Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Joh 5:28,29: "Het uur komt.

• Johanan

Nee,want er zijn er ook veel die dat voorrecht tijdens hun leven verspeeld hebben.

Johanan.

• theo

Het gaat dus niet over Gods genade maar over de mens die de hemel (of de nieuwe aarde door …..) zelf moet verdienen.

God is niet genadig..God beloont mensen die het goed hebben gedaan.

• Stefan

theo Schreef:

——————————————————-

> Het gaat dus niet over Gods genade maar over de

> mens die de hemel (of de nieuwe aarde door …..)

> zelf moet verdienen.

>

> God is niet genadig..God beloont mensen die het

> goed hebben gedaan.

Of inzien dat het goede uit God komt, en met de werken uit dat wat van God komt, de nieuwe hemel en nieuwe aarde geformeerd wordt. Dat is zowel de mens die vernieuwd wordt, als wat er geschapen wordt doorheen de nieuwe mens. Een korte samenvatting is Joh. 17 welke de verheerlijking van zo je het wilt benoemen Gods genade, weergeeft

• Anna Lieze

Gelukkig maar, er is dus nog hoop

• M*j*r**

theo Schreef:

——————————————————-

> Zeker weten. Ik ben het Paulus in deze eens.

Ik ook.

> Evenwel verplicht ik niemand om het met Paulus

> eens te moeten zijn hoor, jou ook niet.

Ik snap ook niet waarom Johanan het maar steeds over de “doden” heeft als mensen, die hier op aarde hun laatste adem hebben uitgeblazen.

Uit heel het NT is op te maken dat de aarde met haar mensen het dodenrijk is. Ook Jezus zegt dat.

Het gaat niet om de letterlijke dood, maar om het feit dat de mens op aarde geestelijk dood is. Er moet als eerste hier en nu in de mensen een “geestelijke opstanding” plaatsvinden. (om het maar even simpel te zeggen). De bijbel vertelt wat er nu moet gebeuren en niet wat moet gebeuren na onze letterlijke dood.

Zoals bv staat in 2 kor. 4

16 Daarom verliezen wij de moed niet, maar al vervalt ook onze uiterlijke mens, nochtans wordt de innerlijke van dag tot dag vernieuwd.

Dat is echt niet iets voor in de “hemel”. Het goldt toen voor het hier en nu.

Nog een paar versen dat het helemaal niet om de letterlijke dood gaat:

1 tim.5

5 Een ware weduwe dan, die alleen staat, heeft haar hoop op God gevestigd en volhardt in haar smekingen en gebeden dag en nacht; 6 doch zij, die een los leven leidt, is levend dood.

Wij zijn gewoon “levende doden” . En logischer wijs noem je een aarde waar levende doden wonen, een dodenrijk.

Iemand die niet in de Geest wandelt (Gal.5) , is ook een levende dode.

Hebr. 2

14 Omdat die kinderen mensen zijn van vlees en bloed, is de Zoon een mens geworden als zij om door zijn dood definitief af te rekenen met de heerser over de dood, de duivel,

Jezus rekende tijdens zijn wandeling op aarde al af met de duivel. De Zoon is mens geworden als wij. Ook als levende dode. Maar Hij rekende af met de heerser over de dood. Dat dienen wij ook nu te doen. Het duveltje zit in een ieder van ons, omdat : " Iedereen komt in verleiding door zijn eigen begeerte, die hem lokt en meesleept. Is de begeerte bevrucht, dan baart ze zonde; en is de zonde volgroeid, dan brengt ze de dood voort." (Jak.1:15)

1Joh.3

14 Wij weten dat we van de dood zijn overgegaan naar het leven omdat we elkaar liefhebben. Wie niet liefheeft blijft in de dood.

"Blijft in de dood" staat er. Dus we zijn al in de dood (levende doden).

Luc. 9

60 Maar Hij zeide tot hem: Laat de doden hun doden begraven; maar ga gij heen en verkondig het Koninkrijk Gods.

En zo kan ik nog wel meer bijbelversen aanvoeren.

En dan haalt Johanan 1 Kor. 15:54,55 aan. In vers 56 staat dit:

56 De angel van de dood is de zonde, en de zonde ontleent haar macht aan de wet.

Dat heeft dus ook met het hier en nu te maken. Zolang men hier nog zondigt, is men een levende dode.

Dan is Joh. 5 ook verklaarbaar.

28 Wees hierover niet verwonderd, er komt een moment waarop alle doden zijn stem zullen horen 29 en uit hun graf zullen komen: wie het goede gedaan heeft staat op om te leven, wie het slechte gedaan heeft staat op om veroordeeld te worden.

