Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

1+1=1

• perihelium

Ik denk niet dat LeSage het al begrijpt..

http://bijbel.startpagina.nl/prikbord/16221419/16222205/re-111#msg-16222205

• Johanan

Niet te moeilijk maken David en,weetje waarom niet?

Ze hebben altijd geleerd dat 1+1+1=1,en nu ga jij vertellen dat 1+1+1=3.

Dat wil er in in hoor,geloof me maar.

Johanan.

• Frederik D

De discussie moet niet gaan over hoeveel één plus één is. Dat is inzake de Triniteit een non-discussie, een nonsensicale discussie.

Op zich is het mogelijk dat iemand verscheidene rollen speelt. Jij kunt bijvoorbeeld drie rollen spelen. De rol van theoloog, de rol van echtgenoot en de rol van bridger. Op soortgelijke wijze kan God drie rollen spelen: de rol als God de Vader, de rol als Jezus en de rol als Heilige Geest. En voor de katholieken onder ons: en ook de rol als Moeder Maria.

De Triniteit is, verondersteld dat God bestaat, geen logische onmogelijkheid. Kijk, dat Eliyahu dat niet toegeeft, het zij zo. Maar jij zou wel moeten toegeven dat de triniteit op zich geen onmogelijkheid is.

Andere kwesties zijn echter: is de Triniteit theologisch wel deugdelijk en is de Triniteit wel bijbels? Deze beide vragen zijn overigens niet identiek. Want er is uiteraard een theologie mogelijk die niet strikt bijbels is.

En om mezelf te herhalen, als jij op bijbelse gronden de Triniteit afwijst, dan heb je wel het probleem dat je een polytheïst bent. En polytheïsme lijkt mij onbijbels.

• BJE

Frederik D Schreef:

——————————————————-

> De discussie moet niet gaan over hoeveel één

> plus één is. Dat is inzake de Triniteit een

> non-discussie, een nonsensicale discussie.

>

> Op zich is het mogelijk dat iemand verscheidene

> rollen speelt. Jij kunt bijvoorbeeld drie rollen

> spelen. De rol van theoloog, de rol van echtgenoot

> en de rol van bridger. Op soortgelijke wijze kan

> God drie rollen spelen: de rol als God de Vader,

> de rol als Jezus en de rol als Heilige Geest. En

> voor de katholieken onder ons: en ook de rol als

> Moeder Maria.

>

> De Triniteit is, verondersteld dat God bestaat,

> geen logische onmogelijkheid. Kijk, dat Eliyahu

> dat niet toegeeft, het zij zo. Maar jij zou wel

> moeten toegeven dat de triniteit op zich geen

> onmogelijkheid is.

>

> Andere kwesties zijn echter: is de Triniteit

> theologisch wel deugdelijk en is de Triniteit wel

> bijbels? Deze beide vragen zijn overigens niet

> identiek. Want er is uiteraard een theologie

> mogelijk die niet strikt bijbels is.

>

> En om mezelf te herhalen, als jij op bijbelse

> gronden de Triniteit afwijst, dan heb je wel het

> probleem dat je een polytheïst bent. En

> polytheïsme lijkt mij onbijbels.

Ik betwijfel of Johanan een polytheïstisch (geloof in veel goden) probleem heeft, maar meer een bijbels probleem. Laat mij dat uitleggen.

Als goed opgeleide Jehovagetuige zal Johanan de standpunten verdedigen dat:

- Jezus weliswaar Gods zoon is, maar dat hij daarom nog geen God is.

- de Heilige Geest geen persoon, maar een kracht is.

Ziedaar de Jehova-opvatting van het drieënigheids vraagstuk.

Probleem van Johanan dat dan wel ontstaat, is dat hij daarmee feitelijk een onbijbelse theologie laten heersen over de Bijbel. Want wat dan te zeggen van teksten waaruit Jezus' God zijn blijkt:

“En zij aanbaden hem (Jezus)” - Mattheüs 28:9 (vrouwen), 17 (elf leerlingen)

Hij (Thomas) zei tegen hem: “Mijn Here en mijn God!” (Thomas zei dit niet als een uitroep met zijn ogen gericht op het plafond, maar ‘tegen hem’.) En daarna de bevestiging van Thomas' uitspraak: “Zalig die niet gezien hebben en toch geloven.” (Johannes 20:28-29)

Jehova's getuigen gaan er prat op de volle bijbelse leer te brengen. Maar van deze superieure claim blijft helemaal niets over als we de zaak op de keeper beschouwen.

