Het Wachtorengenootschap (WTG) = Jehovah`s Getuigen (JG`s).
Veranderingen ingevoerd en doorgevoerd in hun leringen, ivm. data en Bijbeluitleg.
Als God werkelijk tot alle mensen spreekt door het wachtorengenootschap (in de vorm van profetie, Bijbeluitleg en andere aanwijzingen), dan lijkt het erop, als we de literatuur van het WTG bestuderen, dat Hij vaak van gedachten is veranderd. Dit mag bot klinken en de vraagstelling ook, maar ik doe slechts wat “rechter” Rutherford de Jehovah`s Getuigen opdroeg te doen.
Hij zei in “The Golden Age” van 18 jan. 1933 p.252:
Als de boodschap, die Jehovah`s Getuigen aan de mensen, brengen waar is, dan is deze van het grootste belang voor de mensheid. Als deze onjuist is, dan is het de plicht van de geestelijk leiders en degenen die hen ondersteunen om moedig op te treden en de mensen onverbloemd te zeggen op welk punt hun boodschap onjuist is.
Feit is, dat de leiders van het WTG hebben gelogen en belangrijk materiaal achterwege gelaten. Zelfs in het tijdschrift The Watchtower van 1 juni 1960, p. 352, worden mensen aangemoedigd “de waarheid voor de vijanden van God te verbergen”. Zij zeggen dat het geoorloofd is mensen (Gods vijanden) te bedriegen, maar zij zeggen dat dit geen liegen is. Dit komt omdat zij een andere verklaring van het begrip leugen hebben, zoals staat beschreven in Aid to Bible Understanding, p. 1060, waar zij zeggen dat liegen is “iets verkeerds zeggen tegen iemand van wie wij mogen aannemen dat hij de waarheid kent …”. In werkelijkheid heeft echter het WTG niet alleen “de vijanden van God ” bedrogen, maar ook hun eigen mensen.
Hier volgen enkele veranderingen in data, profetieën en leringen die het WTG gedurende de jaren van haar bestaan heeft doorgevoerd. Al deze voorbeelden treft men aan in hun eigen gezaghebbende geschriften:
1. Het WTG veranderde de datering van het begin van de “eindtijd” van 1799 in 1914.
2. De datum van de wederkomst van Jezus Christus werd veranderd van 1874 in 1914.
3. De aard van de wederkomst van Jezus Christus als zichtbare wederkomst op aarde werd veranderd in een hemelse en onzichtbare wederkomst.
4. Het tijdstip van de “eerste opstanding” veranderd van 1878 in 1914.
5. De tijd van het einde van de 6000 jaar sinds de schepping van de wereld werd veranderd van 1872 in 1972 en vervolgens in 1975 ….
Waarom zoveel veranderingen? Het antwoord daarop is eenvoudig: Omdat de voorzegde gebeurtenissen niet uitkwamen. De veranderingen werden doorgevoerd om de valse profetieën te verdoezelen en het feit te verbergen dat het WTG in werkelijk geen spreekbuis van God was en is.
Vervolgens wil ik even stil staan bij enkele veranderingen die het WTG heeft doorgevoerd in belangrijke delen van haar leer.
1. Het WTG veranderde haar leer betreffende het verbod op levensreddende inentingen en gaf daarvoor volledige toestemming.
2. Het WTG liet de legitimatie van Charles Taze Russel, haar eerste president, die zichzelf de “de getrouwe en wijze knecht” noemde, op het WTG zelf overgaan.
3. Het WTG duidde het boek Ruth aanvankelijk als puur historisch, maar later moest het als profetisch boek gelezen worden.
4. Het WTG veranderde haar mening over de identiteit van “Abaddon” in Openbaring 9:11. Eerst was deze engel satan, daarna Jezus Christus.
5. In haar vroege jaren accepteerde het WTG bloed transfusie, maar later maakte het van de afwijzing van deze medische ingreep een belangrijk leerstuk.
6. Het WTG accepteerde eerst de aanbidding van Jezus Christus, maar nu wijst het de aanbidding van Jezus Christus af.
7. Het WTG veranderde de leer van de opstanding van de doden. Eerst zouden alle mensen opstaan, nu nog slechts enigen.
8. Ook het zicht op Israël veranderde en wel van een letterlijke (Israël als natie) naar een geestelijke (alle gelovigen zijn Israël) natie.
9. Het WTG veranderde de definitie van het begrip van het begrip “overheden” in Romeinen 13. Eerst waren het politieke heersers op aarde, daarna God en Jezus Christus in de hemel en nu zijn het weer politieke machthebbers op aarde.
Met al deze veranderingen vraag ik mij af “kan de doorsnee JG`s weten, of dat, wat hem/haar vandaag als waarheid wordt verkondigd, morgen tot dwaling wordt verklaard?”
De gewezen JG`s Edmond Gruss laat in zijn standaardwerk Apostles of Denial (Apostelen van de tegenspraak) zien, dat na Russels dood “duizenden veranderingen in de uitleg van de Bijbel” en vele nieuwe leerstellingen ontstonden. Hij onderbouwt dat met vele citaten in zijn boek.
De gewezen JG`s William J. Schnell merkt daarover op: “Ik heb opgemerkt dat het tijdschrift de Wachttoren tussen 1917 en 1928 onze leer niet minder dan 148 keer heeft veranderd …”. ( W. J. Schnell Jehovah`s Witness Errors Expossed Grand Rappids, MI: Baker, 1975)
Eén voorbeeld is Lukas 16:19-31 dat op vijf verschillende wijzen werd uitgelegd. (vgl. Het Russel White debat in 1908; J.F. Rutherford , reconciliation (WBTS, 1928), pp 175-76; The New World, (WBTS, 1942), pp. 360-61; Let God Be True, (WBTS, 1946), pp. 79; 1952, p. 98.)
Hoe kan de doorsnee JG`s dan weten wat Gods ware bedoeling is met een Bijbel gedeelte?
Dit is slechts een greep uit de veranderingen die het WTG in de naam van God heeft doorgevoerd met betrekking tot haar Bijbel uitleg, haar leer en haar voorspelde data. Ondersteunen deze uitspraken de bewering van het WTG dat “vanaf haar ontstaan tot nu toe” zij Gods enige “collectieve spreekbuis voor de bekendmaking van de Bijbelse waarheid voor de mensen op aarde is geweest?”
Ondersteunen de valse profetieën de bewering dat de dienstknechten van Jehovah al meer dan een eeuw “geestelijke verlichting en leiding genoten?”
Ik vraag mij af hoe het WTG kan zeggen “Jehovah maakt nooit fouten”, terwijl zij tegelijk beweert dat Jehovah door haar spreekt?
In de Bijbel zegt God duidelijk dat Hij “de God van de waarheid” is “die niet kan liegen” (Psalm 31:5 (SV en de NWV!); Titus 1:2). Inderdaad, “het is onmogelijk dat God liegen zou” (Hebreeën 6:18; 1 Johannes 2:21). God maakt geen fouten in data, evenmin verandert Hij van gedachten over leerstellige zaken. Ik kan iet anders dan tot de conclusie komen dat het WTG miljoenen mensen heeft misleid door te beweren dat zij Gods enige spreekbuis op aarde is in deze tegenwoordige tijd!
Een prikker hier een geroutineerde Jehovah`s Getuige, wijst altijd graag de ander aan als een misleidende leer verkondiger, door satan misleid en dienaar van satan, deze is immers de misleider.
Ik hoop dat hij nu eens echt gaat nadenken wat hij beweert en waar hij deel van uitmaakt!