Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op bijbel.startpagina.nl

1+1=1

• Johanan

Als ik iets niet verlies is het m'n humeur,maar er is al zoveel over gesproken

en jij een de rest van de trinitariërs zijn en blijven steken blind.

Het is niet altijsd zo geweest hoor;…. In de zestiende eeuwkozen sommigen ervoor tegen de traditie in te gaan en de Schrift te onderzoeken in een poging zulke mysteries op te helderen.

Hun motto was sola Scriptura (de Schrift alleen). Degenen die de Drie-eenheidsleer verwierpen …..van wie sommigen later unitariërs werden genoemd, in tegenstelling tot trinitariërs…. werden vaak het voorwerp van intense vervolging door zowel katholieken als protestanten.

Ze drukten hun alom gelezen werken onder een pseudoniem en hielden zich schuil om vervolging te vermijden. Anti-trinitariërs bevonden zich ook in de voorste gelederen van de strijd voor verdraagzaamheid. Enkelen van hen, onder wie de Spaanse theoloog Michael Servet, betaalden zelfs met hun leven voor hun overtuiging.

Als de schepper nu toeliet dat een voorstander van zijn heilige naam,een strijder tegen de God vernederende drieeenheid ter dood werd gebracht.wat zal er dan gebeuren met hen die voorstanders zijn in het vernederen van Jehovah God?

Mag je zelf beantwoorden,

Johanan.

• Johanan

Echt waar maat ?,jij maakt er helemaal huspot van.

Vindt het trouwens niet vreemd hoor,door mijn werk ben ik in talloze kerken geweest

en daar vele malen een dienst moeten aanhoren,maar telkens zakte m'n broek er van af.

Heb in al die jaren nog nooit zoveel onzin gehoort als in de kerken van de christenheid.

Johanan.

• Johanan

Puffffffffffffffffffffff.

Johanan.

• perihelium

http://www.designboom.com/wp-content/uploads/2012/12/nihalani01.jpg

1 raam + 1 raam = 1 raam :)

http://www.designboom.com/wp-content/uploads/2012/12/nihalani02.jpg

• CU

Mis je dat andere vlees dan om één vlees te zijn? Of kan je ook één vlees met jezelf zijn omdat God in je is.

• samuel

Voor je werk?

Spion van het genootschap!

Mooie titel voor een roman!

Fictie natuurlijk!

• perihelium

CU Schreef:

——————————————————-

> Mis je dat andere vlees dan om één vlees te

> zijn? Of kan je ook één vlees met jezelf zijn

> omdat God in je is.

Het gaat om volledigheid en die is er in het huwelijk. Bovenal is die volledigheid er in onze relatie met God, ook als we single zijn of niet gelukkig/compleet in ons huwelijk.

• BJE

David Schreef:

——————————————————-

> BJE Schreef:

> ————————————————–

> —–

> > E erkent dus dat twee mensen “tot één vlees”

> > worden/zijn. Dus twee zijn één. Natuurlijk

> > blijven het twee personen, maar hun eenheid is

> > iets nieuws: uniek, enig, één.

>

> Mooi je spreekt dus al over een eenheid.en dat

> klopt

> Maar nu de Niceaanse geloofsbelijdenis die spreekt

> van “ één in wezen ”

>

Het woord wezen kan betekenen (Koenen):

- 1. het bestaan

- 2. aard, natuur

- 3. schepsel

- 4. voorkomen, uiterlijk

Eén in wezen (Nicea): één in aard (goddelijke aard)

Drie in personen.

Vandaar: drieëenheid.

Zie ook mijn post van 03/01/2013 14:48 (slot)

> Zijn man en vrouw daarmee voor jouw één wezen

> geworden?

Nee, het wezen van een man is anders dan dat van de vrouw: twee wezens. Maar hun man- en vrouwzijn kan tot een hogere eenheid van wezen (één vlees) worden in het huwelijk.

BJE

• erik7

Mooi onderwerp.

Vooral dat iedereen ingaat op inhoud zonder al te veel flauw commentaar; verfrissend.

Of er nu 1 God is of meerdere; er staat: God is een geest. Dus wij kunnen Hem niet zien of begrijpen/doorgronden.

We moeten dus ook niet teveel pretenderen, zaken zeker te WETEN.

