Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

kinderdoop

• LiaDonkers

Waren het bij jou geen ijsklontjes bij de vorst in zo'n koude kerk?

Zo ja, dan is jouw doop misschien wel ongeldig, omdat het met water moet. Ik weet niet hoor, maar het zou kunnen.

Jij hebt tenminste laten merken dat je het er niet mee eens was.

Of ik ook zo geschreeuwd heb weet ik niet.

Wat de symboliek betreft:

De doop staat dus symbool voor de onbedaarlijke bemoeizucht van kerk en ouders bij het bepalen van wat hun kinderen later geloven?

Lijkt mij wel een goede uitleg.

• erik7

Hij zei zelf dat Hij alle gerechtigheid wilde vervullen/doen.

Dus het goede voorbeeld geven aan ons.

En Johannes wist wie Hij was en dat Hij het niet nodig had om Zich te bekeren.

Matth. 3: 13 Toen kwam Jezus van Galilea naar de Jordaan, tot Johannes, om van hem gedoopt te worden.

14 Doch Johannes weigerde Hem zeer, zeggende: Mij is nodig van U gedoopt te worden, en komt Gij tot mij?

15 Maar Jezus, antwoordende, zeide tot hem: Laat nu af; want aldus betaamt ons alle gerechtigheid te vervullen. Toen liet hij van Hem af.

16 En Jezus, gedoopt zijnde, is terstond opgeklommen uit het water; en ziet, de hemelen werden Hem geopend, en hij zag den Geest Gods nederdalen, gelijk een duive, en op Hem komen.

17 En ziet, een stem uit de hemelen, zeggende: Deze is Mijn Zoon, Mijn Geliefde, in Denwelken Ik Mijn welbehagen heb!

De volwassen doop is dus een onderdeel van de gerechtigheid!

• erik7

Ja, ruim 20 jaar geleden.

• erik7

Goede uitleg van Samuel hierboven.

De Bijbel is duidelijk genoeg over de doop.

Hand. 8: 12 Maar toen zij Filippus geloofden, die het Evangelie van het Koninkrijk Gods, en van den Naam van Jezus Christus verkondigde, werden zij gedoopt, beiden, mannen en vrouwen.

Zoals ik eerder heb verteld, ga ik deze maand trouwen.

Ik vergelijk dat wel eens met de doop.

Je maakt een keuze in je leven die voor de rest ervan (is in ieder geval de intentie!) grote consequentie heeft.

Daar past een gelegenheid bij met een ritueel.

Ook om voor je omgeving (familie, vrienden) duidelijk te maken dat er iets verandert.

God heeft de band tussen man en vrouw ingesteld en ook de doop.

• samuel

De onderdompelings-doop neem ik aan?

Dan heb je toch de oproep en opdracht van Jezus gevolgd, door geloof.

De rest van je levenswandel is in Hem, dan moet je ook je vertrouwen op Hem stellen, voor je redding.

• Gonnie

Waarom is überhaupt dopen zo belangrijk, is geloven in God niet goed genoeg, want voor dat Jezus geboren werd,werd er niet gedoopt toch.?

En al die zielen voor Jezus geboorte, die zijn dan volgens de betekenis van de doop hartstikke dood.

Zo ook alle gelovigen die niet uit naam van Jezus gedoopt worden.

Denk aan Moslims, Joden en Hindoes.

• CU

samuel Schreef:

——————————————————-

> De onderdompelings-doop neem ik aan?

>

> Dan heb je toch de oproep en opdracht van Jezus

> gevolgd, door geloof.

>

> De rest van je levenswandel is in Hem, dan moet je

> ook je vertrouwen op Hem stellen, voor je redding.

Zie jij een verschil tussen onderdompelingsdoop van een volwassene en het opdragen van een baby?

In beide gevallen wordt de naam van God aan hen verbonden. Bij een volwassene leg je de verantwoording bij die persoon. Bij een baby leg je de verantwoording bij de ouders, maar ook bij de gemeenteleden.

Het opdragen, zoals gewoonlijk bij een charismatische gemeente, is een soort droogdoop.

• samuel

Gonnie Schreef:

——————————————————-

> Waarom is überhaupt dopen zo belangrijk, is

> geloven in God niet goed genoeg, want voor dat

> Jezus geboren werd,werd er niet gedoopt toch.?

> En al die zielen voor Jezus geboorte, die zijn dan

> volgens de betekenis van de doop hartstikke

> dood.

> Zo ook alle gelovigen die niet uit naam van Jezus

> gedoopt worden.

> Denk aan Moslims, Joden en Hindoes.

Moslims, Joden en Hindoes worden niet gedoopt!

Nog een keer voor jou Gonnie omdat je waarschijnlijk niet alles leest.

18 Want ook Christus is eenmaal om de zonden gestorven als rechtvaardige voor onrechtvaardigen, opdat Hij u tot God zou brengen: Hij, die gedood is naar het vlees, maar levend gemaakt naar de geest, 19 in welke Hij ook heengegaan is en gepredikt heeft aan de geesten in de gevangenis, 20 die eertijds ongehoorzaam geweest waren, toen de lankmoedigheid Gods bleef afwachten, in de dagen van Noach, terwijl de ark in gereedheid werd gebracht, waarin weinigen, dat is acht zielen, door het water heen gered werden. 21 Als tegenbeeld daarvan redt u thans de doop, die niet is een afleggen van lichamelijke onreinheid, maar een bede van een goed geweten tot God, door de opstanding van Jezus Christus, 22 die aan de rechterhand Gods is, naar de hemel gegaan, terwijl engelen en machten en krachten Hem onderworpen zijn.

• CU

Joden worden wel gedoopt. Dat heet het ondergaan van de mikva.

Dat is bij het het inwijden en reinigen van een priester.

Maar ook het reinigingsritueel van een vrouw bij wie de maandelijkse periode is gestopt.

Dopen doen de joden ook een heiden die Jood wil worden. Zo iemand heet een proseliet of jodengenoot.

• erik7

Klopt.