Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

1+1=1

• Eliyahu

BJE Schreef:

——————————————————-

> > Zijn man en vrouw daarmee voor jouw één wezen

> > geworden?

> Nee, het wezen van een man is anders dan dat van

> de vrouw: twee wezens. Maar hun man- en vrouwzijn

> kan tot een hogere eenheid van wezen (één vlees)

> worden in het huwelijk.

Bs'd

Het kan misschien wel zo zijn dat man en vrouw tot “een hogere eenheid van wezen (één vlees) worden in het huwelijk”, maar het zijn en blijven toch echt twee personen, twee mensen, en niet één.

Evenzeer zo met jouw “God de Vader” en je “god de zoon”. Hoe zeer ze ook ergens op een hoger nivo “één van wezen” worden, het zijn en blijven toch echt TWEE (2) goden, en niet één.

Eén en één blijft twee, en dat wordt nooit één.

En daarmee blijf je een polytheïst en afgodendienaar.

“Toen sprak God al deze woorden: Ik ben J-H-W-H uw God die u uit het land Egypte, uit het diensthuis geleid heb;

GIJ ZULT GEEN ANDERE GODEN VOOR MIJN AANGEZICHT HEBBEN."

Exodus 20:1-3

• Eliyahu

erik7 Schreef:

——————————————————-

> Mooi onderwerp.

> Vooral dat iedereen ingaat op inhoud zonder al te

> veel flauw commentaar; verfrissend.

>

> Of er nu 1 God is of meerdere; er staat: God is

> een geest. Dus wij kunnen Hem niet zien of

> begrijpen/doorgronden.

> We moeten dus ook niet teveel pretenderen, zaken

> zeker te WETEN.

> We mogen ons hoogstens gelukkig prijzen dat Hij in

> het Woord inzichten geeft die Zijn grootheid en

> almacht benadrukken.

Bs'd

God geeft ons in de Torah het inzicht dat Hij ÉÉN is, en dus niet drie:

שמע ישראל י-ה-ו-ה אלהנו י-ה-ו-ה אחד

"Hoor Israel, J-H-W-H is onze God, J-H-W-H is ÉÉN!!!"

Dit feit is zo belangrijk dat God daarvan zegt:

En gij zult J-H-W-H, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw kracht. Wat ik u heden gebied, zal in uw hart zijn, 7 gij zult het uw kinderen inprenten en daarover spreken, wanneer gij in uw huis zit, wanneer gij onderweg zijt, wanneer gij nederligt en wanneer gij opstaat. Gij zult het ook tot een teken op uw hand binden en het zal u een voorhoofdsband tussen uw ogen zijn, en gij zult ze schrijven op de deurposten van uw huis en aan uw poorten.

Deut 6:4-9

Het feit dat God één is is zo belangrijk dat God beveelt om het in het hart te dragen. Het moet ijverig aan de kinderen worden onderwezen, de joden moeten er over praten wanneer ze in hun huizen zitten en wanneer ze onderweg zijn, wanneer ze gaan liggen en wanneer ze opstaan. Ze moeten het als een teken op hun hand binden, en het moet een voorhoofdsband tussen hun ogen zijn, en ze moeten het schrijven op de deurposten van hun huizen en aan hun poorten. Zie Deuteronomium 6:4-9 Tot op de dag van vandaag doen de joden dit. Iedere morgen binden zij op hun arm en op hun voorhoofd hun gebedsriemen die bestaan uit zwarte riemen met zwarte leren doosjes, die perkamenten bevatten waarop deze tekst geschreven staat die zegt dat God één is. Op de deurposten van de huizen van religieuze joden zitten kleine kokertjes of doosjes die ook perkamenten bevatten waarop geschreven staat dat God één is.

Ook zegt J-H-W-H:

“Toen sprak God al deze woorden: Ik ben J-H-W-H uw God die u uit het land Egypte, uit het diensthuis geleid heb;

GIJ ZULT GEEN ANDERE GODEN VOOR MIJN AANGEZICHT HEBBEN."

Exodus 20:1-3

• Frederik D

Wat maakt het uit?

Of ga je naar het eeuwige niets als je Jehova zegt in plaats van Jehovah?

En in welk land zegt men het beste Jehovah? In de VS in Brooklyn of in Luttelgeest in Nederland? Of toch in Sancta Maria de la Cruz in Patagonië in Zuid-Argentinië? Als Jehovah uitgesprokemn moet worden zoals in het Laps, gaan al die andere JG's dan naar het eeuwige niets?

• Malakh

Hier staat dus duidelijk “Soteros emoon” (redder van ons) en niet “emoon soteros” (onze redder) zoals je in Strongs kunt terugvinden en die je in je vorige posting citeerde.

• samuel

Daar staat onze Redder, of Zaligmaker of Heiland, uitgesproken als so-tare. Overigens σωτηρος is redding en geen redder, vandaar dat het soter is wat wel Redder of Zaligmaker of Heiland betekend.

Zoals het gewoon in de SV is vertaald als Zaligmaker of in de NBG 51 als Heiland.

• Frederik D

Telepathie en dergelijke bloeiden in het Paradijs. Lees maar eens mevrouw Blavatsky, een soort Immanuela Velikovsky. Want in den Beginne was alles geestelijk. Dat heb je zelf beweerd.

• Frederik D

Lotjes geest is gewillig maar haar vlees is zwak. Of is het andersom?

• samuel

Alsjeblieft zeg, geen theosofie ze hebben hier al moeite met theologie.

• Frederik D

Ik begrijp niet waarom men nog ingaat op het domme gedram van E.

De Triniteit is, verondersteld dat God bestaat, mogelijk. Mede daarom is dat domme rekensommetje van E van totaal geen belang.

Al met al beweert E: biggen zijn jonge varkens en daarom kan de Triniteit niet bestaan.

• samuel

Ik lig er niet wakker van, en voor mij is het gewoon duidelijk, voor Eli is het hetzelfde als voor iedereen eens staan we voor Hem.

Trouwens men spreekt over een drie-eenheid maar vergeet altijd over de derde persoon te spreken de heilige Geest!