Omdat Adam zondigde, verloor hij het recht om in dat paradijs te wonen en de gelegenheid om het recht op eeuwig leven te verwerven, welk recht gesymboliseerd werd door de vrucht van een door God beschikte boom in het midden van de tuin.
De tuin van Eden is wellicht op de een of andere wijze omheind geweest, aangezien er alleen aan de O-zijde engelen als wachters geplaatst hoefden te worden om de mens de toegang te versperren;…..Ge 3:22-24.
Wat is het Paradijs dat Jezus de boosdoener beloofde die naast hem stierf?
Volgens het verslag van Lukas verdedigde een boosdoener, die naast Jezus Christus werd terechtgesteld, Jezus en vroeg hem vervolgens of hij aan hem wilde denken wanneer hij in zijn koninkrijk zou komen.
Jezus antwoordde: Voorwaar, ik zeg u heden: Gij zult met mij in het Paradijs zijn;….Lu 23:39-43. Hoo even,niet gelijk beginnen te maar,maar.
De interpunctie in de weergave van deze woorden hangt onvermijdelijk af van de wijze waarop de vertaler de woorden van Jezus opvat, want in de Griekse grondtekst werd geen interpunctie gebruikt.
De huidige leestekens kwamen pas omstreeks de 9de eeuw G.T. in gebruik.
Hoewel veel vertalingen vóór het woord….heden….een komma of een dubbelepunt plaatsen en daardoor de indruk wekken dat de boosdoener nog op diezelfde dag het Paradijs is binnengegaan, is daarvoor in de rest van de Schrift geen ondersteuning te vinden.
Jezus zelf was dood en bevond zich in het graf totdat hij op de derde dag als de eersteling van de opstanding werd opgewekt;…Han 10:40; 1Kor 15:20; Kol 1:18.
Als Heden echt Heden is,dus op dat zelfde moment dan zou de boosdoener eerder in de hemel zijn dan Jezus! Maar Jezus was toch de eerste met een hemelse opstanding.
Maar veertig dagen later steeg Jezus zelf pas naar de hemel op;….Jo 20:17; Han 1:1-3, 9.
Alles wijst er dus op dat Jezus met het woord heden niet de tijd wilde aangeven waarop de boosdoener in het Paradijs zou zijn, maar veeleer de aandacht wilde vestigen op de tijd waarop de belofte werd gedaan en de boosdoener een mate van geloof in Jezus had getoond.
Op die dag was Jezus door de hoogste religieuze leiders van zijn volk verworpen en ter dood veroordeeld en daarna ter terechtstelling aan het Romeinse gezag uitgeleverd.
Men had hem gehoond en bespot. De boosdoener naast hem had dus van een opmerkelijke hoedanigheid en een lofwaardige hartetoestand blijk gegeven door niet met de schare in te stemmen, maar veeleer voor Jezus op te komen en geloof in zijn komende koningschap tot uitdrukking te brengen.
Vertalers zoals Rotherham en Lamsa (Engels) alsook Reinhardt en W. Michaelis (Duits), alsmede die van de Curetons-Syrische vertaling uit de 5de eeuw G.T., hebben erkend dat de nadruk terecht gelegd moet worden op de tijd waarop de belofte gedaan werd en niet op de tijd dat de belofte in vervulling zou gaan, en hebben deze tekst derhalve op soortgelijke wijze weergegeven als de hierboven aangehaalde Nieuwe-Wereldvertaling.
Met betrekking tot de vraag over welk paradijs Jezus sprak, is het duidelijk dat hij daarmee niet op het hemelse koninkrijk van Christus doelde. Eerder die dag had Jezus zijn getrouwe discipelen dat hemelse koninkrijk in het vooruitzicht gesteld, omdat zij in zijn beproevingen steeds bij hem waren gebleven, iets wat de boosdoener niet had gedaan; hij moest louter vanwege zijn eigen misdaden naast Jezus aan een paal sterven Lu 22:28-30; 23:40, 41.
De boosdoener was uiteraard niet wedergeboren uit water en geest, hetgeen volgens Jezus een voorwaarde was om het koninkrijk der hemelen binnen te gaan;….Jo 3:3-6.
Hij behoorde ook niet tot de ’overwinnaars’ over wie de verheerlijkte Christus Jezus zei dat zij met hem op zijn hemelse troon zouden zitten en deel zouden hebben aan de eerste opstanding;….Opb 3:11, 12, 21; 12:10, 11; 14:1-4; 20:4-6.
In sommige naslagwerken wordt de zienswijze naar voren gebracht dat Jezus doelde op een paradijselijke verblijfplaats in Hades of Sjeool, vermoedelijk een compartiment of gedeelte daarvan voor degenen die door God werden goedgekeurd.
Men beweert dat de joodse rabbi’s in die tijd het bestaan van zo’n paradijs onderwezen, waarin zich de doden bevonden die op een opstanding wachtten.
In Hastings’ Dictionary of the Bible wordt over de leringen van de rabbi’s gezegd: De Rabbijnse theologie zoals die ons heeft bereikt, vertoont een buitengewone mengeling van ideeën over deze kwesties, en voor vele ervan geldt dat het moeilijk is te bepalen aan welke periode ze moeten worden toegeschreven. . . . Neemt men de literatuur zoals ze is, dan zou het kunnen lijken dat het Paradijs zich volgens sommigen op de aarde zelf bevond, volgens anderen een deel van Sjeool vormde en volgens weer anderen een plaats was die zich noch op aarde noch onder de aarde, maar in de hemel bevond . . . Maar er bestaat enige twijfel aangaande op zijn minst zekere aspecten.
Deze verschillende opvattingen worden inderdaad in het latere Judaïsme aangetroffen. Ze worden uiterst precies en heel gedetailleerd omschreven in het middeleeuwse Kabbalistische Judaïsme . . . Maar het is onzeker hoe ver deze opvattingen terug te voeren zijn.
Op zijn minst de oudere Joodse theologie . . . schijnt weinig of geen ruimte te bieden voor een tussenparadijs.
Ze spreekt over een Gehinnom voor de goddelozen en een Gan Eden, of tuin van Eden, voor de rechtvaardigen.
Het is twijfelachtig of ze buiten deze opvattingen gaat en een Paradijs in Sjeool leert………1905, Deel III, blz. 669, 670.
Zelfs al zouden de rabbi’s iets dergelijks onderwezen hebben, dan zou het heel onredelijk zijn te geloven dat Jezus zo’n opvatting zou propageren, wanneer men bedenkt dat hij de onbijbelse religieuze overleveringen van de joodse religieuze leiders veroordeelde Mt 15:3-9.
Waarschijnlijk was het paradijs waarmee de joodse boosdoener tot wie Jezus sprak werkelijk bekend was, het aardse paradijs dat in het eerste boek van de Hebreeuwse Geschriften wordt beschreven: het Edense paradijs.
Wanneer dat zo is, dan wees Jezus’ belofte redelijkerwijs op een herstel van zo’n aardse paradijselijke toestand.
Zijn belofte aan de boosdoener verschaft derhalve de vaste hoop dat die onrechtvaardige een opstanding zal ontvangen en de gelegenheid zal krijgen om in dat herstelde paradijs te leven;….Vgl. Han 24:15; Opb 20:12, 13; 21:1-5; Mt 6:10.
Johanan.