Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

1+1=1

• Frederik D

Dat beweerde BJE dus.

• Eliyahu

BOAZ Schreef:

——————————————————-

> שמע ישראל י-ה-ו-ה אלהנו

> י-ה-ו-ה אחד

>

> "Hoor Israel JAHWEH onze Goden JAHWEH

> Echad.(ÉÉN)

>

> Wel goed opschrijven en vertalen Eliyahu.

Bs'd

Boaz komt er tenminste openlijk voor uit dat hij in meerdere goden gelooft.

Maar hier komt de goede vertaling weer:

שמע ישראל י-ה-ו-ה אלהנו י-ה-ו-ה אחד

"Hoor Israel, J-H-W-H is onze God, J-H-W-H is ÉÉN!!!"

En gij zult J-H-W-H, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw kracht. Wat ik u heden gebied, zal in uw hart zijn, 7 gij zult het uw kinderen inprenten en daarover spreken, wanneer gij in uw huis zit, wanneer gij onderweg zijt, wanneer gij nederligt en wanneer gij opstaat. Gij zult het ook tot een teken op uw hand binden en het zal u een voorhoofdsband tussen uw ogen zijn, en gij zult ze schrijven op de deurposten van uw huis en aan uw poorten.

Deut 6:4-9

"Hoor Israel, J-H-W-H is onze God, J-H-W-H is ÉÉN!"

Deut 6:4

En nu even over “elohiem”:

“Elohiem” is een meervoudsvorm, maar het wordt heel vaak gebruikt voor enkele personen of goden. Mozes wordt in Ex 4:16 en 7:1 een “Elohiem” genoemd, en niemand die bij zijn volle verstand is zal zeggen dat Mozes een meervoud was.

Ook afgoden, zoals de philistijnse afgod Dagon, wordt aangeduid met “elohiem” in I Sam 5:7, en Chemosh, de god van Ammon en Moab in Richteren 11:24, I Kon 11:33, en Ashtarte, de afgod van de Sidoniers, zie I Kon11:33, en Milcom, een andere afgod van Ammonieten in I Kon 11:33.

En ook in het gebed van Ezra in Nehemia 9:18 wordt het woord “elohiem” gebruikt om een enkel gouden kalf aan te duiden. Zie ook Ex 32:4.

Dus het woord “Elohiem”, ook al heeft het een meervoudsuitgang, wordt geacht enkelvoudig te zijn, tenzij de context duidelijk aangeeft dat het meervoud moet zijn.

Er zijn nog veel meer woorden in het hebreeuws waarvan de enkelvoudsvorm uitgedrukt wordt met de mannelijke meervoudsuitgang “iem”. Voorbeelden hiervan zijn “gezicht”: Paniem, “water”, Majiem, “hemel”, shamajiem”, en nog vele anderen.

Ook het woord “Heer”, wordt soms in de meervoudsvorm gebruikt voor enkelvoudige personen zoals bijvoorbeeld Abraham in Gen. 24:9-10, Voor Josef in Gen. 42:30+33, de farao van Egypte in Gen. 40:1, en een “hardvochtige heer”, in Jes 19:4.

Dus het woord “Elohiem” is totaal geen indicatie voor een meervoud. Temeer daar de werkwoorden verbonden aan het woord elohiem vrijwel altijd in het enkelvoud staan.

Wat wel vreemd is is dat ondanks het feit dat de bijbel zeer duidelijk stelt dat God 1 is, het christendom blijft stellen dat God 3 is, en dat terwijl daar geen enkele aanleiding voor is.

Er is in het OT noch in het NT een tekst te vinden die zegt dat God een drie-eenheid is.

• Eliyahu

Bs'd

Boaz komt er tenminste openlijk voor uit dat hij in meerdere goden gelooft.

Maar hier komt de goede vertaling weer:

שמע ישראל י-ה-ו-ה אלהנו י-ה-ו-ה אחד

"Hoor Israel, J-H-W-H is onze God, J-H-W-H is ÉÉN!!!"

En gij zult J-H-W-H, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw kracht. Wat ik u heden gebied, zal in uw hart zijn, 7 gij zult het uw kinderen inprenten en daarover spreken, wanneer gij in uw huis zit, wanneer gij onderweg zijt, wanneer gij nederligt en wanneer gij opstaat. Gij zult het ook tot een teken op uw hand binden en het zal u een voorhoofdsband tussen uw ogen zijn, en gij zult ze schrijven op de deurposten van uw huis en aan uw poorten.

Deut 6:4-9

"Hoor Israel, J-H-W-H is onze God, J-H-W-H is ÉÉN!"

Deut 6:4

En nu even over “elohiem”:

“Elohiem” is een meervoudsvorm, maar het wordt heel vaak gebruikt voor enkele personen of goden. Mozes wordt in Ex 4:16 en 7:1 een “Elohiem” genoemd, en niemand die bij zijn volle verstand is zal zeggen dat Mozes een meervoud was.

Ook afgoden, zoals de philistijnse afgod Dagon, wordt aangeduid met “elohiem” in I Sam 5:7, en Chemosh, de god van Ammon en Moab in Richteren 11:24, I Kon 11:33, en Ashtarte, de afgod van de Sidoniers, zie I Kon11:33, en Milcom, een andere afgod van Ammonieten in I Kon 11:33.