We mogen ons hoogstens gelukkig prijzen dat Hij in het Woord inzichten geeft die Zijn grootheid en almacht benadrukken.

De mens past nederigheid (ootmoed).

Filip.2: 3 Doet geen ding door twisting of ijdele eer, maar door ootmoedigheid achte de een den ander uitnemender dan zichzelven.

4 Een iegelijk zie niet op het zijne, maar een iegelijk zie ook op hetgeen der anderen is.

5 Want dat gevoelen zij in u, hetwelk ook in Christus Jezus was;

6 Die in de gestaltenis Gods zijnde, geen roof geacht heeft Gode even gelijk te zijn;

7 Maar heeft Zichzelven vernietigd, de gestaltenis eens dienstknechts aangenomen hebbende, en is den mensen gelijk geworden;

8 En in gedaante gevonden als een mens, heeft Hij Zichzelven vernederd, gehoorzaam geworden zijnde tot den dood, ja, den dood des kruises.

9 Daarom heeft Hem ook God uitermate verhoogd, en heeft Hem een Naam gegeven, welke boven allen naam is;

10 Opdat in den Naam van Jezus zich zou buigen alle knie dergenen, die in den hemel, en die op de aarde, en die onder de aarde zijn.

11 En alle tong zou belijden, dat Jezus Christus de Heere zij, tot heerlijkheid Gods des Vaders.

(Ik gebruik de SV al is die wel wat gedateerd ;-) moet eens site zoeken met herziene SV, die ik kan gebruiken.)

Er wordt in het Woord gesproken van een hemelse verhouding van Vader en Zoon. Hierin is net als bij de mens de vader de leidende persoon.

Zoals God (de Vader) geen begin heeft, maar Jezus wel (lees Spreuken 8; ook zeer interessant voor het waarom van de schepping?:

22 De HEERE bezat Mij in het beginsel Zijns wegs, voor Zijn werken, van toen aan.

23 Ik ben van eeuwigheid af gezalfd geweest; van den aanvang, van de oudheden der aarde aan.

24 Ik was geboren, als de afgronden nog niet waren, als nog geen fonteinen waren, zwaar van water;

25 Aleer de bergen ingevest waren, voor de heuvelen was Ik geboren.

26 Hij had de aarde nog niet gemaakt, noch de velden, noch de aanvang van de stofjes der wereld.

27 Toen Hij de hemelen bereidde, was Ik daar; toen Hij een cirkel over het vlakke des afgronds beschreef;

28 Toen Hij de opperwolken van boven vestigde; toen Hij de fonteinen des afgronds vastmaakte;

29 Toen Hij der zee haar perk zette, opdat de wateren Zijn bevel niet zouden overtreden; toen Hij de grondvesten der aarde stelde;

30 Toen was Ik een voedsterling bij Hem, en Ik was dagelijks Zijn vermakingen, te aller tijd voor Zijn aangezicht spelende; ).

De Heilige Geest zou in het ‘hemelse Gezin’ (het menselijke naar dit beeld geschapen?) de vrouwelijke rol (Trooster) hebben.

De bevruchting van Maria in Lukas 1 lijkt menselijk bekeken erg op de liefdesdaad, poëtisch beschreven (met alle respect bedoeld!):

34 En Maria zeide tot den engel: Hoe zal dat wezen, dewijl ik geen man bekenne?

35 En de engel, antwoordende, zeide tot haar: De Heilige Geest zal over u komen, en de kracht des Allerhoogsten zal u overschaduwen; daarom ook, dat Heilige, Dat uit u geboren zal worden, zal Gods Zoon genaamd worden.

Zo wordt het ongeveer geleerd in de gemeente waar ik kom. Misschien heeft iemand er wat aan.

• Eliyahu

BJE Schreef:

——————————————————-

> Eliyahu schreef:

> Eén is hier een TELWOORD, en geen bijvoeglijk

> naamwoord. Het geeft aan dat er één vlees is, en

> niet dat het vlees één is."

> En bij Deut 6:4 "Hoor Israel, J-H-W-H is onze God,

> J-H-W-H is ÉÉN!" daar is het wel een bijvoeglijk

> naamwoord, dus je kan geen vergelijking gaan

> trekken tussen “één vlees” en “God is één”.

