Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Interpretaties

  • Channah

    Vanmiddag was ik bij de afscheidbijeenkomst van de moeder van een van mijn beste vriendinnen. Een mooie waardige bijeenkomst, met prachtige herinneringgen, uitgesproken door kinderen, kleinkinderen en achterkleinkinderen. Moeder was tot op hoge leeftijd - ze is 92 geworden - een echte levensgenietster, die van films, muziek, mooie kleren, op tijd naar de kapper, uitgaan, terrasjes en lekker eten hield. Maar ze was ook gelovig, dus aan dat facet van haar leven werd niet voorbijgegaan

    Ik heb gemist wat de functie van de meneer was die dat toelichtte. Hij had daartoe - en dat was op zich nog wel een vondst, gezien het leven van Moeder - gekozen voor Lucas 1,39-56, Maria en Elisabet.

    Dat begint als volgt: 39 Kort daarop reisde Maria in grote haast naar het bergland, naar een stad in Juda, 40 waar ze het huis van Zacharias binnenging en Elisabet begroette.

    Waarop de meneer beweerde dat Moeder het wel kranig gevonden zou hebben van Maria dat die zomaar helemaal in haar eentje zo'n lange en gevaarlijke reis aanvaardde

    Als het geen crematieplechtigheid was geweest was ik opgestaan en had gevraagd: “Waar staat dat Maria de wandelschoenen aantrok en geheel in haar eentje die toch wel erg lange reis door onherbergzaam gebied maakte?”

    Waarom moeten predikanten en andere uitleggers - en dat zie ik op dit prikbord ook - zover gaan met hun interpretaties dat het volkomen ongeloofwaardig wordt?

  • theo

    Ik weet niet waarom sommige voorgangers dat doen.

    Heb je voorbeelden waar dat op dit prikbord gedaan wordt?

  • Frederik D

    Ze moeten wat met de Bijbel.

    Het was geen uitleg maar inleg.

    Maar volgens Theo heeft elke bijbelpassage een stichtende strekking.

  • Channah

    Nee, op het ogenblik heb ik geen exacte prikbordvoorbeelden. Wellicht als ik ga zoeken, maar dan zou ik zoveel zoekwoorden moeten gebruiken dat ik uren, dagen, maanden bezig ben.

    Jammer genoeg heb ik die meneer na afloop bij het condoleren en koffie/thee drinken niet meer gezien, wat anders had ik hem wel gevraagd hoe hij aan die reisinformatie kwam. Zo vilein ben ik wel.

  • perihelium

    Channah Schreef:

    ——————————————————-

    > Vanmiddag was ik bij de afscheidbijeenkomst van de

    > moeder van een van mijn beste vriendinnen. Een

    > mooie waardie bijeenkomst, met prachtige

    > herinneringgen, uitgesproken door kinderen,

    > kleinekinderen en achterkleinkinderen. Moeder was

    > tot op hoge leeftijd - ze is 92 geworden - een

    > echte levensgenietster, die van films, muziek,

    > mooie kleren, op tijd naar de kapper, uitgaan,

    > terrasjes en lekker eten hield. Maar ze was ook

    > gelovig, dus aan dat facet van haar leven werd

    > niet voorbijgegaan

    > Ik heb gemist wat de functie van de meneer was die

    > dat toelichtte. Hij had daartoe - en dat was op

    > zich nog wel een vondst, gezien het leven van

    > Moeder - gekozen voor Lucas 1,39-56, Maria en

    > Elisabet.

    > Dat begint als volgt: 39 Kort daarop reisde Maria

    > in grote haast naar het bergland, naar een stad in

    > Juda, 40 waar ze het huis van Zacharias binnenging

    > en Elisabet begroette.

    > Waarop de meneer beweerde dat Moeder het wel

    > kranig gevonden zou hebben van Maria dat die

    > zomaar helemaal in haar eentje zo'n lange en

    > gevaarlijke reis aanvaardde

    > Als het geen crematieplechtigheid was geweest was

    > ik opgestaan en had gevraagd: "Waar staat dat

    > Maria de wandelschoenen aantrok en geheel in haar

    > eentje die toch wel erg lange reis door

    > onherbergzaam gebied maakte?"