En ook in het gebed van Ezra in Nehemia 9:18 wordt het woord “elohiem” gebruikt om een enkel gouden kalf aan te duiden. Zie ook Ex 32:4.

Dus het woord “Elohiem”, ook al heeft het een meervoudsuitgang, wordt geacht enkelvoudig te zijn, tenzij de context duidelijk aangeeft dat het meervoud moet zijn.

Er zijn nog veel meer woorden in het hebreeuws waarvan de enkelvoudsvorm uitgedrukt wordt met de mannelijke meervoudsuitgang “iem”. Voorbeelden hiervan zijn “gezicht”: Paniem, “water”, Majiem, “hemel”, shamajiem”, en nog vele anderen.

Ook het woord “Heer”, wordt soms in de meervoudsvorm gebruikt voor enkelvoudige personen zoals bijvoorbeeld Abraham in Gen. 24:9-10, Voor Josef in Gen. 42:30+33, de farao van Egypte in Gen. 40:1, en een “hardvochtige heer”, in Jes 19:4.

Dus het woord “Elohiem” is totaal geen indicatie voor een meervoud. Temeer daar de werkwoorden verbonden aan het woord elohiem vrijwel altijd in het enkelvoud staan.

Wat wel vreemd is is dat ondanks het feit dat de bijbel zeer duidelijk stelt dat God 1 is, het christendom blijft stellen dat God 3 is, en dat terwijl daar geen enkele aanleiding voor is.

Er is in het OT noch in het NT een tekst te vinden die zegt dat God een drie-eenheid is.

• David

samuel Schreef:

——————————————————-

> Dus Jezus Christus is geschapen volgens jou?

Jezus is als enige uit God gegenereerd.(mono-genes) fo zoals de Niceaanse geloofsbelijdenis zegt geboren

De Niceaanse geloofsbelijdenis zegt:

Ik geloof in één God de almachtige Vader

Schepper van hemel en aarde, van al wat zichtbaar en onzichtbaar is.

En in één Heer, Jezus Christus,

eniggeboren Zoon van God,

vóór alle tijden geboren uit de Vader.

God uit God, licht uit licht, ware God uit de ware God.

Geboren, niet geschapen, één in wezen met de Vader,

en door wie alles geschapen is.

Ik heb doorgehaald wat volgens mij onbijbels is.

• Frederik D

In elk geval doe je aan kerst. Dat is wel weer mooi. Wat een bonte kerstboom, die berichten van jou.

• Anna Lieze

B)

• Johanan

Ja theo alles moet in overeenstemming zijn met.met de rest van de bijbel.

Hoe moeilijk dat ook te bevatten is,alleen op die mannier is de bijbel uit te leggen.

Als dat niet het geval zou zijn,en hij zich regelmatig tegen spreekt,is het NIET Gods woordt maar dat van mensen.

Johanan.

• David

CU Schreef:

>

> Joh. 10;33 De Joden antwoordden Hem: Niet om een

> goed werk willen wij U stenigen, maar om

> godslastering en omdat Gij, een mens, Uzelf God

> maakt. 34 Jezus antwoordde hun: Is er niet

> geschreven in uw wet: Ik heb gezegd: Gij zijt

> goden?

Neem vers 35 er ook bij 35 De Schrift blijft altijd van kracht; als mensen tot wie God spreekt goden genoemd worden,

Jezus beroept zich erop dat hij zichzelf god mag noemen aangezien in het OT staat dat mensen tot wie God spreekt goden genoemd worden

Neemt niet weg dat Jezus zelf zegt dat er in feite maar één ware God is.

• theo

Johanan Schreef:

——————————————————-

> Ja theo alles moet in overeenstemming zijn met.met

> de rest van de bijbel.

> Hoe moeilijk dat ook te bevatten is,alleen op die

> mannier is de bijbel uit te leggen.

> Als dat niet het geval zou zijn,en hij zich

> regelmatig tegen spreekt,is het NIET Gods woordt

> maar dat van mensen.

>

> Johanan.

Ik heb er totaal geen problemen mee dat er tegenstellingen in de bijbel staan en heb het gevoel dat mensen die er wel problemen mee hebben zich in bochten wringen om alles glad te strijken.

Hoewel…hoewel….

Ik bedenk me nu ….

Mijn visie dat God eindeloos barmahartig is en waar ik vele bijbelbewijsteksten voor aan kan slepen wordt ook wel degelijk weersproken door andere bijbelteksten die het tegendeel (b)lijken te zeggen.

We hadden een docent die dezlefde mening as ikke over Gods eindeloze barmhartigheid en die zei: Dan hebben we de bijbeldelen die het tegendeel lijken te zeggen (nog) niet goed begrepen.

Dus moet ik nu ter plekke mijn hand in mijn eigen boezem steken.

• Johanan

Maar dat is toch een goedkoop excuus.

Mee eens er zijn voorbeelden in de bijbel,van tegenspraak,die echt niet makkelijk zijn.

Maar de drieeenheid theo,de meest onterende leerstelling die er maar is.

En neem een ding van mij aan,iedereen die dat bewust blijft verkondigen is een onderdeel van babylon de grote.

En dat is een instrument van Satan de duivel.

Jehovan staat onder geen enkele voorwaarde,hoe barmhartig hij ook is,toe dat zijn naam door het slijk wordt gehaald,

en daar door ook Jezus wordt venederd/beledigd.

Johanan.