Dat hoeft dus helemaal niet te betekenen dat je allang letterlijk dood moet zijn. In het hier nu, komt er wellicht een moment dat alle doden (levende doden hier op aarde) zijn stem zullen horen.

En dan dat wat jij plaatste.

20 Maar Christus is werkelijk uit de dood opgewekt, als de eerste van de gestorvenen. 21 Zoals de dood er is gekomen door een mens, zo is ook de opstanding uit de dood er gekomen door een mens. 22 Zoals wij door Adam allen sterven, zo zullen wij door Christus allen levend worden gemaakt.

Vers 20 kan je lezen als dat Hij uit de dood is opgewekt na Zijn kruisiging. Of je leest het als dat Hij aan de mens gelijk geworden is en als levende dode voor ons hier op aarde heeft rondgelopen en als eerste die niet letterlijke dood heeft overwonnen. Hij is en was een voorbeeld voor ons:

1Petr.2

21 Want hiertoe zijt gij geroepen, daar ook Christus voor u geleden heeft en u een voorbeeld heeft nagelaten, opdat gij in zijn voetstappen zoudt treden;

Met als doel:

2 Kor.4

10 te allen tijde het sterven van Jezus in het lichaam omdragende, opdat ook het leven van Jezus zich in ons lichaam openbare.

Als het leven van Jezus zich in ons openbaart, dan zijn wij door Christus allen levend gemaakt (vers22 1Kor.15)

Ik hang het maar even onder jou omdat jij één van de weinigen bent die de bijbel vaak ook voor het hier en nu “bestempeld” en het is waar. De bijbel is geen boek met een verhaal hoe je een plaatsje in de hemel kan bemachtigen.

En Johanan reageert toch nooit op mijn berichten.

De opstanding waar de JG in geloven, geloof ik niet op die manier. Ik heb mijn dierbare letterlijk overleden vader allang gezien. Zo heeft ook mijn broer hem gezien. Zo hebben ook mensen in mijn omgeving hun eigen overleden dierbaren al reeds gezien. Daar heb je echt Derek Ogilvie niet voor nodig. Het hiernamaals of hoe men het ook noemen wil, waar iedereen naar toe gaat, heeft niets met de opstanding te maken. (En ook niet met Gods Koninkrijk)

Wij zijn niet ons fysieke/ stoffelijke lichaam dat wel een aardse dood sterft. Wij zijn/leven al eeuwig, maar niet op de manier zoals God en Jezus dat voor ogen hebben. Maar dat is weer een heel ander “verhaal” . (Waar jij overigens zelf weer niet in gelooft :) )

• M*j*r**

Johanan Schreef:

——————————————————-

> Er is een hemelse,en een aardse opstanding.

> Naar de hemel gaat er maar een kleine kudde,de

> rest van hen die dood zijn krijgen een opstanding

> op aarde/paradijs.

>

> Johanan.

14 Nauw is de poort naar het leven, en smal de weg ernaartoe, en slechts weinigen weten die te vinden.

Je kan het inderdaad ook zo bekijken zoals je zegt. Het gaat om slechts een heel klein kuddetje want slechts weinigen weten de weg te vinden. En die opstanding op de aarde betekent gewoon dat je weer op aarde in dit tranendal mag wonen, waar er niets veranderd is. Dat klopt zo ongeveer wel.

• CU

Thomas Schreef:

——————————————————-

>

> Of inzien dat het goede uit God komt, en met de

> werken uit dat wat van God komt, de nieuwe hemel

> en nieuwe aarde geformeerd wordt.

Waarom een nieuwe hemel dan? En al die reeds overleden JG's die al in de hemel zijn, die worden toch vernietigd omdat er een nieuwe hemel komt?

• Stefan

CU Schreef:

——————————————————-

> Thomas Schreef:

> ————————————————–

> —–

> >

> > Of inzien dat het goede uit God komt, en met de

> > werken uit dat wat van God komt, de nieuwe

> hemel

> > en nieuwe aarde geformeerd wordt.

>

> Waarom een nieuwe hemel dan? En al die reeds

> overleden JG's die al in de hemel zijn, die worden

> toch vernietigd omdat er een nieuwe hemel komt?

De hemel hoeft Gods Koninkrijk niet te zijn, dat is afhankelijk van het gebruik of ook de vertaling van het woord hemel. Het hiernamaals wordt vaak als hemel aangeduid terwijl het een sfeer of ruimte is die ook wel als de spiegelsfeer bekend staat. Niets hemels aan, dan een sfeer zonder de lasten en lusten van het lichamelijke en zijn passende persoonlijkheid.

De nieuwe hemel en de nieuwe aarde, is uit en van de goddelijke natuur, en niet het aardse.

