Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Joh 5:28,29: "Het uur komt.

• Stefan

Johanan Schreef:

——————————————————-

> LiaDonkers Schreef:

> ————————————————–

> —–

> > Die opstanding was naar mijn indruk vooral een

> > idee van Paulus.

>

> De opstanding is geen idee van een mens,maar van

> een liefde volle schepper die

> na de zonde val de noodzaak er van inzag.

> Het voorrecht om de meesten van Adams nakomelingen

> eeuwig leven op aarde te geven.

>

Vreemde uitspraak; Adams nakomelingen. De tekst van 1 Kor 15 schrijft zo anders. De opstanding is niet aards, maar door de Mens met een hoofdletter, uit Geest-Mens.

1 Kor.15 45 Alzo is er ook geschreven: De eerste mens Adam is geworden tot een levende ziel; de laatste Adam tot een levendmakende Geest.

46 Doch het geestelijke is niet eerst, maar het natuurlijke, daarna het geestelijke.

47 De eerste mens is uit de aarde, aards; de tweede Mens is de Heere uit de hemel.

48 Gelijk de aardse is, zo zijn ook de aardsen; en gelijk de hemelse is, zo zijn ook de hemelsen.

49 En gelijk wij het beeld van de aardse gedragen hebben, alzo zullen wij ook het beeld van de hemelse dragen.

50 Doch dit zeg ik, broeders, dat vlees en bloed het Koninkrijk Gods niet beërven kunnen, en de verderfelijkheid beërft de onverderfelijkheid niet.

• Johanan

Het is toch duidelijk genoeg.

De meeste mensen die in de loop van de geschiedenis zijn gestorven krijgen een tweede kans.

Joh 5:28,29.

Johanan.

• Johanan

Er is een hemelse,en een aardse opstanding.

Naar de hemel gaat er maar een kleine kudde,de rest van hen die dood zijn krijgen een opstanding op aarde/paradijs.

Johanan.

• Stefan

Johanan Schreef:

——————————————————-

> Er is een hemelse,en een aardse opstanding.

> Naar de hemel gaat er maar een kleine kudde,de

> rest van hen die dood zijn krijgen een opstanding

> op aarde/paradijs.

>

> Johanan.

hmm..heb je daar een bijbeltekst over?

• Johanan

Nee,er is geen schriftplaats die uitdrukkelijk te kennen geeft dat de meeste mensen op aarde een opstanding

zullen ontvangen.

Maar een studie van de schrift maakt dat heel duidelijk.

Een klein voorbeeld:In Jes 55:11: staat het volgende;… zo zal mijn woord dat uit mijn mond uitgaat, blijken te zijn.

Het zal niet zonder resultaten tot mij terugkeren, maar het zal stellig datgene doen waarin ik behagen heb geschept, en het zal stellig succes hebben in dat waarvoor ik het heb gezonden.

Waarom de noodzaak voor een opstanding rees.

Aanvankelijk was er geen noodzaak voor een opstanding. Ze maakte geen deel uit van Gods oorspronkelijke voornemen voor de mensheid, omdat de mens niet was geschapen om te sterven.

In plaats daarvan gaf God te kennen dat het zijn voornemen was de aarde te vullen met levende mensen, niet met een degenererend, stervend mensengeslacht. Zijn werk was volmaakt en derhalve zonder gebreken, onvolmaaktheid of ziekte De 32:4.

Jehovah zegende het eerste mensenpaar en zei hun dat zij zich moesten vermenigvuldigen en de aarde moesten vullen Ge 1:28.

Deze zegen sloot ziekte en dood stellig uit.

God stelde de mens geen beperkte levensduur voor ogen, maar hij zei tot Adam dat ongehoorzaamheid de dood tot gevolg zou hebben.

Dit impliceert dat de mens, als hij gehoorzaam zou zijn, eeuwig zou kunnen leven. Ongehoorzaamheid zou Gods misnoegen, het verlies van zijn zegen en een vloek met zich brengen;….Ge 2:17; 3:17-19.

Aan gezien hij zich aan dat voornemen vasthoud,Jes 55,wordt de aarde een paradijs en komen de meeste mensen terug op aarde,

door middel van de opstanding Joh 5:28,29.

Johanan.

• Stefan

Johanan Schreef:

——————————————————-

> Nee,er is geen schriftplaats die uitdrukkelijk te

> kennen geeft dat de meeste mensen op aarde een

> opstanding

> zullen ontvangen.

> Maar een studie van de schrift maakt dat heel

> duidelijk.

>

> Een klein voorbeeld:In Jes 55:11: staat het

> volgende;… zo zal mijn woord dat uit mijn mond

> uitgaat, blijken te zijn.

> Het zal niet zonder resultaten tot mij terugkeren,

> maar het zal stellig datgene doen waarin ik

> behagen heb geschept, en het zal stellig succes

> hebben in dat waarvoor ik het heb gezonden.

>

> Waarom de noodzaak voor een opstanding rees.

> Aanvankelijk was er geen noodzaak voor een

> opstanding. Ze maakte geen deel uit van Gods

> oorspronkelijke voornemen voor de mensheid, omdat

> de mens niet was geschapen om te sterven.

> In plaats daarvan gaf God te kennen dat het zijn

> voornemen was de aarde te vullen met levende

> mensen, niet met een degenererend, stervend

> mensengeslacht. Zijn werk was volmaakt en derhalve

> zonder gebreken, onvolmaaktheid of ziekte De 32:4.

>

>

> Jehovah zegende het eerste mensenpaar en zei hun

> dat zij zich moesten vermenigvuldigen en de aarde

> moesten vullen Ge 1:28.

