Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Terugkeer naar het Paradijs.

  • Johanan

    Omdat Adam zondigde, verloor hij het recht om in dat paradijs te wonen en de gelegenheid om het recht op eeuwig leven te verwerven, welk recht gesymboliseerd werd door de vrucht van een door God beschikte boom in het midden van de tuin.

    De tuin van Eden is wellicht op de een of andere wijze omheind geweest, aangezien er alleen aan de O-zijde engelen als wachters geplaatst hoefden te worden om de mens de toegang te versperren;…..Ge 3:22-24.

    Wat is het Paradijs dat Jezus de boosdoener beloofde die naast hem stierf?

    Volgens het verslag van Lukas verdedigde een boosdoener, die naast Jezus Christus werd terechtgesteld, Jezus en vroeg hem vervolgens of hij aan hem wilde denken wanneer hij in zijn koninkrijk zou komen.

    Jezus antwoordde: Voorwaar, ik zeg u heden: Gij zult met mij in het Paradijs zijn;….Lu 23:39-43. Hoo even,niet gelijk beginnen te maar,maar.

    De interpunctie in de weergave van deze woorden hangt onvermijdelijk af van de wijze waarop de vertaler de woorden van Jezus opvat, want in de Griekse grondtekst werd geen interpunctie gebruikt.

    De huidige leestekens kwamen pas omstreeks de 9de eeuw G.T. in gebruik.

    Hoewel veel vertalingen vóór het woord….heden….een komma of een dubbelepunt plaatsen en daardoor de indruk wekken dat de boosdoener nog op diezelfde dag het Paradijs is binnengegaan, is daarvoor in de rest van de Schrift geen ondersteuning te vinden.

    Jezus zelf was dood en bevond zich in het graf totdat hij op de derde dag als de eersteling van de opstanding werd opgewekt;…Han 10:40; 1Kor 15:20; Kol 1:18.

    Als Heden echt Heden is,dus op dat zelfde moment dan zou de boosdoener eerder in de hemel zijn dan Jezus! Maar Jezus was toch de eerste met een hemelse opstanding.

    Maar veertig dagen later steeg Jezus zelf pas naar de hemel op;….Jo 20:17; Han 1:1-3, 9.

    Alles wijst er dus op dat Jezus met het woord heden niet de tijd wilde aangeven waarop de boosdoener in het Paradijs zou zijn, maar veeleer de aandacht wilde vestigen op de tijd waarop de belofte werd gedaan en de boosdoener een mate van geloof in Jezus had getoond.

    Op die dag was Jezus door de hoogste religieuze leiders van zijn volk verworpen en ter dood veroordeeld en daarna ter terechtstelling aan het Romeinse gezag uitgeleverd.

    Men had hem gehoond en bespot. De boosdoener naast hem had dus van een opmerkelijke hoedanigheid en een lofwaardige hartetoestand blijk gegeven door niet met de schare in te stemmen, maar veeleer voor Jezus op te komen en geloof in zijn komende koningschap tot uitdrukking te brengen.

    Vertalers zoals Rotherham en Lamsa (Engels) alsook Reinhardt en W. Michaelis (Duits), alsmede die van de Curetons-Syrische vertaling uit de 5de eeuw G.T., hebben erkend dat de nadruk terecht gelegd moet worden op de tijd waarop de belofte gedaan werd en niet op de tijd dat de belofte in vervulling zou gaan, en hebben deze tekst derhalve op soortgelijke wijze weergegeven als de hierboven aangehaalde Nieuwe-Wereldvertaling.

    Met betrekking tot de vraag over welk paradijs Jezus sprak, is het duidelijk dat hij daarmee niet op het hemelse koninkrijk van Christus doelde. Eerder die dag had Jezus zijn getrouwe discipelen dat hemelse koninkrijk in het vooruitzicht gesteld, omdat zij in zijn beproevingen steeds bij hem waren gebleven, iets wat de boosdoener niet had gedaan; hij moest louter vanwege zijn eigen misdaden naast Jezus aan een paal sterven Lu 22:28-30; 23:40, 41.