• M*j*r**

Thomas Schreef:

——————————————————-

> Johanan Schreef:

> ————————————————–

> —–

> > Nee,er is geen schriftplaats die uitdrukkelijk

> te

> > kennen geeft dat de meeste mensen op aarde een

> > opstanding

> > zullen ontvangen.

> > Maar een studie van de schrift maakt dat heel

> > duidelijk.

> >

> > Een klein voorbeeld:In Jes 55:11: staat het

> > volgende;… zo zal mijn woord dat uit mijn

> mond

> > uitgaat, blijken te zijn.

> > Het zal niet zonder resultaten tot mij

> terugkeren,

> > maar het zal stellig datgene doen waarin ik

> > behagen heb geschept, en het zal stellig succes

> > hebben in dat waarvoor ik het heb gezonden.

> >

> > Waarom de noodzaak voor een opstanding rees.

> > Aanvankelijk was er geen noodzaak voor een

> > opstanding. Ze maakte geen deel uit van Gods

> > oorspronkelijke voornemen voor de mensheid,

> omdat

> > de mens niet was geschapen om te sterven.

> > In plaats daarvan gaf God te kennen dat het

> zijn

> > voornemen was de aarde te vullen met levende

> > mensen, niet met een degenererend, stervend

> > mensengeslacht. Zijn werk was volmaakt en

> derhalve

> > zonder gebreken, onvolmaaktheid of ziekte De

> 32:4.

> >

> >

> > Jehovah zegende het eerste mensenpaar en zei

> hun

> > dat zij zich moesten vermenigvuldigen en de

> aarde

> > moesten vullen Ge 1:28.

>

> Dat gedeelte gaat over de mens waarin het

> man/vrouw zijn nog één was; een wezen waaruit

> Eva nog niet ontstaan was.

>

> > Deze zegen sloot ziekte en dood stellig uit.

> > God stelde de mens geen beperkte levensduur

> voor

> > ogen, maar hij zei tot Adam dat

> ongehoorzaamheid

> > de dood tot gevolg zou hebben.

>

> > Dit impliceert dat de mens, als hij gehoorzaam

> zou

> > zijn, eeuwig zou kunnen leven. Ongehoorzaamheid

> > zou Gods misnoegen, het verlies van zijn zegen

> en

> > een vloek met zich brengen;….Ge 2:17;

> 3:17-19.

> >

> > Aan gezien hij zich aan dat voornemen

> vasthoud,Jes

> > 55,wordt de aarde een paradijs en komen de

> meeste

> > mensen terug op aarde,

> > door middel van de opstanding Joh 5:28,29.

> >

> > Johanan.

>

> De boom des Levens is Christus in de mens, en dat

> is waarover 1 Kor 15 schrijft; de opstanding door

> Christus. Hoe kan deze boom gegeten worden door

> vlees en bloed?

Ja, dat staat ook in 2 Kor. 4

10 te allen tijde het sterven van Jezus in het lichaam omdragende, opdat ook het leven van Jezus zich in ons lichaam openbare.

> Hoe kan het natuurlijke, het aardse, de boom des

> Levens eten, of zelfs het paradijs benaderen? Dat

> kan alleen door overgave aan datgene, wat uit het

> hemelse is. En dat, zo schrijft samuel nu ook, dat

> is het geloof wat uit God is. Het geloof is van de

> Zoon, en de Zoon is de wedergeborene. En de

> wedergeborene is gelijk de boom des Levens.

>

> Daarom moet de Zoon verhoogd worden en het ik, het

> natuurlijke, minderen. Joh 3. Dat wat opgewekt

> wordt, geboren en uiteindelijk opstaat is niets

> anders dan de Zoon. Hij is de Weg van de

> opstanding. Dat is de verandering die de mens, de

> ziel, het hart en hoofd ondergaan om van een

> natuurlijk wezen, een geestelijk te worden, door

> Christus.

Ben ik met je eens. Staat ook iets over in de bijbel:

2Kor.4

16 Daarom verzaken wij onze plicht niet. Ook al gaat ons uiterlijke bestaan verloren, ons innerlijke bestaan wordt van dag tot dag vernieuwd.

Het innerlijk moet dus vernieuwen. Dus een innerlijke verandering.

>

> Er zijn geen twee verdeelde groepen mensen onder

> de Jehova getuigen Johanan, maar er is onder hen

> die het geloof ontvangen hebben slechts een

> streven van één Kudde, één Herder. Eén

> Lichaam.

>

> Geen twee lichamen Christus.

• M*j*r**

Chris Schreef:

——————————————————-

> Gelukkig maar, er is dus nog hoop

Dan wel op tijd afmelden voor de BBQ hè. Jammer hoor, je zal best een hoop gezelligheid missen X(