Ik heb (nog) geen sluitend bewijs gevonden dat JG betrokken zijn geweest bij de vrijmetselaars… Even zeggen dat ik niets tegen de vrijmetselaars heb… Ze zijn een genootschap met enkele vreemde praktijken, en veel van die praktijken worden hemelsbreed uitgesmeerd door mensen die er nooit lid van zijn geweest. Ik denk dat fantasie hier een grote rol speelt.
Net zo met de JG. Zowel de vrijmetselaars als Russell hebben elke betrokkenheid met elkaar ontkend. Meer nog Russell heeft uiteindelijk gezegd dat sommigen hem de “geheime” handdruk wilden geven, en dat hij dat vreemd vond.
Meestal komt het terug op wat Russell geloofde rond de piramides van Gizeh (en het monument die ter ere van hem was opgericht, wat trouwens pas later is toegevoegd, Russell ligt in een gewoon graf zoals al de anderen op de begraafplaats), en dan enkele beelden die overeenkomen met enkele beelden die ook de vrijmetselaars leken/lijken te gebruiken, maar ook daar wordt nogal door voorstanders van de gedachte in gesjoemeld (zoals het beeld dat men altijd aangeeft met het teken die ook op de oude wachttorens stond, die jonger is dan het teken op de wachttoren)…