    De boosdoener was uiteraard niet wedergeboren uit water en geest, hetgeen volgens Jezus een voorwaarde was om het koninkrijk der hemelen binnen te gaan;….Jo 3:3-6.

    Hij behoorde ook niet tot de ’overwinnaars’ over wie de verheerlijkte Christus Jezus zei dat zij met hem op zijn hemelse troon zouden zitten en deel zouden hebben aan de eerste opstanding;….Opb 3:11, 12, 21; 12:10, 11; 14:1-4; 20:4-6.

    In sommige naslagwerken wordt de zienswijze naar voren gebracht dat Jezus doelde op een paradijselijke verblijfplaats in Hades of Sjeool, vermoedelijk een compartiment of gedeelte daarvan voor degenen die door God werden goedgekeurd.

    Men beweert dat de joodse rabbi’s in die tijd het bestaan van zo’n paradijs onderwezen, waarin zich de doden bevonden die op een opstanding wachtten.

    In Hastings’ Dictionary of the Bible wordt over de leringen van de rabbi’s gezegd: De Rabbijnse theologie zoals die ons heeft bereikt, vertoont een buitengewone mengeling van ideeën over deze kwesties, en voor vele ervan geldt dat het moeilijk is te bepalen aan welke periode ze moeten worden toegeschreven. . . . Neemt men de literatuur zoals ze is, dan zou het kunnen lijken dat het Paradijs zich volgens sommigen op de aarde zelf bevond, volgens anderen een deel van Sjeool vormde en volgens weer anderen een plaats was die zich noch op aarde noch onder de aarde, maar in de hemel bevond . . . Maar er bestaat enige twijfel aangaande op zijn minst zekere aspecten.

    Deze verschillende opvattingen worden inderdaad in het latere Judaïsme aangetroffen. Ze worden uiterst precies en heel gedetailleerd omschreven in het middeleeuwse Kabbalistische Judaïsme . . . Maar het is onzeker hoe ver deze opvattingen terug te voeren zijn.

    Op zijn minst de oudere Joodse theologie . . . schijnt weinig of geen ruimte te bieden voor een tussenparadijs.

    Ze spreekt over een Gehinnom voor de goddelozen en een Gan Eden, of tuin van Eden, voor de rechtvaardigen.

    Het is twijfelachtig of ze buiten deze opvattingen gaat en een Paradijs in Sjeool leert………1905, Deel III, blz. 669, 670.

    Zelfs al zouden de rabbi’s iets dergelijks onderwezen hebben, dan zou het heel onredelijk zijn te geloven dat Jezus zo’n opvatting zou propageren, wanneer men bedenkt dat hij de onbijbelse religieuze overleveringen van de joodse religieuze leiders veroordeelde Mt 15:3-9.

    Waarschijnlijk was het paradijs waarmee de joodse boosdoener tot wie Jezus sprak werkelijk bekend was, het aardse paradijs dat in het eerste boek van de Hebreeuwse Geschriften wordt beschreven: het Edense paradijs.

    Wanneer dat zo is, dan wees Jezus’ belofte redelijkerwijs op een herstel van zo’n aardse paradijselijke toestand.

    Zijn belofte aan de boosdoener verschaft derhalve de vaste hoop dat die onrechtvaardige een opstanding zal ontvangen en de gelegenheid zal krijgen om in dat herstelde paradijs te leven;….Vgl. Han 24:15; Opb 20:12, 13; 21:1-5; Mt 6:10.

    Johanan.

  • David

    Johanan Schreef:

    >

    > De boosdoener was uiteraard niet wedergeboren uit

    > water en geest, hetgeen volgens Jezus een

    > voorwaarde was om het koninkrijk der hemelen

    > binnen te gaan;….Jo 3:3-6.

    > Hij behoorde ook niet tot de ’overwinnaars’

    > over wie de verheerlijkte Christus Jezus zei dat

    > zij met hem op zijn hemelse troon zouden zitten en

    > deel zouden hebben aan de eerste

    > opstanding;….Opb 3:11, 12, 21; 12:10, 11;

    > 14:1-4; 20:4-6.