    > Waarom moeten predikanten en andere uitleggers -

    > en dat zie ik op dit prikbord ook - zover gaan met

    > hun interpretaties dat het volkomen

    > ongeloofwaardig wordt?

    Je stoort je aan het inlevingsvermogen van die voorganger maar niet dat het een afscheidbijeenkomst is van een gelovige? Als een gelovige doodgaat dan neem je als gelovige geen afscheid omdat je weet dat die persoon bij God is en je elkaar weer zult zien.

  • Channah

    perihelium Schreef:

    ——————————————————-

    > Channah Schreef:

    > ————————————————–

    > —–

    > > Vanmiddag was ik bij de afscheidbijeenkomst van

    > de

    > > moeder van een van mijn beste vriendinnen. Een

    > > mooie waardie bijeenkomst, met prachtige

    > > herinneringgen, uitgesproken door kinderen,

    > > kleinekinderen en achterkleinkinderen. Moeder

    > was

    > > tot op hoge leeftijd - ze is 92 geworden - een

    > > echte levensgenietster, die van films, muziek,

    > > mooie kleren, op tijd naar de kapper, uitgaan,

    > > terrasjes en lekker eten hield. Maar ze was ook

    > > gelovig, dus aan dat facet van haar leven werd

    > > niet voorbijgegaan

    > > Ik heb gemist wat de functie van de meneer was

    > die

    > > dat toelichtte. Hij had daartoe - en dat was op

    > > zich nog wel een vondst, gezien het leven van

    > > Moeder - gekozen voor Lucas 1,39-56, Maria en

    > > Elisabet.

    > > Dat begint als volgt: 39 Kort daarop reisde

    > Maria

    > > in grote haast naar het bergland, naar een stad

    > in

    > > Juda, 40 waar ze het huis van Zacharias

    > binnenging

    > > en Elisabet begroette.

    > > Waarop de meneer beweerde dat Moeder het wel

    > > kranig gevonden zou hebben van Maria dat die

    > > zomaar helemaal in haar eentje zo'n lange en

    > > gevaarlijke reis aanvaardde

    > > Als het geen crematieplechtigheid was geweest

    > was

    > > ik opgestaan en had gevraagd: "Waar staat dat

    > > Maria de wandelschoenen aantrok en geheel in

    > haar

    > > eentje die toch wel erg lange reis door

    > > onherbergzaam gebied maakte?"

    > > Waarom moeten predikanten en andere uitleggers

    > -

    > > en dat zie ik op dit prikbord ook - zover gaan

    > met

    > > hun interpretaties dat het volkomen

    > > ongeloofwaardig wordt?

    >

    >

    > Je stoort je aan het inlevingsvermogen van die

    > voorganger maar niet dat het een

    > afscheidbijeenkomst is van een gelovige? Als een

    > gelovige doodgaat dan neem je als gelovige geen

    > afscheid omdat je weet dat die persoon bij God is

    > en je elkaar weer zult zien.

    Even geod lezen, Peri. Ik stoor mij helemaal niet aan het feit dat het een afscheidsbijeenkomst van een gelovige was. Wat gelovigen geloven is hun zaak, maar voor mij en voor vele andere ongelovigen was het dus wel een afscheidsbijeenkomst.

    Ik zou mij ook niet storen aan het inlevingsvermogen van een voorganger. Waar ik mij wel aan stoor is dat hij dingen zei die niet in de Bijbel staan. Dat moet jou als supergelovige toch ook een doorn in het oog zijn?

  • Frederik D

    Nou, volgens jou komt lang niet elke christen in het heerlijke hiernamaals. Wie een bijbelpassage incorrect uitlegt, komt volgens jou in de hel. Dus Channah had een nobel voornemen: de goede man op zijn foute uitleg wijzen en hem zo proberen te hoeden voor een enkeltje hel.

    Komen JG's volgens jou in het heerlijke hiernamaals?

  • keessie

    hou je maar aan Theo vast dan komt alles goed

  • theo

    Ik hoorde ooit een preek met zo veel inleg dat het tenenkrommend was maar hoe ik mijn hersens ook pijnig ..ik kom er niet meer op waar het over ging.