Dat gedeelte gaat over de mens waarin het man/vrouw zijn nog één was; een wezen waaruit Eva nog niet ontstaan was.

> Deze zegen sloot ziekte en dood stellig uit.

> God stelde de mens geen beperkte levensduur voor

> ogen, maar hij zei tot Adam dat ongehoorzaamheid

> de dood tot gevolg zou hebben.

> Dit impliceert dat de mens, als hij gehoorzaam zou

> zijn, eeuwig zou kunnen leven. Ongehoorzaamheid

> zou Gods misnoegen, het verlies van zijn zegen en

> een vloek met zich brengen;….Ge 2:17; 3:17-19.

>

> Aan gezien hij zich aan dat voornemen vasthoud,Jes

> 55,wordt de aarde een paradijs en komen de meeste

> mensen terug op aarde,

> door middel van de opstanding Joh 5:28,29.

>

> Johanan.

De boom des Levens is Christus in de mens, en dat is waarover 1 Kor 15 schrijft; de opstanding door Christus. Hoe kan deze boom gegeten worden door vlees en bloed?

Hoe kan het natuurlijke, het aardse, de boom des Levens eten, of zelfs het paradijs benaderen? Dat kan alleen door overgave aan datgene, wat uit het hemelse is. En dat, zo schrijft samuel nu ook, dat is het geloof wat uit God is. Het geloof is van de Zoon, en de Zoon is de wedergeborene. En de wedergeborene is gelijk de boom des Levens.

Daarom moet de Zoon verhoogd worden en het ik, het natuurlijke, minderen. Joh 3. Dat wat opgewekt wordt, geboren en uiteindelijk opstaat is niets anders dan de Zoon. Hij is de Weg van de opstanding. Dat is de verandering die de mens, de ziel, het hart en hoofd ondergaan om van een natuurlijk wezen, een geestelijk te worden, door Christus.

Er zijn geen twee verdeelde groepen mensen onder de Jehova getuigen Johanan, maar er is onder hen die het geloof ontvangen hebben slechts een streven van één Kudde, één Herder. Eén Lichaam.

Geen twee lichamen Christus.

• Johanan

Gelukkig zijn we vrij om daarin te geloven wat men uit de schrift heeft geleert.

Ik ben de voortreffelijke herder, en ik ken mijn schapen en mijn schapen kennen mij, 15 evenals de Vader mij kent en ik de Vader ken; en ik doe afstand van mijn ziel ten behoeve van de schapen.

16 En ik heb nog andere schapen, die niet van deze kooi zijn; ook die moet ik brengen, en zij zullen naar mijn stem luisteren, en zij zullen één kudde, één herder worden. 

Het aantal dienaren van dat nieuwe verbond Jer 31:31,zou beperkt zijn tot 144.000 Openbaring 7:1-8; 14:1-5.

De tijd moest dus komen dat de Voortreffelijke Herder zijn aandacht zou richten op anderen dan de dienaren van het nieuwe verbond.

Jehovah’s Voornaamste Dienaar voorzag dit en verwees hiernaar toen hij, in Johannes 10:16, zei dat hij nog andere schapen had, die niet tot de kleine kudde van 144.000 behoorden. Lukas 12:32.

Johanan.

• Stefan

Johanan Schreef:

——————————————————-

> Gelukkig zijn we vrij om daarin te geloven wat men

> uit de schrift heeft geleert.

> Ik ben de voortreffelijke herder, en ik ken mijn

> schapen en mijn schapen kennen mij, 15 evenals

> de Vader mij kent en ik de Vader ken; en ik doe

> afstand van mijn ziel ten behoeve van de schapen.

> 16 En ik heb nog andere schapen, die niet van

> deze kooi zijn; ook die moet ik brengen, en zij

> zullen naar mijn stem luisteren, en zij zullen

> één kudde, één herder worden. 

>

> Het aantal dienaren van dat nieuwe verbond Jer

> 31:31,zou beperkt zijn tot 144.000 Openbaring

> 7:1-8; 14:1-5.

> De tijd moest dus komen dat de Voortreffelijke

> Herder zijn aandacht zou richten op anderen dan de

> dienaren van het nieuwe verbond.

> Jehovah’s Voornaamste Dienaar voorzag dit en

> verwees hiernaar toen hij, in Johannes 10:16, zei

> dat hij nog andere schapen had, die niet tot de

> kleine kudde van 144.000 behoorden. Lukas 12:32.

>

> Johanan.

Ik heb de teksten gelezen, en in de verwijzing naar Ezechiel vanuit Joh.10:16 staat ook dat het over één volk gaat, en vooral geen twee;

De 144.000 is het getal van de Dienaar. Dan is één volk, één Herder worden, de uitdrukking van hen, die de wil van de vader doen. Wie kan dat van zichzelf zeggen, dan alleen door hen, waar de slogan van de Ik Ben in het hart geschreven is, door de verzegeling van de Geest.

Het scheiden van de schapen en de bokken is ook zo'n voorbeeld; zij die hen onderhouden die Hem begeren, zijn de in het ‘Broodhuis’ geborenen en daarmee leven uit Hem.

Dienaren van het Nieuwe Verbond schrijf je…ja, daar is alles wel mee gezegd inderdaad.

• Frederik D

Dus toch een soort alverzoening?

• samuel

Ja op het einde is er verzoening voor iedereen, diegenen die met God verzoend zijn en hun eeuwige bestaan in en door Jezus Christus, en degenen die zich met hun lot moeten verzoenen zonder God voor eeuwig. Dus voor iedereen is er verzoening!