    >

    Een paradijs is een plaats waar men zich in een gelukzalige toestand bevindt.

    Ik zie dus geen verschil .

    Jezus heeft nooit een onderscheid gemaakt tussen het koninrkijk van God en het paradijs.

    En nergens wordt verder dit onderscheid gemaakt.

    Paulus wordt in 2 Kor 12:4 zelfs weggevoerd naar het paradijs.en dan spreekt hij in vers 2 over de derde hemel.

    De derde hemel is dan het paradijs en niet de aarde waar hij al op was.

    David ;)

  • Johanan

    Geloof je in sprookjes? Nee toch!

    Wil best een verklaring neer zetten wat Paulus echt meemaakte,maar weet jeDavid

    dan redeneert men er niet verder over maar krijg je van die Jg opmerkingen.

    In ieder geval zit je er ver naast met jouw uitleg.

    Begin maar een met vers 1,kom je er niet uit wil ik je best helpen,maar wordt een beetje strond ziek over je weet wel.

    Johanan.

  • CU

    Johanan Schreef:

    ——————————————————-

    > Geloof je in sprookjes? Nee toch!

    > Wil best een verklaring neer zetten wat Paulus

    > echt meemaakte,maar weet jeDavid

    > dan redeneert men er niet verder over maar krijg

    > je van die Jg opmerkingen.

    > In ieder geval zit je er ver naast met jouw

    > uitleg.

    > Begin maar een met vers 1,kom je er niet uit wil

    > ik je best helpen,maar wordt een beetje strond

    > ziek over je weet wel.

    >

    > Johanan.

    Wat een grappige doorzichtige reactie. Grappig wat betreft de spelling, doorzichtig vanwege de onmacht van het hebben van een pasklaar antwoord.

    En natuurlijk is een pasklaar antwoord niet tot je beschikking. Je hebt immers je geloof verkocht aan een organisatie. Dat blijkt uit de stukken die je plaatst, foutloos en anders van opstelling. Iets waartoe jij niet bij machte bent.

  • David

    Ja graag een verklaring want met frustraties kan ik niet veel.

    Overigens is het nergens voor nodig om je te ergeren want ik respecteer je en ook de WTG leer.

    En als ik je ome Johanan noem is dat niet denigrrend bedoeld maar juist positief.

    Ik heb al eerder aangegeven me daar op veel punten goed in te kunnen vinden.

    Ik reageer dus nu alleen inhoudelijk waar ik het niet mee eens ben.

    Maar als je vindt dat je gelijk hebt probeer me dan vooral inhoudelijk te overtuigen

    David ;)

  • Johanan

    Het gaat ook niet om jouw,je bent een van de weinigen die me niet

    konstand dood gooit met JG of Brooklyn.

    Ja ik ben er van overtuigt dat daar de juiste bijbelse kennis van dan komt.

    Wat kan mij het nu schelen waar iemand zijn kennis omtrend de bijbel van daan heeft,

    een of andere theologische school waar ze Godonterende leerstellingen onderwijzen.

    Oké zullie daar mee content.

    Johanan.

  • Johanan

    Je moet wel de tijd nemen het goed te bestuderen,is nogal lang.

    Om het goed te kunne begrijpen heeft de schepper nog een basis voor die hoop op het Paradijs "gegeven iets waarvan christenen overal op aarde nu al deel uitmaken. Wat is dat dan wel? God heeft een geestelijk paradijs in het leven geroepen en zijn volk daarin gebracht. De term ’geestelijk paradijs’ lijkt misschien abstract, moeilijk te vatten, maar zo’n paradijs was voorzegd, en het bestaat echt.

    Wat Paulus onderging was een paradijsvisioen

    Merk eens op wat de apostel Paulus in verband daarmee schreef: Ik ken een mens in eendracht met Christus, die . . . als zodanig werd weggerukt naar de derde hemel.