>

> Hieruit kan dus geconcludeerd worden (voor de

> zoveelste maal):

> Eén vlees. Hierin is één telwoord. Dit laat

> zien dat het getal één kan staan voor een

> samengestelde werkelijkheid, samengesteld uit twee

> zaken. In dit geval: de twee eerste mensen werden

> tot één vlees.

Bs'd

Dat kan er dus NIET uit geconcludeerd worden.

De stelling: “Eén vlees. Hierin is één telwoord. Dit laat zien dat het getal één kan staan voor een samengestelde werkelijkheid, samengesteld uit twee zaken.” is net zo krankzinnig als de aanname: “1 + 1 = 1”

In de zin: “Zij zullen tot één vlees zijn” is het namelijk niet het woord “één” wat staat voor een “samengestelde werkelijkheid, samengesteld uit twee zaken”, maar het woord “vlees”.

Het vlees is samengesteld uit twee personen, en niet het woord “één”.

Dit is zo elementair dat je je afvraagt hoe iemand dat over het hoofd kan zien….

Ongeveer net zo elementair als dat 1 + 1 = 2.

Maar ook dat kunnen sommigen hier niet begrijpen…..

> God is één. Hier is één bijvoeglijk bij God en

> dat maakt duidelijk dat de betekenis van het getal

> één een eigenschap van God is (de ene God, de

> enige God, de unieke God etc.). Aangezien de

> betekenis van echaad (één) inhoudt dat het uit

> twee zaken kan zijn samengesteld (zie eerder)

En aangezien we al eerder gezien hebben dat het woord “één” NIET inhoudt dat het uit twee zaken kan zijn samengesteld, is de hierna volgende conclusie net zo krankzinnig als de stelling dat 1 + 1 = 1.

> is

> daarmee aangetoond dat “God is één” niet

> automatisch inhoudt dat Hij niet samengesteld zou

> zijn. Dus de ontkenning (afwijzing) van de

> drieëenheid op basis van “God is één” is

> bij deze gefalsifieerd.

Bij deze is dus aangetoond dat de totale verstandsverbijstering van christenen niet ophoudt bij 1 + 1 = 1.

> In de opvatting van de drieeenheid wordt volledig

> erkend “God is één.” Aangezien het hier geen

> telwoord is, is het volkomen onterecht van Eliyahu

> om te eisen dat er in God niet meer personen

> zouden zijn. Dat is wat Christenen geloven. De

> Vader heerst en regeert door zijn Woord te

> spreken. Zijn Woord is persoon en levend en komt

> tot de mens, tenslotte in de Zoon levend op aarde

> en keert naar de Vader terug. De Geest van God

> heeft altijd de wereld aangeraakt vanaf de

> schepping, ook de Geest is persoon en raakt de

> mens nog steeds aan waardoor de mens verlangt naar

> God en naar onderwijs over God. Zo bestaat er een

> machtige openbaring van God waarvan de Hebreeuwse

> Bijbel en het Nieuwe Testament getuigen. Zoals

> Jezus door het slijk ging zodra hij was

> overgeleverd in handen van mensen, zo gaat nu de

> Bijbel door het slijk eveneens overgeleverd in de

> handen van mensen. Zoals er gaten vielen in het

> lichaam van Jezus in zijn overlevering in handen

> van mensen, zo zijn er kleine overschrijffouten

> die als het ware gaten vormen in de heilige

> teksten die zijn overgeleverd in handen van

> mensen. In Jezus' vernederende overlevering

> openbaarde Hij het heil van Gods stralende genade

> voor mensen. Zo schijnt nu nog steeds de genade

> van Gods openbaring uit de Schrift ondanks de

> vernederde staat waarin die verkeert, ondanks de

> gaten in de tekst. Dat geloven christenen.

Wat de christenen geloven is dat er een “God de Vader” is, en een “god de zoon”, en dat is twee (2) goden, en dat is afgodendienst, want de bijbel leert dat er maar ÉÉN God is die ÉÉN is.

Christenen proberen dat op te lossen door te zeggen: 1 + 1 = 1, maar iedereen die met goed gevolg de kleuterschool doorlopen heeft, die weet dat dat totale onzin is.

En daarom leidt het NT tot afgodendienst, en zijn de christenen afgodendienaren.