En wat houdt verlossing in christelijke zin nu in?
Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.
Meer informatie op bijbel.startpagina.nlLiaDonkers Schreef:
——————————————————-
> En wat houdt verlossing in christelijke zin nu in?
Het woord ‘verlossing’ betekent ‘terugkopen’. Wij waren slaven op satans slavenmarkt tentoongesteld om verkocht te worden aan wrede meesters.
De apostel Paulus schreef: Ik ben vleselijk, verkocht onder de zonde. (Rom.7:14). In de Romeinse cultuur van zijn tijd stond een slaaf te koop op een blok, met een speer boven zijn hoofd, op de slaaf gericht. Als iemand jou op die manier zag staan, wist hij dat jij als slaaf werd verkocht.
Paulus bedoelde in dit vers eigenlijk: “Mijn zonde is de speer boven mijn hoofd, waardoor ik als slaaf ben verkocht op de slavenmarkt”.
En dit geld voor ons allemaal; net als Paulus waren we slaven verkocht voor onze zonden. Maar op een dag wandelde Jezus over de slavenmarkt, zag jou en mij en vele anderen en zei: “Ik koop ze”. Wat was de prijs? Zijn eigen bloed. We werden vrijgekocht uit het rijk van satan en Gods koninkrijk binnen gebracht.
Een slaaf heeft geen keuze welk soort werk hij voor zijn meester zal gaan doen. Sommige slaven moeten koken, anderen worden gedwongen tot prostitutie, dat is de keuze van de meester. En dat was ook onze situatie.
Sommigen van ons waren misschien heel fatsoenlijke , respectabele slaven, maar we waren geen haar beter dan hen die die smerige taken moesten vervullen.
Veracht nooit prostituees of alcoholisten of drugsverslaafden, want het was de keuze hun van wrede meester, die ze heeft gemaakt tot wat ze zijn.
Satan besloot wat ze zouden zijn, maar Jezus bloed brak satans grip op hun leven en zette hen vrij van de plannen van de duivel.
1 Kor 7,22
Want de slaaf, die in de Here geroepen werd, is een vrijgelatene des Heren; evenzo is hij, die als vrije geroepen werd, een slaaf van Christus. Gij zijt gekocht en betaald.
Verlost
Gepost door: samuel ()
Datum: 08 januari 2013 21:02
Er is hier een prikker die niet zo goed weet wat verlost of verlossing in de christelijk zin inhoud. Daarom zal ik een stukje knippen en plakken hierover neerzetten.
Samuel heeft dit keurig netjes geknipt en geplakt maar doet alsof het uit zijn eigen hersenpannetje komt.
http://christengroei.venema.biz/phpBB3/viewtopic.php?f=8&t=16134
Het woord ‘verlossing’ betekent ‘terugkopen’. Wij waren slaven, op satans slavenmarkt tentoongesteld om verkocht te worden aan wrede, overheersende meesters. De apostel Paulus schreef: Ik ben vleselijk, verkocht onder de zonde (Romeinen 7:14). In de Romeinse cultuur van zijn tijd stond een slaaf te koop op een blok, met een speer boven zijn hoofd die op de slaaf was gericht. Als iemand jou op die manier zag staan, wist hij dat jij als slaaf werd verkocht.
Als we dit beeld toepassen op Paulus' uitspraak, dan zegt hij dus eigenlijk: ,,Mijn zonde is de speer boven mijn hoofd, waardoor ik ben gekenmerkt als slaaf die te koop staat op de slavenmarkt." En dit geldt voor ons allemaal; precies zoals Paulus waren we slaven, te koop en tot beschikking van iedere wrede heerser, vanwege onze zonden.
Maar op een dag wandelde Jezus over de slavenmarkt, zag jou en mij en vele anderen en zei: ,,Ik koop ze." Wat was de prijs? Zijn eigen bloed. Daardoor werden we vrijgekocht uit het rijk van satan en werden we Gods koninkrijk binnengebracht.
Een slaaf heeft geen keuze welk soort werk hij voor zijn meester zal gaan doen. Sommige slaven moeten koken, andere worden gedwongen tot prostitutie - dat is de keuze van de meester. Ook dat was onze situatie. Sommigen van ons waren misschien heel fatsoenlijke, respectabele slaven, maar we waren geen haar beter dan hen die smerige taken moesten vervullen. Veracht nooit prostituees of alcoholisten, want het was de keuze van hun wrede meester, die hen heeft gemaakt tot wat ze zijn - en jij en ik waren net zo zeer slaaf van de zonde. Satan besloot wat deze mensen zouden zijn, maar Jezus' bloed verbrak satans grip op hun leven en zette hen vrij van alle vernietigende plannen van de duivel.
Dank U Heer U mij in uw liefde heeft vrijgekocht. Ik proclameer dat ik uit satans koninkrijk ben teruggekocht en overgebracht in Gods koninkrijk - met zoveel anderen. Door het bloed van Jezus ben ik verlost uit de handen van de duivel. Amen.
Een heer bezat eens vele slaven.
Hij trainde deze slaven om voor zichzelf een bestaan op te bouwen. Die slaven moesten daar een hoop zelf voor doen. Zelf geld verdienen en zelf huizen bouwen, zelf gemeenschappen stichten, en vooral: zelf nadenken. Omdat ze alles zelf moesten doen, werkelijk alles zelf uit moesten zoeken ging er wel eens wat verkeerd. Soms sloegen ze elkaar zelfs de hersens in.