    Ja, ik ken zulk een mens …..hetzij in het lichaam of gescheiden van het lichaam, ik weet het niet, God weet het….dat hij werd weggerukt tot in het paradijs en onuitsprekelijke woorden hoorde, die het een mens niet geoorloofd is te spreken;…2 Korinthiërs 12:2-4.

    Tot zover wat jij aanhaalde,maar die passage komt vlak na verzen waarin Paulus zijn apostelschap verdedigde.

    Bovendien noemt de bijbel niemand anders die iets dergelijks heeft meegemaakt, en het is Paulus die ons erover vertelt.

    Het is dus waarschijnlijk dat Paulus dit/een visioen had.

    Welk paradijs ging hij bij die bovennatuurlijke belevenis binnen?….2 Korinthiërs 11:5, 23-31.

    De context suggereert niet dat de derde hemel betrekking heeft op de atmosfeer rond onze aardbol, of op de interplanetaire ruimte, of op mogelijke parallelle universums, waarover astrofysici hebben gespeculeerd.

    De bijbel gebruikt het getal drie vaak voor nadruk, intensiteit of extra kracht Prediker 4:12; Jesaja 6:3; Mattheüs 26:34, 75; Openbaring 4:8.

    Wat Paulus in een visioen ? zag, was dus iets zeer verhevens.Het was iets geestelijks.

    Eerdere bijbelprofetieën bieden ons inzicht,en denk daar goed over na!

    Nadat Gods volk uit de oudheid hem ontrouw was gebleken, besloot God de Babyloniërs tegen Juda en Jeruzalem te laten optrekken.

    Effe een stukje geschiedenis!

    Volgens de bijbelse chronologie liep dat in 607 voor onze jaartelling uit op verwoesting. In een profetie was voorzegd dat het land zeventig jaar woest en verlaten zou liggen; daarna zou God berouwvolle joden toestaan terug te keren en de ware aanbidding te herstellen.

    Dat gebeurde vanaf het jaar 537 voor onze jaartelling (Deuteronomium 28:15, 62-68; 2 Koningen

    21:10-15; 24:12-16; 25:1-4; Jeremia 29:10-14,

    sorry voor al die schrift-plaatsen maar die zijn ter ondersteuning.

    Maar wat valt er over het land zelf te zeggen? In die zeventig jaar raakte het met wild gewas overwoekerd, gebieden verdorden en de jakhals hield er verblijf;….Jeremia 4:26; 10:22. Niettemin bestond deze belofte:….Jehovah zal Sion stellig troosten. Hij zal wis en zeker al haar verwoeste plaatsen troosten, en hij zal haar wildernis als Eden maken en haar woestijnvlakte als de tuin of het paradijs, Septuaginta van Jehovah Jesaja 51:3; vtn.

    Dat gebeurde nadat de zeventig jaar verstreken waren. Met Gods zegen kwam er verbetering in de toestand. Laten we eens proberen ons er een voorstelling van te maken.

    De wildernis en de waterloze streek zullen zich uitbundig verheugen, en de woestijnvlakte zal blij zijn en bloeien als de saffraan.

    Ze zal zonder mankeren bloeien, en ze zal werkelijk blij zijn met blijdschap en met vreugdegeroep.

    . . . De kreupele zal klimmen net als een hert, en de tong van de stomme zal een vreugdegeroep aanheffen.

    Want in de wildernis zullen bruisende wateren zijn opgeweld, en stromen in de woestijnvlakte. En de door de hitte verschroeide bodem zal als een rietpoel zijn geworden, en de dorstige bodem als waterbronnen. In de verblijfplaats van jakhalzen, een rustplaats voor ze, zal groen gras zijn met riet en papyrusplanten;….Jesaja 35:1-7.

    Dit is een v/d herstel profetien,er kwam een verandering in de houding van zijn volk.

    Wat een woest en verlaten land was, werd een paradijs.

    Toch bleek uit deze en andere betrouwbare profetieën dat er ook een verandering zou komen in mensen, te vergelijken met het vruchtbaar worden van een woest liggend gebied. Waarom kunnen we dat zeggen? Omdat Jesaja de aandacht richtte op de door Jehovah losgekochten”, die met vreugdegeroep naar hun land zouden terugkeren en tot uitbundige vreugde en verheuging zouden geraken Jesaja 35:10.