Kortom Johanan is noch polytheïstisch, noch bijbels bezig.

BJE

• David

Frederik D Schreef:

——————————————————-

> Op zich is het mogelijk dat iemand verscheidene

> rollen speelt.

Dat is dan tenminste een betere beschrijving dan dat je God als drie personen ziet

In de geloofsbeleidenis van Nicea betekent het latijnse woord “persona” masker en niet persoon zoals het wel vertaald is.

God die verschillende maskers heeft of rollen zoals jij zegt

Toch zijn de Vader en Jezus twee verschillende entiteiten met een eigen wil ( niet mijn wil maar Uw wil geschiede) en een eigen rangorde ( Jezus noemt de Vader ook zijn God)

>

> De Triniteit is, verondersteld dat God bestaat,

> geen logische onmogelijkheid. Kijk, dat Eliyahu

> dat niet toegeeft, het zij zo. Maar jij zou wel

> moeten toegeven dat de triniteit op zich geen

> onmogelijkheid is.

Buiten de bijbel om geredeneerd.

Dat kan alleen als je het over één entiteit hebt die zich op verschillenden manieren kan voordoen

Maar dan praat je over hetzelfde individu met hetzelfde bewustzijn die niet ineens anders gaat denken of zich aan zichzelf onderwerpt

> En om mezelf te herhalen, als jij op bijbelse

> gronden de Triniteit afwijst, dan heb je wel het

> probleem dat je een polytheïst bent. En

> polytheïsme lijkt mij onbijbels.

Ik heb je al vaker aangetoond dat er maar één waarachtige God ( de Vader) is

Dus waar haal je die andere goden dan vandaan?

David ;)

• David

perihelium Schreef:

-

> Ik kan hier helemaal in meegaan omdat Jezus

> Christus mens was. Maar kan jij ook meegaan in de

> goddelijkheid van Hem die de zonde niet heeft

> gekend, Jezus Christus?

Wat versta je onder goddelijkheid?

Bedoel je dat Jezus als beeld van God de goddelijke natuur uitstraalde ( kol 1:15) ? Ben ik nee eens

Maar dan nog is een beeld va God niet God zelf

David ;)

• LeSage2

Dan is de drie-eenheid er dus niet.

• David

BJE Schreef:

-

> “En zij aanbaden hem (Jezus)” - Mattheüs 28:9

> (vrouwen), 17 (elf leerlingen)

Proskuneo (grieks) kan aanbidden maar ook vereren betekenen.

Er staat in elk geval niet dat Jezus God is.

Maar lees nu eens wat Jezus zelf zegt over de Vader in Johannes 17:3

3 Het eeuwige leven, dat is dat zij u kennen, de enige ware God, en hem die u gezonden hebt, Jezus Christus.

Jezus noemt onmiskenbaar de Vader de enige ware God!

1 Kor 8:6 wij weten: er is één God, de Vader, uit wie alles is ontstaan en voor wie wij zijn bestemd, en één Heer, Jezus Christus, door wie alles bestaat en door wie wij leven.

Paulus zegt onmiskenbaar dat er maar één God is de Vader!

1 Tim 6: 13 Ten overstaan van God, die alles in leven houdt, en Christus Jezus, die voor Pontius Pilatus een krachtig getuigenis heeft afgelegd, draag ik je op 14 je taak vlekkeloos en onberispelijk uit te voeren, totdat onze Heer Jezus Christus verschijnt 15 op de dag die is vastgesteld door de verheven en enige heerser, de hoogste Heer en koning. 16 Hij alleen is onsterfelijk en hij woont in een ontoegankelijk licht; geen mens heeft hem ooit gezien of kan hem zien. Aan hem zij de eer en de eeuwige kracht. Amen.

Paulus zegt dat alleen God onsterfelijk is , de enige heerser en niemand heeft Hem ooit gezien.

• Frederik D

Maar het WTG leest Johannes 1 als volgt:

en het Woord was een god (namelijk Jezus).

Het WTG is dus expliciet polytheïstisch. Het WTG erkent dat er meerdere goden (godheden) zijn.

• Frederik D

Ja, dat staat er allemaal. Ik denk met jou dan ook dat Jezus nergens van zichzelf zei dat hij God zelve is.

Maar wat dan? Polytheïsme lijkt mij nog erger dan de Triniteit. Misschien toch maar jood worden? Of islamiet? Mohammed bracht zijn religie als de uitweg uit dergelijke problemen.