Ik zal het zelf niet gauw gebruiken.
Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.
Meer informatie op bijbel.startpagina.nlperihelium Schreef:
Als een gelovige doodgaat dan neem je als gelovige geen afscheid omdat je weet dat die persoon bij
God is en je elkaar weer zult zien
Ik ben gelovig.
En toch neem ik bij een overlijden afscheid.
En een uitvaartdienst voelt bij mij ook aan als een afscheidsdienst.
Ondanks mijn geloof in een later weerzien.
Maar er is door de dood een scheiding gekomen, een fysieke scheiding.
En die zal duren voor de rest van mijn leven.
En die scheiding zorgt er ook voor dat ik het beleef als een afscheid.
Perihelium, ik vind dus dat je door bovenstaande uitspraak toch wel dingen invult voor je medegelovigen, die je niet mag en niet kunt invullen.
Channah, vooreerst gecondoleerd.
Ik ben blij dat je het in zijn geheel ervaren hebt als een mooie bijeenkomst.
Channah vroeg:
Waarom moeten predikanten en andere uitleggers - en dat zie ik op dit prikbord ook - zover gaan met hun interpretaties dat het volkomen ongeloofwaardig wordt?
Dat weet ik ook niet.
Wat me wel opvalt, dat is, dat dit vaker gebeurt op een uitvaartdienst of begrafenis.
Precies alsof de priester, predikant door de gebeurtenis teruggeworpen wordt naar de eenvoudige kinderlijke houding tov een bepaalde bijbeltekst die hij gebruikt.
En wat is daar de reden dan voor?
Geen idee.
Ik denk wel dat het niet eenvoudig moet zijn om te preken op een uitvaartdienst.
Ze spreken een publiek toe waarvan een aantal leden toch echt wel in een roetsjbaan van emoties zitten: verdriet, pijn, woede, onmacht, heimwee, spijt,liefde…
Misschien dat ze in een poging om voorzichtig hun woorden te kiezen , terugvallen op interpretaties waar hun eigen fantasie een hoop invult???
Zomaar wat gedachten hierrond
Lut Schreef:
——————————————————-
> perihelium Schreef:
>
> Als een gelovige doodgaat dan neem je als
> gelovige geen afscheid omdat je weet dat die
> persoon bij
> God is en je elkaar weer zult zien
>
>
> Ik ben gelovig.
> En toch neem ik bij een overlijden afscheid.
> En een uitvaartdienst voelt bij mij ook aan als
> een afscheidsdienst.
> Ondanks mijn geloof in een later weerzien.
> Maar er is door de dood een scheiding gekomen, een
> fysieke scheiding.
> En die zal duren voor de rest van mijn leven.
> En die scheiding zorgt er ook voor dat ik het
> beleef als een afscheid.
>
> Perihelium, ik vind dus dat je door bovenstaande
> uitspraak toch wel dingen invult voor je
> medegelovigen, die je niet mag en niet kunt
> invullen.
Johannes 11:25-26
Jezus zei: ‘Ik ben de opstanding en het leven. Wie in mij gelooft zal leven, ook wanneer hij sterft, en ieder die leeft en in mij gelooft zal nooit sterven. Geloof je dat?’
Dankjewel Lut.
Ik ga mijn vriendin nu natuurlijk niet lastig vallen met vragen hierover. Ze heeft nu wel andere dingen aan haar hoofd. Maar het is wel uiterst merkwaardig allemaal, omdat de familie niet zo erg gelovig is.
Ik heb het al eerder gezegd: de familie had zelf uiterst goede toespraken, waarin het leven van moeder uitstekend belicht werd. Daar viel eigenlijk niets meer aan toe te voegen.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?