Toen kwam er een andere heer bezoek. De andere heer besloot al die slaven te kopen. Dit was eigenlijktegen de zin van de eerste heer want hij zag daar eogenlijk geenenkele reden voor. Maar och, als die man dan zonodig van zijn geld af wil - vooruit dan maar.
En zo geschiedde.
Slaaf na slaaf kwam binnen in het domein van de nieuwe heer. De meeste slaven waren heel blij, want hen werd al direct uitgelegd dat alles anders wa geworden. Men sloeg hier niet elkaar de hersens in, en men deed zichzelf sn niemand verder kwaad. Men was immers vrijgekocht; het oude bestond niet meer, en men leefde nu in de smaneleving van de Heer. Sterker nog: wie eigendom was geworden van de nieuwe heer KON zelfs geen kwaad meer doen. Hij had immers niets meer met de vorige heer te maken.
Na verloop van tijd begonnen echter oude patronen de kop op te steken. Slaven begonnen opnieuw voor zichzelf te handelen en te denken, en ze zorgden ook hier ervoor dat ieder voor zich zijn schaapjes op het droge kreeg.
En de heer?
Ook deze heer, liet net als de vorige niets van zich merken. Zijn opzichters, diehey Ltijd beter wisten, hielden echter niet op te benadrukken dat het in het domein van deze nieuwe heer toch echt heel anders was. ‘Natuurlijk’, zeiden zij, 'er gebeurden ook hier wel eens dingen die gewoon niet kunnen. Maar men WAS vrijgekocht, dus is het enige wat men dan moest doen - om veergeving vragen aan de heer en dan was alles weer goed. Datkon dagelijks na werktijd om 17:00 uur.
Het duurde niet lang of hier en daar een slaaf begon zich af te vragen wat nu eigenlijk het verschil was tussen de eerste heer en de tweede heer.
Beide heren bemoeiden zich niet of nauwelijks met de gang van zaken, maar het verschil was wel, dat bij de eerste heer veel meer zelf ondernomen mocht worden. Er mocht veel meer zelf worden nagedacht en eigen beslissingen worden genomen. Er waren ook veel minder opzichters die alles beter meenden te weten. Integendeel: bij ce eerste heer was ook niet alles koek en ei, maar het werd wel gewaardeerd als iemand met voede argumenten kwam, en dat was bij de 2e heer niet zo.
Met slaven die dit naar voren brachten liep het slecht af. Ze werden publiekelijk door zelfbenoemde opzichters geintimideerd, belachelijk gemaakt, en soms zelfs letterlijk gedood.
Het duurde eeuwen voordat ook kritische slaven een eigen plek werd gegund, maar men zegt dat vele - vooral de zelfbenoemde - opzichetrs het er maar moeilijk mee zijn blijven houden.
De gelijkenis van de talenten
14 Want het is als een mens, die bij zijn vertrek naar het buitenland zijn slaven riep en hun zijn bezit toevertrouwde. 15 En de een gaf hij vijf talenten, een ander twee, een derde één, een ieder naar zijn bekwaamheid, en hij reisde buitenslands. 16 Terstond ging hij, die de vijf talenten ontvangen had, op weg, en hij deed er zaken mede en verdiende er vijf bij. 17 Evenzo verdiende hij, die de twee talenten had, er twee bij. 18 Maar hij, die het ene talent ontvangen had, ging heen en groef een gat in de grond en verborg het geld van zijn heer. 19 En na lange tijd kwam de heer van die slaven en hield afrekening met hen. 20 En die de vijf talenten ontvangen had, trad toe en bracht nog vijf talenten bovendien, zeggende: Heer, vijf talenten hebt gij mij toevertrouwd: zie, ik heb er vijf talenten bij verdiend. 21 Zijn heer zeide tot hem. Wèl gedaan, gij goede en getrouwe slaaf, over weinig zijt gij getrouw geweest, over veel zal ik u stellen; ga in tot het feest van uw heer. 22 Die met de twee talenten trad ook toe en zeide: Heer, twee talenten hebt gij mij toevertrouwd; zie, ik heb er twee talenten bij verdiend. 23 Zijn heer zeide tot hem: Wèl gedaan, gij goede en getrouwe slaaf, over weinig zijt gij getrouw geweest, over veel zal ik u stellen; ga in tot het feest van uw heer. 24 Nu kwam ook hij, die het ene talent ontvangen had, en zeide: Heer, ik wist van u, dat gij een hard mens zijt, die maait, waar gij niet gezaaid hebt, en die bijeenbrengt van plaatsen, waar gij niet hebt uitgestrooid. 25 En ik was bevreesd en ben heengegaan en heb uw talent in de grond verborgen; hier hebt gij het uwe. 26 En zijn heer antwoordde en zeide tot hem: Gij slechte en luie slaaf, wist gij, dat ik maai, waar ik niet gezaaid heb en bijeenbreng van plaatsen, waar ik niet heb uitgestrooid? 27 Dan hadt gij mijn geld aan de bankiers moeten geven en ik zou bij mijn komst mijn eigendom met rente opgevraagd hebben. 28 Neemt hem dan het talent af en geeft het aan hem, die de tien talenten heeft. 29 Want aan een ieder, die heeft, zal gegeven worden en hij zal overvloedig hebben. Maar wie niet heeft, ook wat hij heeft, zal hem ontnomen worden. 30 En werpt de onnutte slaaf uit in de buitenste duisternis. Daar zal het geween zijn en het tandengeknars. Matteus 25
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?