet

    > het Hebreeuws.

    Bs'd

    Dat komt omdat ik m'n hebreeuws-nederlandse woordenboek niet bij de hand heb.

    En online zijn er alleen maar engels-hebreeuwse.

    Maar ik ben er van overtuigd dat ook in m'n nederlandse er “bol” staat.

    > In de door jou aanbevolen interlineaire Bijbel wordt het

    > vertaald met “cirkel”, wat meetkundig in ieder geval, wat

    > anders is dan een bol.

    Yep. En het kan ook als “bol” vertaald worden.

    > Overigens is het onzin, dat de aarde in het niets hangt.

    > Ieder weldenkend mens weet toch, dat zo'n miljoenen tonnen

    > gewicht niet kan zweven. Zelfs een voetbal valt naar beneden.

    > Dus de aarde moet ergens op rusten of aan hangen.

    En dan beschuldig jij de religieuzen van middeleeuwse denkbeelden???

    Eliyahu

    Het fossielenverslag laat STASIS zien, en geen evolutie, zie hier: www.geocities.com/wegvel/fossielenNL.html

  • Elia

    Wat heb jij nou weer ‘gewrocht’!

    Ik heb wel een woordenboek en een Tanach.

    Gekeken en het woord betekent: cirkel , kring of rond - dus niet bol of kloot.

    Als je kritisch kijkt; is het natuurlijk ook mogelijk dat vanuit een hoog punt (berg) gezien, de aarde er als een cirkel uitziet. Maar dan zie je volgens mij ook dat de einden ‘aflopen’, dus dat er een bolling is.

    Het is net als wanneer je de dijk Enkhuizen - Lelystad rijdt, je eerst van de gebouwen de bovenkant ziet en ze dan steeds meer naar de grond toe ziet.

    Mensen in vroeger tijden viel het ook wel op; dat je van een aanvarend schip eerst de vlag, dan de mast en de zeilen en vervolgens het schip zelf zag.

    Dat moet gewoon opgevallen zijn.

    Gr Ellen :)

  • PS

    Je bijval aan Eliyahu getuigt van naïviteit. Want Eliyahu presenteert een wanvertaling.

    In de Hebreeuwse grondtekst staat helemaal geen “kloot/bal/bol” maar “rond/tweedimensionaal rond”.

    Er is dus sprake van een ronde platte schijf, een ronde platte pannekoek.

    Elia's woordenboek is dus een redelijk goed woordenboek.

    Jaren geleden was hier Vorser, een gelovige bijbelonderzoeker. Ook hij gaf me gelijk. En hij onderbouwde “mijn” (ik heb de juiste vertaling echt niet als eerste geproduceerd) gelijk met een cursusje Hebreeuws. Jammer dat hij hier niet meer is. Die man had tenminste bijbelkennis.

    Jij en Eliyahu doen niet aan zorgvuldige bijbellezing maar aan hineininterpretatie.

    De Bijbel is geworteld in een oude cultuur met andere zeden en ideeën dan thans. Dit harde feit echter wordt door jou en Eliyahu miskend.

    PS

    :)

  • Eliyahu

    Elia schreef:

    >

    > Wat heb jij nou weer ‘gewrocht’!

    >

    > Ik heb wel een woordenboek en een Tanach.

    > Gekeken en het woord betekent: cirkel , kring of rond - dus

    > niet bol of kloot.

    Bs'd

    Welk hebreeuws-nederlands woordenboek heb jij?

    Eliyahu = "Mijn God is J-H-W-H

    “Hoor Israel, J-H-W-H is onze God, J-H-W-H is ÉÉN!”

    Deut 6:4

    “Want alle volkeren wandelen elk in de naam van zijn god, maar wij zullen wandelen in de naam van J-H-W-H onze God, voor eeuwig en altijd!”

    Micha 4:5

  • PS

    Waarschijnlijk een neutraal woordenboek en geen ideologisch woordenboek.

    Daar gaat je godsbewijs.

    Maar wat dacht je van het volgend godsbewijs? Omdat keukenzout uit natrium en chloor bestaat, bestaat God, QED.

    Maar goed, de Bijbel loopt vooruit op de wetenschap. Volgend jaar ontdekt men dat vleermuizen toch vogels zijn en eieren leggen, nestjes bouwen, zingen en veren hebben. Dus de Bijbel heeft toch gelijk dat vleermuizen vogels zijn. Lijkt mij een prachtig godsbewijs. Toch?

    PS

    :)