    Wie weet later.

  • perihelium

    Channah Schreef:

    ——————————————————-

    > perihelium Schreef:

    > ————————————————–

    > —–

    > > Channah Schreef:

    > >

    > ————————————————–

    >

    > > —–

    > > > Vanmiddag was ik bij de afscheidbijeenkomst

    > van

    > > de

    > > > moeder van een van mijn beste vriendinnen.

    > Een

    > > > mooie waardie bijeenkomst, met prachtige

    > > > herinneringgen, uitgesproken door kinderen,

    > > > kleinekinderen en achterkleinkinderen. Moeder

    > > was

    > > > tot op hoge leeftijd - ze is 92 geworden -

    > een

    > > > echte levensgenietster, die van films,

    > muziek,

    > > > mooie kleren, op tijd naar de kapper,

    > uitgaan,

    > > > terrasjes en lekker eten hield. Maar ze was

    > ook

    > > > gelovig, dus aan dat facet van haar leven

    > werd

    > > > niet voorbijgegaan

    > > > Ik heb gemist wat de functie van de meneer

    > was

    > > die

    > > > dat toelichtte. Hij had daartoe - en dat was

    > op

    > > > zich nog wel een vondst, gezien het leven van

    > > > Moeder - gekozen voor Lucas 1,39-56, Maria en

    > > > Elisabet.

    > > > Dat begint als volgt: 39 Kort daarop reisde

    > > Maria

    > > > in grote haast naar het bergland, naar een

    > stad

    > > in

    > > > Juda, 40 waar ze het huis van Zacharias

    > > binnenging

    > > > en Elisabet begroette.

    > > > Waarop de meneer beweerde dat Moeder het wel

    > > > kranig gevonden zou hebben van Maria dat die

    > > > zomaar helemaal in haar eentje zo'n lange en

    > > > gevaarlijke reis aanvaardde

    > > > Als het geen crematieplechtigheid was geweest

    > > was

    > > > ik opgestaan en had gevraagd: "Waar staat dat

    > > > Maria de wandelschoenen aantrok en geheel in

    > > haar

    > > > eentje die toch wel erg lange reis door

    > > > onherbergzaam gebied maakte?"

    > > > Waarom moeten predikanten en andere

    > uitleggers

    > > -

    > > > en dat zie ik op dit prikbord ook - zover

    > gaan

    > > met

    > > > hun interpretaties dat het volkomen

    > > > ongeloofwaardig wordt?

    > >

    > >

    > > Je stoort je aan het inlevingsvermogen van die

    > > voorganger maar niet dat het een

    > > afscheidbijeenkomst is van een gelovige? Als

    > een

    > > gelovige doodgaat dan neem je als gelovige geen

    > > afscheid omdat je weet dat die persoon bij God

    > is

    > > en je elkaar weer zult zien.

    >

    > Even geod lezen, Peri. Ik stoor mij helemaal niet

    > aan het feit dat het een afscheidsbijeenkomst van

    > een gelovige was.

    Je stoort je aan het inlevingsvermogen van die man maar je stoort je niet dat het als afscheid word gezien. De dood van een gelovige is voor een gelovige geen afscheid.

    > Wat gelovigen geloven is hun

    > zaak, maar voor mij en voor vele andere

    > ongelovigen was het dus wel een

    > afscheidsbijeenkomst.

    Het is dus geen afscheid van de overleden persoon die gelovig is, maar een afscheid van degene die verloren gaan.

    > Ik zou mij ook niet storen aan het

    > inlevingsvermogen van een voorganger. Waar ik mij

    > wel aan stoor is dat hij dingen zei die niet in de

    > Bijbel staan. Dat moet jou als supergelovige toch

    > ook een doorn in het oog zijn?

    Wat wel in de Bijbel staat over redding door het geloof neem je niet aan maar hier doe je wel moeilijk over? Je kan een Bijbelverhaal best interpreteren met inlevingsvermogen. Er staat nergens dat dat niet mag en als het niet tegen de Bijbel ingaat is er ook helemaal niks op tegen.