    Dat was niet van toepassing op de letterlijke grond maar op mensen.

    Bovendien voorzei Jesaja elders over de mensen die naar Sion zouden terugkeren: Zij moeten genoemd worden grote bomen der rechtvaardigheid, de planting van Jehovah . . . Want zoals de áárde haar uitspruitsel voortbrengt . . . zo zal de Soevereine Heer Jehovah rechtvaardigheid en lof doen uitspruiten ten aanschouwen van alle natiën.

    Jesaja zei ook over Gods volk: Jehovah zal u voortdurend moeten leiden . . . en hij zal zelfs aan uw beenderen kracht geven; en gij moet worden als een welbesproeide tuin;…Jesaja 58:11; 61:3, 11; Jeremia 31:10-12.

    Dus net zoals de milieuomstandigheden van het letterlijke land zouden verbeteren, zouden er zich veranderingen in het herstelde joodse volk voltrekken.

    Nu dit historische prototype helpt ons te begrijpen wat Paulus in zijn visioen zag.

    Het zou gaan om de christelijke gemeente, die hij Gods akker, die wordt bebouwd, noemde en die vruchtbaar moest zijn 1 Korinthiërs 3:9. Wanneer zou dat visioen in vervulling gaan?

    Paulus noemde dat wat hij zag een ’openbaring’, iets toekomstigs. Hij wist dat er na zijn dood een omvangrijke afval zou komen 2 Korinthiërs 12:1; Handelingen 20:29, 30; 2 Thessalonicenzen 2:3, 7.

    Toen de afvalligen de overhand kregen en ze de ware christenen schenen te overschaduwen, hadden die zeker niets weg van een bloeiende tuin. Toch zou de tijd komen dat de ware aanbidding weer verheven zou worden. Gods volk zou hersteld worden, zodat ’de rechtvaardigen zo helder konden schijnen als de zon in het koninkrijk van hun Vader’ Mattheüs 13:24-30, 36-43.

    Dat gebeurde in feite enkele jaren nadat Gods koninkrijk in de hemel was opgericht. En met het verstrijken van de decennia blijkt heel duidelijk dat Gods volk zich verheugt in een geestelijk paradijs, dat Paulus in dat visioen voorzag.

    Als het je niet duidelijk genoeg is…. is dat heel vervelend,maar hoop toch dat je er iets positiefs uit kunt halen.

    Johanan.

  • David

    Bedankt voor de moeite om het me uit te leggen

    En ik begrijp dat je het paradijs en de derde hemel waar Paulus naar toe gevoerd werd als visioen wilt zien.

    En dat je het paradijs waar Jezus over sprak als letterlijk paradijs wilt zien.

    Ik zie ze beiden hetzelfde zijn namelijk een plaats van gelukzaligheid

    Paulus zegt iest heel bijzonders namelijk dat de man “ in zijn lichaam of buiten zijn lichaam” werd weggevoerd

    Dan denk ik niet dat het om een visioen gaat maar dat Paulus het hier heeft over een uitreding van het lichaam en dus wel geestelijk of zelfs lichamelijk in het werkelijke paradijs is geweest. En dus niet geloof in een visioen zoals Johannes die in Openbaring meemaakte maar iets heel bijzonders.

    In Openbaring 2:7 7 staat : "Wie oren heeft, moet horen wat de Geest tegen de gemeenten zegt. Wie overwint zal ik laten eten van de levensboom die in Gods paradijs staat.”

    In Openbaring 22 blijkt die boom daar te staan waar de troon van God en van het lam zal staan.

    Het paradijs is dus de plaats waar God en het Lam zich bevinden en dan is dat de plaats waar de moordenaar aan het kruis samen met Jezus dus zal zijn.

    “Heden zeg ik u; gij zult met mij in het paradijs zijn”

    David ;)

  • Johanan

    De tijd zal het leren.

    Johanan.