Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Als je een christen bent ......

• LeSage2

Ik begrijp dat de zonden van de wereld dus bepaald niet al weggedragen zijn in de zin van een vergevende afgeronde handeling destijds door Jezus aan het kruis?

• LeSage2

theo Schreef:

——————————————————-

> Nee.

>

> Zondigen en daarna vergeving vragen en je oude

> leventje voortzetten van mishandeling en stelen en

> arrogantie en denigrerend uit de hoogte doen naar

> andersdenkenden is niet aan de orde, zou niet aan

> de orde moeten/mogen zijn.

>

> Vergelijk: Manlief slaat echtgenote en vraagt

> vergeving en morgen doetie het weer en vraagt weer

> vergeving en morgen etc. etc. etc. dan is

> vergeving vragen een wassen neus en het doen

> vergeven bijna of voor velen geheel onmogelijk.

Dat laatste voorbeeld vind ik een heel goed voorbeeld.

Volgens mij hebben de apostelen zich over deze vraag ook het hoofd gebroken en kwam er als oplossing het idee van het nieuwe leven uit. Het oude leven vóór de doop en het nieuwe leven erna.

Toch komt dit op mij over als een schijnoplossing, immers je genen blijven hetzelfde. En een man wiens handen te los zitten kan zich 10 keer bekeerd hebben, en twintig keer 200% berouw hebben, maar als zijn genen verkeerd zijn, dan……… blijft hij meppen.

En als hij oprecht is, dan wil hij maar één ding heel graag: zichzelf kunnen beheersen als het hem weer eens rood voor ogen wordt.

Wat vind jij Theo, - heeft het geloof voor deze man een structurele oplossing, behalve dan het voortdurend vergeven worden na daad en berouw?

• LeSage2

Dat is wél een voorwaarde voor de christelijke vergeving. Je moet geloven dat je straf verdiend hebt, maar dat jezus die straf voor je gedragen heeft en dat je om die reden niet gestraft wordt.

Als je jood bent, dan hoef je dit niet te geloven. Lees bv Ps 103

• LeSage2

Toch denk ik dat er vele, vele christenen zijn die braaf belijden dat zij zondaren zijn, en dat Jezus voor hen de straf heeft gedragen die zij verdienen. En hun geloof zien als een soort pas om later in de hemel te komen ondanks wat zij op aarde uitspoken.

• LiaDonkers

….. dan kun je je eigenlijk wel alles permitteren, zolang je er maar bij kunt zeggen dat je de wil van God doet.

En het voordeel van de wil van God doen, is dat je niet zondigt en dus ook geen vergeving hoeft te vragen.

Je kunt dan alles doen, tot aan joden- en kettervervolging en heksenverbrandingen toe.

• LeSage2

….en zo zijn er velen geweest in de kerkgeschiedenis. Tot in de hoogste ambten aan toe.

• perihelium

LeSage2 Schreef:

——————————————————-

> Daar heeft Gonnie toch het volste recht toe?

Welk recht? Misschien bedoel je de vrijheid om alles te kunnen zeggen, maar dat wil niet zeggen dat het klopt.

> En waarom zou ‘beter en respectvoller’ niet samen

> kunnen hangen met minder zondig?

Beter en respectvoller ten opzichte van wat? Ik zie het nut er niet van om zo aardig te doen dat iemand zich niet gekwetst voelt, maar ondertussen wel rechtstreeks naar de hel gaat.

> Denk aan het je

> houden aan geboden als niet moorden, biet liegen,

> en niet vreemd gaan terwijl je van een ander

> houdt.

> Het hangt allemaal samen met het simpele

> respect voor elkaar.

Het gaat verder dan respect voor elkaar want het gaat om God die dat gebied om niet te doen en ook als iemand die dingen niet doet dan is het hart er vol van. Dat is het hele probleem met de zonde en daarom heeft elk mens ook verlossing nodig.

> Ook hangt het ontwikkelen van de vruchten van de

> geest samen met het hebben van respect voor

> elkaar.

