Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

De eerste stap, de eerste gevoelens.

• LiaDonkers

Er gebeurt van alles waar wij wetten in zien. Die wetten schrijven wij zelf.

Bijvoorbeeld: Newtons bewegingswetten lijken op het eerste gezicht aardig te kloppen, maar dat doen ze bij nauwkeurige beschouwing dus niet.

• theo

Mijn geloof is niet knellend en kwellend maar bevrijdend. ( Zoals je inmiddels vast wel weet)

• LeSage2

Oh nee, zeker niet.

Als ik terugkijk dan kan ik me niet voorstellen dat ik ooit over God zal denken als een soort supermens.

Anderzijds, waar ik niet helemaal uit kom, is dat ik ook weer niet de arrogantie wel hebben om als vaststaand aan te nemen dat er dus ook niets anders is dan dat wat je met je 1+1=2verstand waar kan nemen.

Zelf heb ik bijvoorbeeld ooit telepathische ervaringen gehad. Ook heb ik iemand ooit verwenst, wat uitkwam. Er gebeurt dus meer tussen hemel en aarde dan wat ik begrijp, en daarvan ben en blijf ik me bewust. En tegelijkertijd zorgt dat bewustzijn ervoor dat ik een ander niet opleg om ‘dit-of-dat’ te moeten geloven.

• LiaDonkers

Ik weet intussen vrij zeker dat het allemaal nogal onzeker is.

• LiaDonkers

> Anderzijds, waar ik niet helemaal uit kom, is dat

> ik ook weer niet de arrogantie wel hebben om als

> vaststaand aan te nemen dat er dus ook niets

> anders is dan dat wat je met je 1+1=2verstand waar

> kan nemen.

De werkelijkheid blijkt behoorlijk gecompliceerd en we weten nog zo weinig.

> Zelf heb ik bijvoorbeeld ooit telepathische

> ervaringen gehad. Ook heb ik iemand ooit verwenst,

> wat uitkwam.

Telepatische ervaringen?

Verwensing die uitkomt? Dat zal zonder metafysica wel eens vaker gebeuren.

> En tegelijkertijd zorgt dat

> bewustzijn ervoor dat ik een ander opleg om

> ‘dit-of-dat’ te moeten geloven.

???

• Malakh

Ik vind het eigenlijk wel nog een mooi gedicht… Wat ik echter erger vind is dat ze duidelijk in de knoop ligt door het verliezen van het geloof

• LeSage2

Dat lijkt inderdaad het geval. Toch lijkt me dat een vreemde gedachte, omdat het toch plezierig moet zijn om na te denken, als er op het ontwikkelen van eigen gedachten geen sankties staan, wat eeuwenlang natuurlijk wel het geval is geweest.

Niets is toch zo prettig om in dat eigen intieme stukje mens-zijn, je eigen gevoels- en gedachtenwereld, te toetsen en te onderzoeken? Zoiets is toch de ultieme vorm van vrijheid? Wat heeft een valse zekerheid dan voor aantrekkelijks, Theo?

• Marjorie

:D

• LiaDonkers

Jij bevrijdt jezelf al van heel veel van het geloof.

Zou het kunnen zijn dat dat jou een gevoel van bevrijding geeft?

• LeSage2

Sorry, die laatste zin is er inderdaad precies verkeerd uitgekomen:

En tegelijkertijd zorgt dat bewustzijn ervoor dat ik een ander niet opleg om ‘dit-of-dat’ te moeten geloven.

Zó had íe moeten zijn, sorry voor de slordigheid, ik heb het elders ook verbeterd.