Af liggen bibber!!!!
Theo geef die man gewoon zijn antwoord, jij als theoloog en af en toe voorganger, kan dat best.
Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.
Meer informatie op bijbel.startpagina.nlWeet jij misschien wat Peri er zo moeilijk aan vindt om te beloven op een normale volwassen wijze in gesprek te gaan.
Wat me brengt op de volgende vraag: Wat brengt jou er nou toe om niet op een volwassen wijze in gesprek te gaan?
Wat brengt jou er toe mij bevelen te geven?
Wil je dat niet of kun je dat niet ?
Beste lieve welbespraakte aardige Els.
Wanneer ge jij nou eindelijk eens in op een ondewerp ipv op de mens.
Wij kennen je alleen maar met kreten waarin je een prikker die het over een mens heeft ipv een onderwerp bijvalt maar we willen ook zooooooograag je mening weten over al die onderwerpen die hier voorbijomen.
Zooooo graaaagg.
Wie zoekt zal vinden.
Dat dit ook negatief geldt blijkt maar weer.
Alles wat maar een beetje twijfel laat over de Bijbelse waarheden, wordt door velen met beide handen aangegrepen om als bewijs te dienen voor de onwaarheid ervan.
De 10 geboden waren ook bij Mozes niet nieuw; van Abraham wordt al gezegd dat hij Gods geboden hield.
Ook wijst het 4e gebod (sabbatsrust) helemaal terug op de 7e scheppingsdag, Die God zelf toen al zegende en heiligde.
Verder waren de 10 geboden in steen geschreven door Gods Zelf (als je het kunt geloven)! Redelijk uniek.
Het Joodse volk staat verder wel bekend om de nauwgezette manier van overleveren en kopiëren (zie Dode Zee rollen),
vanwege de waarde/heiligheid die aan de geschriften/geschiedenissen wordt toegekend.
Trouwens, wordt ook onderzocht of die andere geschriften wel autentiek in die periode zijn geschreven en door wie?
Niet dat ik me daar erg voor interesseer, maar ik krijg altijd de indruk dat de Bijbel zich dubbel moet bewijzen tegenover andere opvattingen.
> Kijk , zolang gelovigen en ongelovigen de bijbel
> “”alleen maar“” als geschiedenisboekje zien en
> verder niks…je moet verplicht geloven dat het
> allemaal echt historische heeft plaatsgevonden (
> of niet natuurlijk volgens nietgelovigen maar die
> debateren ook op een wijze alsof het allemaal
> historische waarheid zou moeten zijn…. ) dan
> raakt het je niet.
> Wat heb je aan verhalen over schepping- Mozes- het
> volk Israel - Simson en Gideon en de profeten als
> het “”slechts“” verslagen zijn , proces verbaal
> wat heeft plaatsgevonden …en het raakt je niet?
> Je doet er niks mee? Je leert er niks van?
Vergeet niet dat de kerken en ook de meeste gelovigen die verhalen altijd hebben gepresenteerd als waar gebeurd. En heel veel gelovigen doen dat nog steeds, tot aan hun topmensen, zoals de paus, toe.
Verder vraag ik mij van veel verhalen af wat ik ervan moet leren. Veel ongelovigen voelen morele verontwaardiging bij een zeer groot aantal bijbelverhalen: Abraham offert Isaäk, God doodt duizenden Hebreeërs omdat ze rond een kalf dansen, een volk wordt in ballingschap gestuurd omdat het godsdienstvrijheid toestaat, Jezus die 2000 zwijnen laat verdrinken.
Kun je zeggen: niet echt gebeurt. Maar worden ze daarna werkelijk zoveel leerzamer? Heilzamer?
LiaDonkers Schreef:
——————————————————-
>
> Vergeet niet dat de kerken en ook de meeste
> gelovigen die verhalen altijd hebben gepresenteerd
> als waar gebeurd. En heel veel gelovigen doen dat
> nog steeds, tot aan hun topmensen, zoals de paus,
> toe.
>
Persoonlijk heb ik daar totaal geen probleem me als het daar maar niet bij blijft. Bij alleen als historische waarheid beschowen bedoel ik dus.
> Verder vraag ik mij van veel verhalen af wat ik
> ervan moet leren. Veel ongelovigen voelen morele
> verontwaardiging bij een zeer groot aantal
> bijbelverhalen: Abraham offert Isaäk, God doodt
> duizenden Hebreeërs omdat ze rond een kalf
> dansen, een volk wordt in ballingschap gestuurd
> omdat het godsdienstvrijheid toestaat, Jezus die
> 2000 zwijnen laat verdrinken.
>
> Kun je zeggen: niet echt gebeurt. Maar worden ze
> daarna werkelijk zoveel leerzamer? Heilzamer?
De kinderbijbel is een gemakkelijk boek. De grote mensen is tamelijk moeilijk.
De gruwelverhalen in de bijbel, soms/vaak in opdracht van God uitgevoerd volgens de bijbelschrijvers … heo dat uit te leggen?
Wel, ook nu hoor je gelovigen zeggen dat het de wraak van God is als er b.v. een natuurramp plaatsvond.
Ook nu hoor je gelovigen zeggen dat bij economische teruggang het de schuld is van de mensen omdat ze God hebben verlaten.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?