Wat weet jij als ongelovige over vruchten van de Geest?

• Malakh

Ik meen vooral in de grote vergevingsgezindheid van God (en Christus) te zien hoe ik zelf tegenover de mens zou moeten proberen te staan, zoals ook het modelgebed duidelijk maakt: “en vergeef ons onze schulden, gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren;” (Mat 6:12) Maar ja, ik blijf een mens, met een karakter die soms niet het goede doet.

Ook doe ik niet aan angstprediken, ook niet tegen mezelf; ik bedoel door met vernietiging of hel te zwaaien. Ik heb hierover teveel verhalen gehoord van mensen die in psychologische problemen kwamen hierdoor.

Ik probeer het positieve uit mijn geloof te halen, en zoals Paulus ook naar voren bracht dat hij het goede wenste doen, en het dan toch niet deed (Rom 7:18)… Paulus maant ons ook aan zolang de tijd er gunstig voor is om het goede te doen jegens allen (Gal 6:7)

• Anna Lieze

perihelium Schreef:

——————————————————-

>

>wat weet jij als ongelovige over vruchten van de

> Geest?

En jij dan ? Zijn jouw vruchten rot want ik zie het niet bij jou en bij vele andere ‘gelovigen’ hier

22 Maar de vrucht van de Geest is liefde, vreugde en vrede, geduld, vriendelijkheid en goedheid, geloof, 23 zachtmoedigheid en zelfbeheersing

Laat zien als je durft !

• LeSage2

perihelium Schreef:

——————————————————-

> LeSage2 Schreef:

> ————————————————–

> —–

> > Daar heeft Gonnie toch het volste recht toe?

>

>

> Welk recht? Misschien bedoel je de vrijheid om

> alles te kunnen zeggen, maar dat wil niet zeggen

> dat het klopt.

>

>

>

> > En waarom zou ‘beter en respectvoller’ niet

> samen

> > kunnen hangen met minder zondig?

>

>

> Beter en respectvoller ten opzichte van wat? Ik

> zie het nut er niet van om zo aardig te doen dat

> iemand zich niet gekwetst voelt, maar ondertussen

> wel rechtstreeks naar de hel gaat.

oh ja ….. die merkwaardige hobby van jouw god. iedereen de hel in sturen die het christelijke geloof afwijst.

Over respect gesproken )

>

>

>

> > Denk aan het je

> > houden aan geboden als niet moorden, biet

> liegen,

> > en niet vreemd gaan terwijl je van een ander

> > houdt.

> > Het hangt allemaal samen met het simpele

> > respect voor elkaar.

>

>

> Het gaat verder dan respect voor elkaar want het

> gaat om God die dat gebied om niet te doen en ook

> als iemand die dingen niet doet dan is het hart er

> vol van. Dat is het hele probleem met de zonde en

> daarom heeft elk mens ook verlossing nodig.

Dan kun je nagaan hoezeer iemand verlossing nodig heeft die méént verlost te zijn, maar nog steeds zondigt! - want loopt het hart niet over waarvan het vol is?

Hoe moet iemand die nota bene al christen is, verlost worden van het zondigen, Peri?

>

>

>

> > Ook hangt het ontwikkelen van de vruchten van

> de

> > geest samen met het hebben van respect voor

> > elkaar.

>

> Wat weet jij als ongelovige over vruchten van de

> Geest?

Daar weet ik vrij veel van. Maar wat wil je nu, Peri?

Dat ik heel deemoedig zeg: nee ik ongelovige (overigens is dat niet juist, ik ben een voormalig gelovige en dat is iets heel anders) weet daar niets van?

Of wil je dat ik de waarheid zeg, en je uit probeer te leggen, dat het ontwikkelen van liefde, goedheid, zachtmoedigheid, vreugde, vrede, geduld, vriendelijkheid etc niet samenhangt met wat je gelooft, maar met hele andere dingen?

Wat wil je eigenlijk horen??