Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Gelovigen hebben helaas geen vrije wil

• theo

Chris Schreef:

——————————————————-

> theo Schreef:

> ————————————————–

> —–

> > Het is maar de vraag of Jezus het heeft gehad

> over

> > het eeuwige leven in de zin van: nooitophoudend

> > leven na het aarde bestaan in de hemel of de

> hel.

> >

> > Hoeveel bijbelteksten kun je er over vinden??

>

> Johannes 11

> 25 Maar Jezus zei: ‘Ik ben de opstanding en het

> leven. Wie in mij gelooft zal leven, ook wanneer

> hij sterft, 26 en ieder die leeft en in mij

> gelooft zal nooit sterven. Geloof je dat?’ 27

> ‘Ja Heer,’ zei ze, ‘ik geloof dat u de

> messias bent, de Zoon van God die naar de wereld

> zou komen.

Mooi voorbeeld…. Is het antwoord van de vrouw niet wat vreemd? We zouden toch (ook) verwachten dat de vrouw zou zeggen : JA Heer, ik geloof dat ik altijd door zal leven in de hemel na mijn dood.

• Anna Lieze

Nooit sterven is volgens mij eeuwig leven

• Michiel...

Beste Theo,

Ik heb er kennis van genomen.

Met een groet,

Michiel…

• Boris

De wetenschap moet niet zo’n grote mond opzetten, vindt René van Woudenberg, hoogleraar filosofie aan de VU. Ze bemoeit zich volgens hem met allerlei zaken waar ze geen verstand van heeft. Woudenberg heeft vanuit de VS tweeënhalf miljoen euro ontvangen om die misstand aan de kaak te stellen. Als afschrikwekkend voorbeeld van die wetenschappelijke arrogantie noemt hij de werken van Dick Swaab en Victor Lamme, neurowetenschappers die durven te beweren dat we geen vrije wil hebben maar dat al ons denken en doen gedetermineerd wordt door de stofjes en elektrische stroompjes in ons brein. Tegen de tijd dat wij denken dat we ‘vrij’ kiezen, heeft ons brein (chemisch) al besloten wat er gaat gebeuren.

• perihelium

Het bijbelprikbord is voor diegenen die positief staan tegenover de bijbel en vanuit hun geloof over de bijbel willen discussiëren. Voor sceptische berichten is het scepticisme prikbord .

• theo

Een item voor een volgende keer?

Ik ben er zo dadelijk van tussen.

Evenwel kan een discussie over dit “”vraagstuk“” natuurlijk ook best zonder mijn persoontje plaatsvinden.

Voorzetje: Ten tijde ven het OT was er geen of nauwelijks sprake of de gedachte van een leven na de dood.

• theo

Het bijbelprikbord is verboden voor muggenzifters die alleen maar jaknikkers willen.

• Boris

(tu):)-D

• Gonnie

Is jou dat aan te rekenen dat jij je riedel weer neer zet, of kan jij er niets aan doen want jij hebt geen vrije wil maar God heeft dat beschikt. Dat jij je bekeerd hebt was dat vrije wil of heeft God dat al voor je geboren werd al beslist dat, dat zou gebeuren.?

• LiaDonkers

> Je begint het door te krijgen Lia hoe het werkt.

>

> Nog even en we hebben door dat elke discussie hier

> zinloos is omdat elke discussie vanuit een niet

> vrije wil plaatsvindt.

Wat we morgen gaan schrijven op het bord is ook al van voor de oerknal bekend.

Het heeft dus geen zin om morgen op het prikbord te gaan schrijven, want wat we zouden schrijven is al voorbeschikt. Dat zou er dan vanzelf moeten verschijnen.

Wat ik nou niet snap: we hebben geen eigen wil, dus wat we goed en kwaad doen, dat is al heel lang bekend, dus het is ook al bekend of we naar de hel dan wel de hemel zullen gaan. Waarom gaan we daar dan niet meteen naar toe? Wel zo makkelijk.