Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

Jaren eerder

• theo

Wij mochten vroeger des zondags niet fietsen en nioet zwemmen en geen huiswerk maken en niks kopen.

Toen ik een brommer kreeg en des zaterdagsavonden op stap ging en de nodige alcohol nuttigde warenwij evenwel rond 12 uur middernacht thuis want na 12 uur was het zondag.

De zondag twee keer ter kerke.

Veel leeftijdsgenoten met de zelfde cultuur zeggen nu: Vroeger moets ik, nu wil ik niet meer, ze hebben er een soort traumaatje aan over gehouden zo vinden ze.

Ik zeg: het hoorde bij die tijd en bij onze cultuur.

Ik schreef eerder al dat je ook de bijbelverhalen in hun tijd en cultuur moet bekijken.

• Frederik D

Ook jij hebt dus een strijkijzer als jij de Bijbel leest.

• theo

Natuurlijk.

Maar ik doe niet alsof ik die niet gebruik.

• LiaDonkers

> Ik zeg: het hoorde bij die tijd en bij onze

> cultuur.

>

> Ik schreef eerder al dat je ook de bijbelverhalen

> in hun tijd en cultuur moet bekijken.

Jaja, maar dat is leuk als je die verhalen op hun literaire merites beoordeelt.

Maar die verhalen worden nog altijd verkondigd als basis voor een geloof en dan zit die culturele gebruiksaanwijzing er vaak niet bij.

En als die er wel bij zit, maak je het jezelf met zulke verhalen dan niet hopeloos moeilijk als je mensen ethisch wilt inspireren?

Kun je niet beter op zoek gaan naar andere, directere verhalen?

• theo

Ik zou niet weten waarom.

Zelfs de meest verstokte atheist die de bijbel redelijk goed kent is van mening dat de bijbel een literair pronkstuk is.

• Anna Lieze

Ik wens je een fijne trouwdag deze maand en gelukkig huwelijk, als je maar niet te bazig over je vrouw bent.

• LiaDonkers

Maar geen religieus pronkstuk.

• theo

Natuurlijk wel.

En als je het niet wilt geloven dan zal ik je wel even met Gods woord ( ik heb hier wel een dikke statenvertaling liggen) om de oren slaan.

Zul je zien dat je pronkjes van sterretjes ziet.

• LiaDonkers

theo Schreef:

——————————————————-

> Natuurlijk wel.

>

> En als je het niet wilt geloven dan zal ik je wel

> even met Gods woord ( ik heb hier wel een dikke

> statenvertaling liggen) om de oren slaan.

>

> Zul je zien dat je pronkjes van sterretjes ziet.

Zie je wel dat het christelijk geloof gewelddadig is. :-)

Ik wens je een vredige nachtrust.

• theo

Evenwel bedankt voor je kritische vragenstellerij ( en je geduldig “”luisteren“” ? ) .

Het kan dus best zonder beledigingen en sneren zoals je ziet ( en een ieder kan zien)